dunsaluns

Alla inlägg under februari 2022

Av dunsaluns - 26 februari 2022 22:04

Jag blir alltid så munter av att packa beställningar. De senaste åren har jag ju knappt målat och inte varit så aktiv med mina pennspår. Men så lade jag ut en liten intressekoll för mina skrivböcker på facebook och då var det flera som var intresserade.
Jag har olika motiv men lade bara ut ett av dem idag: Snöprinsessan Yrsa. Jag gillar att när boken har helvita blad kan man både skriva och rita och byta storlek och stil på texten. De passar även som dagböcker även om de inte har lås..
ska bara påminna om att hellre skriva kommentarer här på Bloggplatsen, än att ställa frågor. Eftersom jag sköter allt från mobil och appen är begränsad så kan jag inte se frågor, bara kommentarer. Hoppas du har en fin helg :)

Av dunsaluns - 26 februari 2022 09:37

Nu har jag äntligen kunnat fara ut i skogen litegrann. Hela januari var jag besatt av olika krämpor och sjukdomar så det gick inte vara ute mer än några minuter åt gången. Men så testade jag att dra på mig skidorna en kväll i mörkret. Det gick väldans trögt i den mjuka snön. Skidorna sjönk ner minst 30cm. Men jag harvade på ett tag och det gick ju lite lättare på hemvägen.
Sedan kom en vänlig själ och körde skoter ända fram till min gård. Då packas det lite så det blir lättare att åka. Det gick mer än dubbelt så fort att åka samma sträcka igår. Jag fick till och med lite fart nedför backarna. Men på vissa ställen var det söndertrampat av älg. Man ser en massa söta små rävspår överallt också.. Och nu börjar vårsolen lysa så härligt. Första bilden är rävspår som försvinner över bäcken. Andra bilden är min egen spårning sedd från fönstret på övervåningen. Jag åker bokstavligen skidor från bron och rakt ut i skogen. Älskar att ha så ?nära till allt?. Folk som undrar hur jag kan bo så ?långt bort?...

Av dunsaluns - 25 februari 2022 00:50

I dessa bistra tider med sjukstuga höga bränslepriser och elräkningar har jag snålat på elen och eldat med ved mest hela vintern. Men även ved är tydligen en sinbar källa till värme. Nu börjar veden i vedhuset på gaveln ta slut och även den ved som låg i carporten. Idag kom jag på att jag hade en dold vedgömma i ett annat vedhus bakom ladugården. Det är alltid så mycket snö så jag är aldrig där bakom på vintern. Från det stora ladugårdstaket rasar det mycket snö som aldrig tycks smälta frampå våren eftersom det är skugga där bakom. Man ser att dörren till ladan blir helt förbommad med snö som rasar från ladugårdstaket och över den lilla utbyggnaden, trots att det kommit långtifrån lika mycket snö som ifjol. Jag gjorde iordning så att hönsen skulle ha sin utgång genom det gamla vedhuset/ utbyggnaden så att det skulle fungera som en slags farstu. Men eftersom det var lite gammal ved kvar där inne så stängde jag för den så att de inte skulle sitta och skita i veden. Jag lyfte dit en skärm som jag hittade och de två stora dörrarna från ingången som jag lyft av gångjärnen, så öppningen alltid är öppen, annars skulle man aldrig komma in där på vintern.
På gaveln av ladugårdsbyggnaden är mitt vanliga vedhus. Men nu skottade jag mig iväg runt knuten på baksidan och förbi fönstret med de förvånade hönsen. Där inne bakom portarna är ett dolt litet vedförråd så vi kanske klarar oss hela våren :) efter en stund dök Rävis upp där inne. Han har hemliga gångar överallt och dyker alltid upp när han hör att jag är ute och pysslar med något. Då kommer han och kollar och markerar vedklabbar och frågar vad jag håller på med.. Drog in en pulka ved.
Skönt med ny eld i huset. Det ger verkligen bästa värmen. Köksnoran är kopplad till den vattenburna värmen i hela huset så det blir varmt överallt. Det är en sak jag gillar med gamla gårdar och ladugårdar. Man kan alltid hitta nån spännande skatt ibland alla skrymslen och vrår. Det finns alltid nåt. Så himla lyxigt :)

Av dunsaluns - 18 februari 2022 16:20

Det finns en förening som har webadress http://lillahjartatipitea.se De tr hjälp av socialen och kyrkan för att hitta dem som bäst behöver deras hjälp i vår lilla stad. Det kan t.ex vara familjer som behöver ekonomiskt stöd till det viktigaste. Föreningen har även anordnat aktiviteter för barn mm. För att bli medlem köper man ett medlemsbevis för 100kr eller 200kr för familj. Då får man ett medlemsbevis som varje år trycks upp i A5, inramningsvänligt. Detta år 2022 har de en av mina bilder på medlemsbeviset. Det kändes verkligen hedrande att bli tillfrågad.

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards