dunsaluns

Alla inlägg under mars 2015

Av dunsaluns - 31 mars 2015 23:21

det hände en del knas ikväll, lite jobbigt, lite illaluktande och lite blodigt..
Men soppan vi gjorde idag var åtminstone god:
En stor gul lök och två vitlöksklyftor stektes mjuka. Sex potatisar skalades,tärnades och kastades i. Ett par buljongtärningar, vatten och treförpaxkningar ekologiska majskorn Kokades10 min och mixades slätt sedan. Godast blev soppan med en rejäl nypa chiliflakes på toppen. Men de ska nog varje person strö på själv i efterhand. De känsliga, inte alls..
Bob apetit!

Av dunsaluns - 30 mars 2015 16:17

fullt ös i pennspårsverkstan idag. Har en massa nya idéer som jag vill testa när det här är klart. Men tiden räcker aldrig till riktigt..
Ha en goder afton

Av dunsaluns - 26 mars 2015 00:02

Förra veckan var vi ute och spatserade i skogen när vi plötsligt hörde något knaka och mullra. Det började rinna sand nedför backen och träden vajade på ett konstigt sätt. De började vrida och knaka ännu mer tills rötterna började sticka upp och slingra sig mot oss. När vi insåg att det inte var vanliga tallar utan spindelträd, sprang vi därifrån så fort vi kunde.

Av dunsaluns - 24 mars 2015 22:58

Jag har skrivit om det förr men: jag tycker om att läsa på kvällarna. Det är mitt sömnpiller. Jag är i det närmaste beroende av någon lättsam text att somna till. Lättsam på det viset att den får inte beröra några djupare känslor. Barnlitteratur går bra, och faktaböcker och till och med serietidningar. Det får faktiskt handla om allvarliga saker så länge de kan hållas på avstånd så som historiska berättelser. Allt som inte har med min egen vardag och verklighet att göra. Annars börjar jag bara fundera på tandläkartider och bilbatterier och middagsmat och allergier och trädgårdsbestyr mm. Grejen är väl att låta hjärnan släppa alla dagens tankar och drömma sig bort för att kunna slappna av och somna riktigt gott.
Jag läser något nästan varje kväll, tills ögonen faller ihop. Jag tycker det är skönt att somna mitt i sagan.
Oavsett om jag lever sunt eller inte, så måste det ju vara bra att hitta ett sätt att få hjärnan att vila ordentligt på nätterna. Det känns som att förut fortsatte tankarna surra till sent på kvällarna så man inte kunde sova även om man inte hade några direkta bekymmer, allt möjligt smått och gott poppade upp som små post-it. Nu lyckas jag sopa bort alla tankar med läsningen och somna helt tom i bollen. Det är ju underbart ;)
Jag är inte ute efter bra skönlitteraturförfattare, min bokhylla kan tyckas en aning märklig. Jag läser ofta samma bok flera gånger, med några års mellanrum. Just nu läser jag Blot, som jag faktiskt köpte på Noliamässan en gång när jag var ca 20 år. Det är besynnerligt vilka konstiga fördjupningar man blir intresserad av...
Det blev just ingen sömn förra natten, så det är väl bäst att somna nu innan nåt barn vaknar och gråter.
God natt

Av dunsaluns - 23 mars 2015 13:33

Idag har jag lite tid att fortsätta med sagan. Tyvärr har många måndagar gått åt till att ta hand om sjuka barn. Idag har jag äntligen kunnat måla och skriva lite, men nu ska jag iväg på ett möte. Just när man kommer igång... Nåja, jag får se om det finns någon tid eller ork att fortsätta ikväll...
Ha en bra dag!

Av dunsaluns - 19 mars 2015 17:34

det känns att ljuset är tillbaka. På morgnarna är det redan ljust när man går ut till djuren och man vill bara stanna och lyssna på fåglarna som kvittrar överallt.
Man börjar redan tänka på sommaren och allt roligt man vill göra då. Jag hoppas kunna få några växter att gro i år igen. Det är ju med varierande resultat som jag varje år satt frön i jorden. Jag är sugen på att plöja upp ett riktigt potatisland, och kanske ge det lite mer kärlek.
Kärlek... Min syster ska giftas i sommar också, så jag planerar för fullt den långa resan till bröllopet och kanske en ännu längre därifrån. Det ska bli kul att komma iväg ordentligt och försöka hinna med så många roliga saker vi hinner på vägen.
Redan under våren kan det komma att hända en del spännande saker, men de är inte riktigt klara för avslöjande än.
Bara känslan av att en ny blomstertid ska komma kan man ju bli lycklig av. Kanske blir det nya kycklingar om vi har tur... Dessutom har geten sprungit och bocken snörvlat ovanligt mycket, vilket kan betyda att hon brunstar igen och i så fall kan vi ha en liten killing färdigbakad i slutet av augusti.
Det finns mycket att se fram emot.. Sen ska jag göra den här teckningen färdig också ;)
Nu ska vi på kalas .
Ha en underbar fortsättning på vårvintern!!

Av dunsaluns - 17 mars 2015 06:47

Jag hade med mig en pinnbrödsdeg och en termos med varm choklad. När jag skulle göra pinnbröd saknades det lite vetemjöl så det blev ca 1 dl kornmjöl och ca 1dl rågsikt tillsammans med de ca 3,5 dl vetemjöl vi hade kvar. Mm, det blev en ganska stor sats för oss tre, men jag råkade hälla i lite för stor svärta mjölk. 50-100 g smör, 1 tsk bakpulver och lite salt.

Men istället för att göra pinnbröd på det vanliga sättet så plattade jag till små kakor av degen och lade på gallret över glöden. Det blev ganska bra tycker jag.

Av dunsaluns - 15 mars 2015 22:29

vi ville inte gå in

Tilde spillde ut alla tändstickor. Viggo hjälpte henne att plocka ihop

Sen gick vi ner på isen

Då kom en skoter långt bortifrån

Det var ju pappan!

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards