dunsaluns

Alla inlägg under juni 2015

Av dunsaluns - 29 juni 2015 19:12

Vi lyxade till det med räkmacka, varmrökt lax-sallad och plättar på västra kajen i stan (Piteå). Det är ganska mysigt att sitta där i de gamla sjöbodarna och titta på båtar och måsar. God mat var det dessutom.

Av dunsaluns - 29 juni 2015 00:00

efter en varm dag på denna annars så kalla sommar, går jag ner igen för att spana i fårorna.. Geten står och skramlar med sin bjällra högst uppe på stenröset där nere..

Bara några stackars kålrotsskott sticker upp mellan stenarna i raden.

Den första sommaren jag bestämmer mig för att odla på riktigt, och ta vara på så mycket jag bara hinner av vår lilla torva, också blir det ett sånt här kallår. nåja, då har jag ju nåt att skylla på om skörden misslyckas :) det är ju skönt, lite kravlöst hmm...
Och så fint det är när dimslöjorna dansar fram över viken och upp mot gärdesgården..
Nu- god natt!

Av dunsaluns - 27 juni 2015 12:00

Jag fick ett köksbord! Vi har ett stort matbord i rummet bredvid köket, men sedan ett halvår tillbaka har vi haft ett litet runt bord i själva köket. Där det tidigare bara varit tom golvyta. Det känns mysigare att sitta i köket men det stora bordet i rummet intill är bättre om man är många. Men tog man bort det helt skulle man få ett helt rum till övers för något annat!
Det lilla runda bordet vi hade var ganska ostadigt. Det kom från min farmors barndomshem, så jag tyckte ju om det men...
Nu har det åkt upp på övervåningen igen och vi har ett stadigt vitt bord i köket istället. Och det finns inläggsskivor....
Alltså, tack för bordet! Nu kan vi sitta stadigt och äta frukost :)

Av dunsaluns - 26 juni 2015 00:32

Jag har köpt ett linne på Indiska. Jag var ute efter en fin klänning att ha på mig på systers bröllop, men jag shoppar inte så mycket så när jag nu såg ett sommarlinne jag gillar så köpte jag det. Förra sommarn var det en liten klänning. Sen har jag den hela sommaren i ur och skur. Jag avskyr att köpa saker som inte används, och om man nu har något nytt och fint som man tycker om, varför inte ha det ofta då? Förr "sparade jag fina kläder till speciella tillfällen, men det tycker jag är lite synd..

Byxorna är nya för mig, jag köpte dem i november. På jeansterminalen i Luleå. Koftan som jag har över linnet eftersom det var så regnigt idag, är inte alls ny, inte ens för mig. Den är köpt på Bennetton i Stockholm nån dag i andra delen av 90-talet. Ringar och armband och halsband är noga ihopsamlade under en 15-årsperiod. Haha, jag är visst både gammal och konservativ.
Surtant. Och jag som brukade klaga på 30-åringarna som hade fastnat i 80-talet, och här går jag med utsvängda jeans och Dr.Martinskängor, exakt så som jag hade för nästan 20 år sedan. Jag är väl medveten om det, men jag vägrar köpa kläder som jag inte trivs i, bara för att någon har bestämt att de ska va moderna 2014.
Jo, för nu däremot, 2015, så börjar min stil (åtminstone delar av den) att komma tillbaka.

Jo, jag har minsann haft stuprörsbyxor och sånt jag också, men när det tar tid att hitta sånt man verkligen gillar, varför ska man byta ut det då? Jag byter sällan ut, jag kompletterar ....och nöter upp kläder...

Av dunsaluns - 24 juni 2015 22:53

... Här sitter jag i soffan och börjar på en stickning efter dagens jobb och alla andra gått i säng, också hör jag ett knastrande ljud nerifrån köket. Jag har visst en liten kanin under köksbordet. Jag och Tilde tog in honom idag när det började ösregna och pappan var med Viggo på hans livs första fotbollsträning.
Jag ville inte springa i spöregnet ända ner till ladan, så Snurre fick komma in med oss. Under bordet fick han lite hårdbrödmackor att knapra på. Men nu har det slutat regna så nu ska jag gå ut med honom igen, stackarn.

Idag har jag fortsatt på min stora målning lite grann. Jag suddade ju bort början på katten förra gången eftersom kunden hade lite andra önskemål och jag inte själv var nöjd. Dagens resultat blev bättre även om jag inte hann göra så mycket som jag hade velat.

Jag var helt oinspirerad till oljemålningen i förmiddags och alldeles för splittrad. Så jag satte mig och gjorde de sista knapptrycken till min pocket, så nu kommer den snart att finnas på riktigt!
Det är ju kul och spännande. Samtidigt har den funnits så länge för mig, så jag vet inte om jag tycker att den är så bra längre.. Jag tänker att " nog kan jag väl bättre än så" så jag lade in en början på en annan saga i bokprogrammet, kanske kommer det en till pocket till vintern? Än så länge tycker jag att den är mycket bättre skriven. Det är en mer verklighetsnära berättelse...

Det regnade i kväll. Jag skulle baka, så jag och Tilde åkte och köpte lite ingredienser. Ett nystan skuttade ner i handelskorgen. För det kan väl vara mysigt att sitta och sticka en sån här regnig kväll, de där benvärmarna som jag länge tänkt att jag skulle vilja göra.. Så nu sitter jag här med ribbstickning.. Fast nu när jag kommit igång så jag fått en snygg liten kant, är det nog dags att säga godnatt till denna splittrade men ändå givande dag som började så häftigt.
Jag hann ju med en del annat också men det ska ni slippa höra om nu..

Godnatt <3

Av dunsaluns - 24 juni 2015 09:42

den minsta vaknade med blött i sängen och behövde en dusch. Frukosttiden på dagis var redan passerad. Så vi satte oss lugnt att äta och Tilde tappade sitt glas i golvet så det gick i tusen bitar. Tur att jag skulle jobba hemma idag så ingen annan behövde lida...
Jag är på sluttampen av min fantastiska getost nu. Den passar både som kvällsgodis och på morgonmackan.Vi avslutade frukosten med varsin kanelbulle som blev färdiga igår kväll, fast halva min tappade jag åt hunden.
En härlig morgonstund här på torvan :)

Av dunsaluns - 22 juni 2015 21:53

Jag har alltid trott att jag skulle vilja bo i en liten stuga ute i skogen. Men jag inser att det är en grav romantisering och att jag i verkligheten skulle längta efter vänner och bekvämligheter och civilisation efter ett par dagar.
Längtan ut till skogen har alltid funnits kvar. När jag var tio år gick jag och min kompis ut och luffade efter egna planer. Vi gick ca en mil per dag och sov i skogskojor. När vi blev tolv år utökade vi och gick ca två mil per dag. Vi hade hund med oss, och ryggsäckar. Våra föräldrar visste vart vi skulle och kom efter med bil och besökte oss på vissa ställen.
I tonåren gick vi ofta ut i skogen med bara någon sovfilt, tändstickor, kniv och pinnbrödsdeg i en påse. Och så sov vi under bar himmel på olika berg eller andra mysiga platser. Det gick alltid bra att samla torra kvistar och kottar, som man kunde elda uppe på berg.
Annars var vi väl som tonåringar är mest och sminkade oss och läste Veckorevyn, shoppade och åkte på fotbollsturneringar. Men det har väl alltid funnits en liten dröm om att bo ute i skogen.
Man väntar alldeles för länge med att prova på idéer som verkar knäppa, onödiga och lite konstiga. Många av mina idéer är just detta och nu orkar jag inte gå och vänta på att mina drömmar ska bli mer normala. Så jag packade getter, nygräddad rabarberpaj, vattenvärmare, kanin, kaninbur, madrasser, baljor, hund, krocket, kuddar, kanelbullar, täcken, köksattiraljer,fotbollar, mat, barnböcker och allt. Ganska mycket lyxgrejer för att göra det mysigt för oss. Nu skulle jag prova flytta ut med hela familjen och se om det verkligen var så härligt att bo i skogen. Jag var beredd på myggdöden, regn, uttråkad familj i mörk stuga, bortsprungna getter, ormbiten hund. Men allt blev bara helt underbart :)
Visst.. Allt är inte en dans på rosor, det krävdes en hel del möda att få upp allt och planera och så. Jag var väl trött och hade huvudvärk första dagen och ungen ville inte somna på kvällen, men det är ju sånt man får ta om man ska envisas...
Fyra dagar var vi där.. Men den tiden gick fort..
Nu luktar det mesta rök och jag har en hel del kvar att fixa med. Trött. Men jag ångrar det inte. Jag hade kunnat stanna betydligt längre. Särskilt om vi fått besök sådär som vi ändå fick, trots att vi var rätt långt ut i skogen. Jag tror att man blir en gladare människa av lite besökande vänner som kommer och äter med oss :)
Jag tror också att man kan göra allt man vill (nästan). Men att man inte säkert vet exakt vad det är man vill, eftersom man kan ha en förskönad bild av sin dröm. Och man måste alltid utgå från de förutsättningar man har...

Av dunsaluns - 22 juni 2015 00:06

.. Allihopa... Det var härligt...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards