dunsaluns

Alla inlägg under maj 2019

Av dunsaluns - 28 maj 2019 19:40

Snabba tunnbröd i stekpanna men en långsam bakning av getkött i ugn. En slags gryta av köttbitar, kryddor lite olja och en skvätt vatten. Det låg i 175 grader i minst 1,5 timmar.
Kryddorna läste jag mig till på santa Marias tacokrydda: spiskummin, vitlök, paprika, chili, svartpeppar, oregano (undrar om det inte var lite koriander också?) Ingefära... jag blandar och luktar, blandar och luktar... Näsan är ett underskattat verktyg. Om du inte redan gör det, använd den oftare! Man tränar faktiskt sitt luktsinne...
Barnen hackade gurka och tomat. Jag sköljde och rev några salladsblad.
Ris hade jag redan kokat, för jag tänkte först att vi skulle äta bara det till. Istället för dressing hade vi idag lite creme fraiche, för köttet blev lite/lagom starkt.. mmm..
Mört blev köttet, men tyvärr lite i minsta laget. Jag hade nämligen tinat styckdetaljen, nacke. Den var inte så rolig att putsa, så nu har jag en kastrull med kokade köttrester åt hunden på spisen. Så kan det gå..

Av dunsaluns - 27 maj 2019 23:10

Fula och till synes omöjliga saker som borde göras men ofta hamnar längst ner på priolistan. Gräva upp gammal rundbalsplast ur ruttnande hörester i vinterhagen. Jämna till marken på det våtaste stället av åkern, där traktorerna alltid kör fast. Rätta till gränsen mellan grus och gräs längst ner på gräsmattan så att det första man ser när man kommer hem inte är en jordhög med grus och tuvor och bråte bakom en släpvagn full av sopor på väg till tippen. Jag sörjde häggen som vi blev tvugna att hugga ner där i gränsen mellan grus och gräs. Det var som en rad av hägg och två rönnar. Nu ska där bli en mur som man kan klippa mot så att det blir någon ordning. Och så ska jag äntligen få min rad av äppelträd där. Så nu har jag köpt dem och börjat gräva. Men det är ganska stenigt, spettet är oumbärligt. Den ena odlingslådan ska tas bort. Den är full av ogräs och måste ge plats mellan äppelträden och den nyare oslingslådan. Herr herre startade baklastaren och körde ner de ruttnade stockarna. Där nere började han fylla upp på åkerns svagaste hörn så att vi ska kunna dra ner nya gethuset till vinterhagen så småningom. Dessutom tog han bort en massa stora stenar som jag spettade lös. Det är så blött på den delen av åkern att det växer kabbeleka. Fult och stökigt och på tippen har vi nu varit. Nere i slymarkerna mot vattnet har jag varit och plockat ihop lite av riset jag sågade ner till getterna i höstas då de betade av löven. Nu läggs de ovanpå risgärdesgårdarna längst ner mot vattnet, som har sjunkit ihop lite av snön i vintras.
Medan jag gick tillbaka och fortsatte gräva för äppelträden så tog femåringen sin lilla skrinda med en påse sättpotatis och ett pärogräv och gick ner till vinterhagen. Vi testar att sätta några potatisar direkt i hagen. Det är så mycket spill där och man skulle aldrig orka ta rätt på allt, i hälften växer det frodigt med brännässlor. Så blir det i vinterhagar, det är därför vi har den där nere mot den ?sämre? delen av åkern.
I odlingslådan som ska bort växer mjölkört, en rönn och en vinbärsbuske, alla ogräs men väldigt bra saker egentligen. Ifjol fick de leva och blomma men nu ska det bort i allafall, men vinbärsbusken kanske jag sparar på något vis..
Jag och T tog in alla getterna i tur och ordning för pedikyr och borstning. De har en fin blandning av ull och ragg som släpper nu när vinterpälsen ska bort. Jag är så glad att det var morsdag och jag blev uppvaktad med smörgåstårta och fick tid att hinna göra en massa. Sen var jag förutseende nog att ta semester ett par dagar nu i slutet på maj. Skönt! Men det finns mycket man skulle vilja göra.. nu blir det snart vardag igen, fast det ska vara lite röda dagar också. De är välkomna. Till helgen hinner jag inte fixa så mycket för då ska vi resa iväg på en fotbollsmatch med V också ska vi dra iväg på äventyr med brorsonen som fyllt år. Ha en trevlig vecka <3

Av dunsaluns - 22 maj 2019 22:04

Under helgen som var fick jag ganska mycket gjort här hemma. Barnen hade kompisar så alla var nöjda och glada. Jag startade Grållen och tog ut gammalt hö ur höladan nere i lilla skogen. Jag kunde släpa det på en stor presenning över diket där nere och köra upp det på grannarnas väg. Grållen äger vi ihop. Höet som togs 2017 blev tyvärr lite dammigt så jag slutade utfodra med det efter ett tag. Det var ju fuktigt hela sommaren det året så det var svårt att få fint hö. Ändå hade jag tagit ganska mycket. Nu blir det i alla fall underlag till nya täckodlingar ovanpå det som varit plöjt potatisland. Kvickroten hann alltid få övertaget eftersom jag bara kunde harva några få varv innan det var hög tid att sätta ner potatisen. Plöja med häst kunde jag inte göra själv. Så nu ger jag med mig och hoppas på mer nederbörd än förra året. Då det känns torrt att täckodla.. men vi får se... blir det inte bra har jag i allafall kvävt kvickroten där under såsmåningom.. man får ha tålamod..
Snart ska potatisen ner. Det grönskar i hagarna och getterna vill bli av med sin vinterpäls. Det kliar. (Jag hittade trasigt äggskal och en fjäder, undrar om det var en småspov)... Så härligt med vår!

Av dunsaluns - 16 maj 2019 23:35

Det har samlats massor med fåglar hos oss under veckan, vilket är högst glädjande i dessa dystra tider av frekventa bud om massutrotning, bidöd och minskad biologisk mångfald. Massor av svanar på åkrarna. Några kanadagäss och till ochmed tranor, som inte brukar vara här vid vattnet utan längre västerut i byn. Några mindre änder som verkar vara brunand,vigg och kricka. Gräsänder finns här ett par par och någon sorts skrake. En stor skara duvor har jag uppmärksammat senaste tiden och så en skock med mindre fåglar nere vid viken och jag undrar om det är brushanar hela bunten, jag har i allafall skådat något sådant (samt att okänd fågelskådare stod hemma på min åker när jag kom hem från jobbet en dag och sa att han såg brushanar där nere..) Jag är glad över att spovarna drillar här omkring, när min mor sa att de i år saknats.. det kan ju verka skrämmande det där att vanliga arter saknas. Kråkorna känns som hemmakatter här när de flyger och spejar över hagarna. De har ju bo i tallarna och är nog väldigt insatta i hur vi själva lever våra liv. Det har börjat komma mycket måsar som skränar här. Det känns som att det är för långt från kusten, men vi har ju visserligen piteälven alldeles nära, fast de känns ovant och lite kuststadskänsla över ljudet,,,kaj, eller möjligtvis soptipp, i kontrast mot storspovens sång om minnet av barndomens ljuva sommarkvällar på en stillsam inlandsgård. Många småfåglar som sjunger vackert i träden också. Jag har sett bofink, bergfink och rödhake i år. Sädesärlan verkar gilla att vara där hönsen brukar gå. De är inlåsta. De har blivit så få så jag måste vänta tills Orra lägger sig att ruva innan jag vågar släppa ut dem. Dessutom har jag sett lite rovfåglar av mindre modell här.
Idag verkar det i alla fall som att hon lade sig att ruva till sist :) det skulle vara så kul. Ifjol var det så varmt så ingen orkade ruva förrän sent på hösten och det blev inte så bra. De äter för lite när det är mörkt också kommer kylan just när de ska börja gå ut. De korta dagarna, det blir små kycklingar på hösten...
Men nu är det vår i alla fall. Här om dagen fick getterna gå ut i sommarhagen lite extra tidigt. Det är så roligt att äntligen ha lite bete åt dem. De gillar den hagen med stenröset. Skönt också att kunna släppa dem i en fast hage och inte behöva bygga upp ny hage varje gång.. till helgen ska jag kolla igenom elen ordentligt där tänkte jag..
Asså, det blev inga bra bilder. Men nån dag tänkte jag att jag skulle ta med kikare eller kamera och kika på fåglar lite mer noggrant. Än har jag ju bara sett lite snabbt på håll, när jag vattnat getterna.

Av dunsaluns - 11 maj 2019 23:36

Imorgon tänkte jag och dottern sätta lite frön. Blommor ska det bli. Jag tycker om att göra så mycket, så det blir lätt för mycket roliga idéer. Så en av mina självutnämnda begränsningar har varit att jag inte ska fröodla något, utan bara så sånt som kan sättas direkt i jorden och inte vara mer avancerat än potatis och pumpa. Men ifjol fick hon sätta frön som skulle bli egna blommor. Tagetes, för att jag valde dem som ett säkert kort eftersom jag inte visste hur lättodlad hennes eget val var. Hon hade alltså en rosa blomsort och så tagetes. Det gick jättebra. Det blev stora fina blommor och många blev det. Så bra hade det aldrig gått för mina förodlingar tidigare. Så i år har vi blåklint, tagetes, ringblomma och nån pionliknande vallmo eller vad det var,, stora blommor i olika rosa/lila nyanser. Stockros har jag också köpt. Men dem sätter man ute i jorden och hoppas på mirakel. Tror inte så mycket på det på denna sida staketet. ..
Jag har inte brytt mig så mycket om att odla blommor tidigare. Men märker att jag köper allt fler för varje år. Det ska stå krukor lite här och där på gården, ändå tycker jag det inte är så fint här. Odlingslådorna med sitt hönsspån har inte heller varit så vsckra alltid, så varför inte så blommor? Det blir fler och billigare och så kan man sätta i odlingarna som komplement. Tex. Tagetes skyddar lite mot ohyra på vissa samplanterade växter.
Nå, detta är min plan i alla fall.. sen får man väl se hur den krassa verkligheten ser ut om en månad.
Jag var då så glad ifjol för att mina vita aklejor under äppelträdet kom tillbaka från året innan. Jag tycker de är så fina, skulle borda ha fler.. så få se om det blir såhär om ett par veckor igen..

Av dunsaluns - 5 maj 2019 21:28

Det var rackarns svårt att fota vattenpärlorna som glittrade så fint i solen

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards