dunsaluns

Alla inlägg under juni 2017

Av dunsaluns - 20 juni 2017 23:52

Vanliga Oljekritor som vi hade i skolan när jag var liten. Först tyckte jag om dem men sen slutade jag använda dem eftersom det inte gick rita med precision.
Idag (25 år senare) höll vi på med såna och skulle rita oss själva. Inte vet jag om det blev jag precis, men kul var det att kladda på ordentligt.

Av dunsaluns - 12 juni 2017 23:14

Min målningteckning är klar. Getterna är på grönbete, blommor och potatisar satta, en stekost klar och en fotbollsträning. En vasslepannkakssmet i kylen och återvinningen lämnad. bara tvätten hänger kvar på torkvindan. Idag gjorde jag en ayurvedisk behandling. Marma heter den och det kändes riktigt bra :)
Skönt att göra kväll tidigt. Läste lite för Viggo ur HarryPotter. Det är härligt att läsa på kvällarna, när jag blir pensionär ska jag bara läsa hela tiden tror jag... ... ...inte kanske.. inte hela tiden, men mycket.
God natt!

Av dunsaluns - 11 juni 2017 23:26

Idag har vi varit på fotbollscup hela dagen. Det är ju jättekul och pojkarna är väldigt duktiga! Tänk att det finns tränare och domare och andra vuxna som anordnar så bra för barnen.
Det blir många mål och de ser ut att ha så roligt tillsammans.

Efter cupen åkte vi till grannkommunen och hälsade på min lillebror som flyttade dit i april men som vi fortfarande inte hälsat på. De hade jättefin lägenhet och en mysig balkong där vi drack kaffe och saft i kvällssolen. Väl hemma fick barnen en dusch och gå i säng direkt.
De slocknade fort efter dagens bravader, med hoppborgar och allt..
Ja hela veckan har varit intensiv. Vi har satt potatis och sågat ner löv åt getterna. Tvättat och städat. Vilat i en koja och haft filmkvällar. Klippt hunden och varit i stan och handlat examenskläder. Och vi hade en liten bjudmiddag av tuppen som jag slaktade förra veckan. Den kokades i några timmar tills köttet lätt föll av. Sen stekte jag upp lök och lite vitlök i smör tills löken blev mjuk. Då lade jag i allt tuppkycklingkött och lät det fräsa lite innan jag lade i persilja och salt och sen slog jag över grädde. Till tuppen åt vi potatis.
Nu ligger det sista av tuppen i frysen. Jag testade nämligen att göra en buljong. Jag kokade upp allt igen med morötter, palsternacka, svartpeppar och salt. Det blev flera portioner på ca 0,5 liter, som man kan ha i soppor och sånt. Jag vet inte om det blir bra, hade inget recept eller så, men det är ju kul att prova. Buljong som man köper innehåller ju så mycket olika saker...
På fredag är det examen. Det blir kul. Sommarlov och lugnt och skönt :) Och innan dess ska HerrHerre komma hem efter sitt långa bortajobb, så det blir ännu roligare. Han ska inte missa examen nu när han inte fick vara med på fotbollscupen. Lyckligtvis kommer det fler cuper framöver...

Av dunsaluns - 10 juni 2017 22:05

Idag hade Nymans Fiske & Fritid en "dag" ute i skogen och LO Lundgrens hästskjuts var anlitade för att köra folk från parkeringen och upp till skjutbanan där det var full rulle på försäljning, utställning och provskjutning av allehanda vapen. Pappa körde Villmar och Palt och min bror körde Valtra (som jag lånade av honom förra helgen) och Lydia som var väldigt pigg idag. Jag åkte med och stod framför hästarna när folk klev på och av. Sen gav jag dem vatten och sprang mellan och hoppade upp och ned från de höga kuskbockarna hela dan känns det som. Byxorna sprack, så det var tur att jag fick för mig att ha en tunn sommarklänning över istället för T-shirt haha! Nu är jag trött och ska sova! Fotbollscup imorgon. God natt!

Av dunsaluns - 9 juni 2017 00:28

 

Av dunsaluns - 6 juni 2017 15:47

Idag blev det visst en massa mat. Började med att ysta en liten stekost på morgonen. Den kan man salta och steka till lite sallad eller bara skära ned i kaffet eller steka med nötter och ringla över honung. Det är en massa väntetid när man gör ost, så vi satt i köket och åt frukost och berättade farliga sagor för varandra.
Sen kylde jag vasslen i en mjölkhämtare medan jag flådde den stackars lilltuppen som legat i kylen på mörning i en vecka.
Det tog sin tid så när jag satte honom i grytan för långkok så var vasslen så pass sval att jag kunde göra en pannkaka av den. Barnen gillar uppstekt pannkaka så det är ju perfekt snabbmiddag senare i veckan.

Sen tog vi en skön promenad med cyklarna och Viggo hittade ett gäng kompisar. Då gick vi en längre promenad med grannen och hennes hund. Hon visade oss en ny väg så man kommer ut i "skogen" lite mer. Det var härligt och till och med lite värme så man kunde gå barärmat. Vi hade barnvagn för en gångs skull och det såg så mysigt ut för Tilde.
När vi kom hem var tuppen mör och fin och jag testade att steka upp lite med lök och vitlök, sen på med en skvätt grädde mmm.. Det blir middagen imorgon. Jag testade göra en liten nässelsoppa också, men den behöver mer smak. Stekte bara upp lök och vitlök i smör och en skvätt kycklingbuljong på det (den stod ju ändå där bredvid och puttrade). Men den ska jag krydda på imorgon..
Nu ska vi ut och träffa några kära.
Ha det bra!

Av dunsaluns - 4 juni 2017 23:35

Fick chansen att låna en häst till harvningen. Jag har en hästfinka som jag kopplade på och körde iväg och drog hem hästen Valtra och en harv. Sen var det bara att spänna för och harva runt. Jag är inte alls speciellt duktig eller erfaren kusk även om jag växt upp med detta hästande runt mig hela mitt liv. Jag har själv aldrig varit så aktiv... tycker jag... för att vara i vår familj åtminstone..

Några hönor och en tupp hjälpte till att finfördela jorden. Jag körde tre olika omgångar under helgen, eftersom att livet hände under tiden. Valtra övernattade i gamla gethagen nedanför ladan. Den är grön och fin efter att ha varit välbetad två år i rad.

Valtra är ungefär som shettisen Spöket; jättesnäll och lugn och hetsar inte upp sig. Tidigare har vi ju haft Spöket här på somrarna för att hjälpa oss in med höet. Men jag har saknat lite att ha en starkare häst till vissa jobb. Ibland är det stockar som behöver flyttas. Och bara en sån sak som att man skulle vilja ha mer/fler på vagnen när man åker ut.. Så det är kul att kunna köra en stor häst ibland. Men ikväll efter sista rundan med harven så skjutsade jag hem Valtra igen. Hon var nog glad att få komma hem till sina kompisar. Fast hon verkade å andra sidan inte ledsen att vara här heller. Hon strosade omkring och betade och nosade nyfiket på killingarna när vi gick genom hagen med dem.

Av dunsaluns - 2 juni 2017 23:23

Tjoho! Idag fick jag plöjt! Hästarna Palt och Villmar följde med pappa hit och plöjde upp vårt potatisland. Jag sprang runt med grepen och kastade gödsel i fårorna så att det blev nerplöjt i jorden.

Jag var precis hemkommen från jobbet som inneburit en övernattning. Så jag hann hämta barnen och fixa lite innan han kom med hästlastbilen. Sen var jag helt svettig och trött. Men då fanns det en härlig familj där inne så vi hade mys i soffan. Skönt att va hemma alla igen.
Nu fattas bara harvning och moylning innan man kan börja sätta potatisarna.
Precis innan pappa kom så hittade jag ett par övervintrade palsternackor i landet. De hade börjat grönska igen så jag räddade dom. Om de nu överlever så kan de ge mig nya frön :) Palsternackor blommar andra året nämligen, så har man tur kan det bli egna frön till nästa år.

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards