dunsaluns

Alla inlägg under mars 2017

Av dunsaluns - 31 mars 2017 18:54

Chokladcroissanter

Jag och Tilde fuskbakade lite.
Ugn: 220 grader
En smördeg
80g mjölkchoklad
En pizzaskärare eller vass kniv
Dela den färdiga degen i tre delar (rektanglar), som du sedan delar diagonalt så att det blir sex långsmala trianglar.
Hacka chokladen
Strö den över trianglarna (men inte för nära kanten!)
Rulla ihop trianglarna från basen. Avsluta med att vika in snibben i mitten under croissanten.
Grädda på bakplåtspappersklädd plåt.
Glömde ta tid? satt istället dreglande vid ugnsluckan i spänning över ifall de skulle "jäsa upp" nåt. Tillsist gjorde de det och då väntade jag ytterligare några minuter innan de var gyllengula och jag tog ut dem. Kanske det tog ca 15 min? 10 min?..

Av dunsaluns - 29 mars 2017 10:00

Jag hälsade på pappa på jobbet. Han har ett bra jobb. Min bror avverkar och pappa kör ihop med hästarna. Jag och hunden sprang i spåren och hoppade över kvistar. Det var inte så kallt men väldigt mulet och det snöade åt sidan. Tillsist hörde vi ett litet brummande och såg de mörka nordisarna skymta mellan träden. Han hade just startat motorn till kranen och börjat lasta lite. Ekipaget rörde sig bit för bit framåt i terrängen och det blev större och tyngre lass för varje stopp. Hästarna är redo att ta i och börjar nästan vilja gå så fort motorljudet minskar. De ångar omkring dem i den fuktiga vårvinterluften. Hästarna är varma. Snart ska de få lunchpaus.

Av dunsaluns - 25 mars 2017 08:57

(Varning:ett mycket hönsigt inlägg, skrev även ett annat inlägg igår..)
Nu har tre små hönor och en tupp flyttat ända över diket och in i grannarnas lada. De är nu färdiga med sitt hönshus som är byggt nästan precis som vårt.
I somras när vi fick nya grannar skulle jag åka iväg med jobbet i tre-fyra dagar. Jag hade precis skiljt av killingen och började få mycket mjölk av getterna. Jag hade ju en väldans tur att frökenB som flyttade in, var intresserad av getterna, hönsen, örterna, ängarna, odling och gamla lantraser. Så hon mjölkade varje morgon medan jag var borta. Jag visste att de ville ha höns, så jag gick över med en blomma men tänkte ge henne två hönor och en tupp för besväret. Själv hade vi bara tre hönor förra våren, men det blev ju elva hönor och fyra tuppar nu, ett år senare. Förhoppningsvis förökar de sig lika bra hos henne. Det blev tre hönor för att få lite spridning, en svart med vitt stänk i kragen, en brunmelerad och en silverhöna. Tuppen SprättLarsson följer med tills de får kycklingar.
Kvar hemma går två vuxna ungtuppar och stämningen var lite tryckt innan de kom i ordning. Men någon vild anarki blev det inte eftersom de redan hade en tydlig rangordning mellan sig. Den svarta, storväxta tuppen tog snabbt kommandot och vaktar hönorna från den röde. De är från samma kull och jag hade hoppats att de funkar att ha dem båda kvar. Den minsta, ljusa tuppen passerar fortfarande som höna eller "ickehot" i de andras ögon, så han får gå kvar tills han växt till sig. Tanken var väl också att kunna ersätta lite konsumtion av mindre trevligt uppfött kycklingkött från affären, även om vi inte har så mycket att komma med...

Den svarte tuppen och den röde fick ju egentligen aldrig några namn eftersom jag tänkte att jag måste slakta dem. (Det blir inte roligt för hönorna om man har för många tuppar). Så den röde står väl på tur nu om det blir för bråkigt. Men de är ju så fina!...

Här en bild på den nya lilla gruppen som vi bar över till grannarna. Ikväll ska vi fixa med genbanken och intyg och så. Vi har redan haft kontakt med genbanksansvarig. Vi är alltså med i föreningen lantrashöns och korsar inte in moderna specialavlade raser i våra lant-/allmoge-raser. På så sätt kommer hönorna aldrig bli varken högproducerande äggläggare eller snabbväxande köttdjur eller vackra utställningshöns. Istället värnar vi om naturlig ruvning och att kycklingar växer upp med en mamma som kan lära dem allt nyttigt som att hitta mat ute i naturen och tvätta sig för att undvika ohyra osv. Det är friska "raser" utan egentlig rasstandard. De är ju också under väldigt lång tid anpassade till det klimat och den växtlighet som finns här i norra Sverige, så det försöker vi fortsätta att ge dem.

Av dunsaluns - 24 mars 2017 10:47

När börjar du mjölka efter killningen?.. En månad? Två? Tre? Jag vet inte.. när det känns dags... Hur ofta verkar man klövarna? Ingen aning.. -när de verkar långa...
Hur väljer man vilken tupp som är lämplig att spara och när det är dags att gallra bort de andra? ...tja, hönorna säger väl till? ..det märker man...
Allt faller på plats om man bara gör sitt bästa och har lite förtröstan. Litar lite mer på sig själv. Ibland måste man stanna upp och få riktigt lugnt omkring sig för att faktiskt kunna känna. Då kommer fler svar och man hittar lättare rätt.
Idag sa Lyckan att det var ok att jag tog en skvätt
- nymjölkat

Av dunsaluns - 19 mars 2017 20:14

Tiden går så fort! Städning, tvättning, disk och högar av vuxenläxa... Här sitter jag och Lalah i den starka eftermiddagssolen, i ladugluggen. En fantastisk liten höna som just börjat värpa små ägg.
Man måste stjäla såna här stunder ibland. På väg mellan skruvdragare och hockeyträningsföräldramöten...

Av dunsaluns - 18 mars 2017 06:24

Jag tappade min mobiltelefon. Synd på alla foton jag hade. Annars var det väl ganska på tiden att slippa den en hel helg. Men just nu när tiden gått så långt att den börjar göra parodi på sig själv genom att vi behöver en app för att logga in barn på dagis(!!!!) ...
Ja, jag kände att jag behövde vila lite från all nätkommunikation och började undra om det ens är OK att inte äga en mobiltelefon idag? Eller vänta nu, det räcker ju inte! Man måste ju ha en app-phone = smartphone... Måste man? Jag måste logga mina arbetstider för att lönen ska bli rätt. Till det behövs BankID eller mobilt BankID annars blir det en massa extrajobb för min chef (och det tycker jag inte hon behöver). De har inte tid, det blir alltså enklare om varje individ dokumenterar och administrerar precis allt i livet själva. De som jobbar har inte tid. Chefen har för många ärenden, fröken har för många barn, barnen har för många timmar... Alla måste jobba ihjäl sig. För vad? För att vi har det lyxigaste samhället i historien. Vi har mat på bordet och massor av "rättigheter" serverade. Också anser vi oss inte ha råd att ha fler anställda på äldreboenden så vårdarna slipper slita ut sig. Hur kommer detta sig? Vi snålar alltså och sliter för att ha råd med ännu mer lyx. En smartare smartphone och en ny smarttv så man hänger med i nätets uppdateringar och varför inte en smart bil?
Man kan ju koppla ihop alla till en megahjärna som håller koll på oss och vad vi gör och vad som finns hemma i vår smartkyl så vi slipper fundera på vad vi ska handla när vi är trötta och på väg hem från jobbet.
Min nya mobil frågar mig hela tiden om privata saker som den, genom appar, "vill ha åtkomst till" den vill alltså ta del av foton och platsinformation (så den genom gps alltid vet var jag är) och om det är ok att "alla" automatiskt får mitt telefonnummer.. Kort och gott; att all information snabbt och smidigt kan delas hur som helst. Vill man tacka nej till något av detta är man en besvärlig person eftersom det är nästan omöjligt att komma runt vissa av dessa frågerutor som dyker upp.
Visst är det roligt att kunna ta foton med mobilen, googla saker man gärna vill veta, eller kolla på någon rolig app. Men jag tycker detta ska vara en lyx man väljer. Det börjar vara läskigt när det blir ett "tvång" för att kunna fungera som normal människa, samtidigt som den lilla manicken har koll på alla dina konton, koder, platsinfo och känner igen dragen på hela din familjs ansikten. Det är kanske som någon sa till mej, då hen hörde att jag tappat mobilen
"Åh, nej! Man har ju allt i mobilen!!" Oj, tänkte jag, nu var jag nog blåögd som inte var mer upprörd över att ha tappat den. Men vid närmare eftertanke har jag inte allt i mobilen, och jag är väldigt glad att största delen av mitt liv är förlagt utanför..

Av dunsaluns - 5 mars 2017 08:26

Pinkfeets miniägg! Nu är vi äntligen självförsörjande på ägg :) och igår plockade jag in två miniägg (längst fram i korgen) som troligtvis kommer från "kycklingarna" som kläcktes i september. Pinkfeet, som fick sitt namn samma morgon är ganska misstänkt eftersom hon höll sig kring redena mycket.
Inte nog med detta; det har ju dock visat sig att jag begick ett roligt misstag när jag trodde att alla utom två var tuppar. Det var bara en tupp och sex hönor!! (Kycklingarna).
Nu har jag kokat ägg till frukost. Två barnägg och två vuxenägg ;) så nu ska vi äta "ägg som Ronja" till frukost, alltså inte stekt ägg utan kokt och bara som det är. (Har du sett filmen Ronja Rövardotter, då hon har matsäck med sig sin första dag i skogen?...)
Sen bär det av ut på äventyr.
... Men tänk att Pinkfeet, Lia, Lala och alla de andra som jag trodde var tuppar... Sqweee :D... Alltså bjurholmshönsen.. Så mycket glädje, så lite problem.

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards