dunsaluns

Alla inlägg under oktober 2014

Av dunsaluns - 31 oktober 2014 09:56

Upp långt före tuppen och klä på barnen i sömnen. Bilen ska stå på verkstan innan klockan sju.
Vi är vana med lite senare morgnar, särskilt nu när det är höstlov. Så vi var vakna lite för länge igår.
Min snälla lillebror hämtade oss på verkstan just innan han skulle börja jobba och skjutsade oss till en tom busstation.

När vi hade väntat nästan en timme, och värmt oss i vänthallen, närmade sig klockan åtta och kvartersbagaren öppnade caféet. Vi gick över till kvartersbageriet och åt en förträfflig frukost. Vi hade god tid på oss innan bussen skulle gå.

Barnen jublade och klappade händer när bussen svängde iväg med oss ut ur stan. Så himla roligt det är att åka buss för första och kanske femte gången!
Ett lyckat lutet morgonäventyr, eftersom jag glömt lämna in bilen kvällen innan..

Av dunsaluns - 29 oktober 2014 20:40

Halloweenparty i en av grannbyarna ikväll. Vi improviserade med lite kajal och gamla haloweenkläder. Tildes "vampyrdräkt" och är sydd av rester från min klänning som jag sydde ihop för många år sedan.
Hennes var från början en batmandräkt som jag snabbgjorde till Viggo när han var nio månader. Den passade bra, trots att hon nu är 1år och 3 månader.
Nu blir det skönt att få kväll här i stugan efter att ha varit ute nästan hela dagen och sedan party.
Godnatt

Av dunsaluns - 28 oktober 2014 22:20

.. Antingen är det höstmörkret eller sömnbrist som gör mig så trött. Jag har besparat er dåliga inlägg eftersom tröttheten tar kål på inspirationen. Man får spänningar i ryggen och ont i huvudet. En bra sak kan ju va att gå och lägga sig nu då. Godnatt på er söta läsare!
Vi ses :)

Av dunsaluns - 24 oktober 2014 19:24

Vi var sugna på pizza kebab och tacos. Jag måste bara släpa mig ut och städa hos djuren först. Resten av familjen skulle åka och köpa godis.
"Vi åker förbi farmor och farfar en snabbis"
Bra då hinner jag duscha i lugn och ro. Det hann jag verkligen! Och färga ögonbryn och sminka mig... Och vänta(!)
Men det blev ingen utemiddag. Så, sminkad och fräsch går jag ut i rusket för lite egentid med jycken.inte fy skam det heller. En stor kastrull med soppa står ändå och väntar och sen blir det fredagsmys framför gladiatorerna.
Hoppas ni också har en härlig fredagkväll!

Av dunsaluns - 20 oktober 2014 14:46

Denna goda gröt!
Mannagrynsgröten, bortglömd men återupptäckt. Barnen älskar den. Den värmer skönt i magen när man varit ute i snön ett tag.
Den passar bra med kanel och socker, men min favorit är med lingonsylt på. Bra snabbmat när man har mycket för sig om dagarna. Men det går åt en hel del mjölk...

Av dunsaluns - 15 oktober 2014 22:25

Det är mycket jag vill få klart innan vintern. Allt så att man kan ha det så bekvämt som möjligt när isvindarna piskar över huset.
Det är lite allt möjligt, både inne och ute.
Det roliga är att jag fick ner de sista stolparna till hagbygget här om dagen. Det var tjocka grindstolpar, alldeles tunga att yxa till och få ner hyfsat stadigt. Jag hade förstås velat få dem djupare ner i backen, men nu får det vara nog! Nu kan tjälen komma.
Och jag kan fortsätta stöka, bära,fixa och pyssla på inför vintern.
Kör en genomstädning av hela huset, så det blir inte intressantare än så idag.
Roligare inlägg utlovas inom en snar framtid :)
Hadebra!!

. På bilden står jag högst upp på en stege. Det var lite spännande att svinga släggan där uppe

Av dunsaluns - 14 oktober 2014 20:32

...då åker osten fram. Sitter i TVsoffan och jäser med ost och Bravo tropisk juice. Mm
Har man ingen egen get får man väl köpa den man finner i affären. Hon heter President Sainte Maure

Av dunsaluns - 11 oktober 2014 22:07

(Bara hönsprat i detta inlägg)
I höst har bara två hönor värpt sedan de började rugga, Gullefjun och Vita. Vartannat ägg i kylen var litet, runt och brunt, medan vartannat var lite större, spetsigare och vitare (Vitas). Men så en dag kom en hund (inte våran!) och bet ihjäl stackars Vita :(
Då var det bara Gullefjun som la ägg. Men även hon verkade tröttna och värpte inte längre varje dag. Men så kom där ett spetsigare, ljusare ägg. Vi undrade om nu äntligen nån av de andra börjat värpa igen. Vem kunde det vara? Mammahönan HönaPöna, Sottrasa som tror att hon blivit kyckling igen, eller extramamman Lady Kluck. Kycklingarna är uteslutna trots att ägget var litet, de är ännu för unga, dessutom verkar åtminstone tre av de fyra vara småtuppar.

Idag gick jag till hönshuset på förmiddagen och fick se Lady Kluck i ett av redena. Såklart inte i Gullefjuns rede, där bara hennes ägg upphittats. Kan det vara så att de har nåt slags revir i redena? Förut, när vi bara hade två reden, var ett nästan helt Gullefjuns...

Söta Lady Kluck. Tack för ditt ägg! Det hamnade genast i en pannkakssmet.

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards