dunsaluns

Alla inlägg under januari 2018

Av dunsaluns - 28 januari 2018 01:11

Jag Molly och Dunsa var ute på promenad idag. Vi gick runt hela byn och det är så högt med snö på åkrarna så det blir vindskydd för den som är liten. Plötsligt såg jag något i ögonvrån som kom mig att automatiskt ta armen om dotterns axel. Från hennes håll kom något platt, brett, flygande precis över snötäcket längre bort, men i riktning mot oss. Den svängde något och for över vägen framför oss, ungefär vid hunden. Stor var den. Vi hukade oss bakom snökanten och jag hann säga "ser du ugglan?". Sen flög den upp och satte sig i en björk, där den stannade tills jag tröttnade på att försöka få en bättre bild av den.
Är inte hundra procent säker på att det var en Lappuggla, bara nästan säker... Sist jag träffade en hemma på vår gärdesgård skrev jag om 22/4 2017. De är stora och fascinerande fåglar.

Av dunsaluns - 25 januari 2018 22:03

Här om dagen kröp temperaturen ner ända till -32,6. Getterna var inne i ladan hela dagen. Direkt jag kom från jobbet gick jag ner till dem igen. De vilade kan man säga. Hade heller inget emot att stå och ligga kvar inne på morgonen när jag kom ner som vanligt. Annars brukar de vara ivriga på att få komma ut. Men nu stod de alltså kvar i ladan hela dagen och tuggade torrhö.
Så när jag kom från jobbet kokade jag en kittel med vatten och bar ner i hinkarna. Men först i med ett par av Herr Herres nyinköpta Lipton! Ja, han hade ju kastat bort vårt andra gamla te, som han hittat i skåpen och tyckte började få för många år på nacken. Själv är jag inte så kräsen med teets ålder, däremot dricker jag inte så ofta vanligt svart te. Men nu skulle i allafall getterna få sig en slurk av nåt värmande. Jag trodde aldrig de skulle dricka te. Men ifjol så blev geten Julia lös i magen och jag testade att koka en blandning av rölleka, svart te och chaga åt henne. Jag trodde hon skulle rata det men gjorde ett försök. Getterna dricker otroligt lite i vanliga fall. De är som kameler, jag vet inte om de äter snö eller vad de gör, men vattenhinkarna får jag mest tömma själv..
I allafall så älskade Julia sitt te, som hon fick i några dagar och sen var hon bra i magen. Så nu när jag kom ner med te i ena hinken dök hon direkt på den. Jag hade en hink med vanligt vatten också, men det ville de inte ha. Spira drack också te och Torvi smakade lite. Jag tror faktiskt Gullie och Lyckan smakade också. Men, som sagt, de dricker oftast inte när jag kommer med vatten, det får jag istället bara byta ut när jag kommer nästa gång.. Lämnade ändå vatten åt dem men det frös väl så fort jag sagt godnatt och stängt ladudörren. Inne hos hönsen däremot, där frös inte vattnet till is! Där har jag en värmelampa men också en väldigt otät hönslucka. Det var ju kul att se att det höll sej så bra i så kallt väder.

(Julia är den gråspräckliga, gamla geten med ett trasigt horn. Gullie, den helvita är väldigt mycket tjockare nu än på bilden)

Av dunsaluns - 24 januari 2018 22:20

I förrgår insåg jag att hönsgården var tvungen att bli räddad. Taket bågnade under vikten av snön, som liksom tar spjärn mot marken (och den nu kraschade gärdesgården) och trycker upp sig som en isstod och håller kvar snön på taket. Hela det blir som en vägg på långsidan av buren. Så jag skottade bort så snön ska kunna rasa av taket och så tog jag bort mesta snön från taket och passade på att skotta upp för grinden så att den står öppen nu innan den helt fryser fast. För på vårvintern vill vi nog gärna komma ner till den andra ladan och grilla lite och ljuga runt en kaffeeld. De första bilderna visar taket på avstånd, före och efter framskottningen av hönsgården. Sen ser ni kanske hur högt med snö som ligger uppe på taket. Dunsa sitter sen på snökanten mellan hönsgården och grinden. Det blir så högt med snö så man får inte upp den på snöhögen nästan. Man står där som i en bunker med höga väggar. Och mjuk snö är det, lättare att skotta, men svår att gå i!

Av dunsaluns - 17 januari 2018 23:32

Nu är jag ute i sommarstugan och tapetserar. Man kan ju alltid hoppas på att få klart här innan vårvintern kommer igång med aktiviteter och killningar och sånt.
Jag har gjort ganska mycket ayurvediska behandlingar på senaste tiden, så nu längtar jag till att få färdigt här i stugan, som delvis kommer att användas som behandlingsrum. Jag valde tapeter för längesedan då de hade rabbatt på tapetaffären. Fast jag visste att det skulle dröja innan jag kunde tapetsera. Det är lite tanke- och tids-krävande för mig tapetsering, så jag ville inte börja i höstas då jag var "ensamstående" med barnen medan herr herre var borta på jobb. Sen kom advent med julmarknader och extra mycket pyssel på jobbet och hemma. Så blev jag ledig över jul och nyår och bestämde mig för att bara vara ledig och ta vara på tiden med familjen och vännerna.
Så nu känns det bra att börja ta tag i saker igen.
Började i ett hörn. Det var snett! Taket är snett och väggarna buktar åt alla håll. Lyckligtvis döljer den här mönstringa tapeten ganska mycket av ojämnheterna. Golvet lade Janne in i våras och jag tillbringade åtskilliga timmar, kvällar och dagar med att såpskura det flera varv, för att det ska bli härdigt o fint.
Det är inte kul att tapetsera, men det ska bli desto roligare att få det klart och sätta in alla mysiga saker som jag tänkt. Vi har sparat mycket av möblerna som stod här, så de ska in igen och nej, allt matchar inte perfekt men det kommer bli skitbra ändå :)
Jag ska hänga upp lite av mina bilder på väggarna. Ibland vill folk komma hem till mig och köpa något av mina Pennspår, och då kan det ju vars bra att ha ett rum att visa dem i. Bakom muren blir det förvaring och säng till barn eller andra övernattande. Vi kommer säkert att sova här själva också på sommaren. Det brukade vi göra i början då vi bodde här. På sommaren är här svalt och skönt att sova. Nu har vi satt in element. Men mest av allt ville jag ju få igång järnspisen! En fin orange lampa ska vara i fönstret. Men den lyser upp väldigt mycket, kanske man får byta till svagare glödlampa.
Det känns så lyxigt att kunna vara här ute!

Av dunsaluns - 8 januari 2018 01:27

Skrev just ett väldigt långt inlägg om det nya året, ledigheten, ayurvedabehandlingar mm. Allt försvann, så jag kan ju ta det någon annan gång, då jag hinner skriva mer. Är i allafall väldigt tacksam över att ha fått tillbringa jul och nyår ledig med min familj och vänner. Vi har mycket snö!

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards