dunsaluns

Alla inlägg under februari 2014

Av dunsaluns - 28 februari 2014 22:03

Igår började jag förbereda för en liten utställning. Jag var redan då trött men stannade uppe lite för länge i min iver. Ibland glömmer man helt bort tiden. Det får jag sota för nu. 

Jag har inget speciellt namn för utställningen, men den ska i alla fall visa upp smakprov ur mina sagor. Mest illustrationer då. Men även lite ur texterna. Det är kul när man får välja såhär själv. Många av sagoillustrationerna har jag inte haft med förr, eftersom folk helst bara vill se de allra gladaste och ljusaste bilderna. Nu får de se en annan del av sagorna också... och jag tänkte att, tillsammans med lite text så får nog dessa bilder en ärligare chans. De är inte gjorda för att vara julkort. Det är sagoillustrationer och sagor kan inte bara bestå av solskensleenden. 


För mig själv är nog det här den roligaste delen av "Pennspår": just att vandra omkring i sagornas kringelikrokar, där faktiskt vad som helst kan hända. Sen tycker jag nog om alla mina små karaktärer också. Jag har ju fått följa deras liv och utveckling. Vissa lämnar mig helt plötsligt utanför, då kan jag inte skriva längre, för jag ser ju inte vad som händer. Därför är många sagor igång samtidigt och långtifrån alla fädiga. 

Vissa gör precis som de vill och ändrar mitt "manus" fullständigt. Så blev det till exempel med "Filurken Skunk". Då känns det lite konstigt och jag funderar på att ändra den mycket...


Filurkerna är ungefär de sämsta och retligaste varelserna som finns.

Men även lille Skunk skulle jag inte vilja vara utan, han är ju som söt på sitt sätt...





Godnatt!









Av dunsaluns - 27 februari 2014 10:11


Akvarell är alltså vattenfärg och genomskinlig. Medan akryl är "plastfärg" och täckande.
Här tänkte ja i korta drag beskriva hur jag målar i akryl. Sen tänkte jag göra ett liknande inlägg om akvarellmålning. Det kan vara kul att läsa och jämföra för dig som inte vet villen sorts färg som passar dig. Jag måste tydligt tillägga att jag inte är någon mästare och det finns väldigt många som målar bättre, men här är i alla fall en beskrivning hur jag går till väga.

Fördelar: torkar fort och täcker bra, går att måla över, lätt att blanda färger, späder färgen och tvättar penslar i vanligt vatten.

För att skapa djup och form i en bild är kontrast mellan ljusa och mörka färger viktiga. Mörka skuggor och höga blänk är det som tillslut gör pricken över i. Oftast är det det mörkaste eller ljusaste som sätts dit sist som gör att bilden känns färdig.
Akryl är förlåtande på så vis att, oavsett mörkhet på ett fält du målat, kan du alltid måla över med både ljus eller mörk färg. Lagren lyser inte igenom. Om du nu inte vill det och blandar ut det övre lagret med mycket vatten.
Eftersom att bildens djupaste delar ska vara mörka, kan du därför börja med att måla alla mörka färger som ska ligga "i botten". Hela tavlan kan hinna bli täckt med en mörkare version av den färdiga bilden. Lämna inga mellanrum mellan detaljer i bilden. Oftast är det ju skuggan runt detaljerna som är konturen på dom. Det gör inget om konturerna och bakgrunden korsar varandra lite i detta skede bara för att det inte ska bli taffliga "avslut" på bakgrunden allra närmast en detalj. Ex, låt himlen täcka hela fältet före du målar dit fågeln. Annars är det risk att man sen ser himlen "forma sig runt" fågeln. Himlen är då naturligt bakom hela fågeln och eftersom färgerna är täckande kan du måla på t.o.m en vit fågel på mörk himmel.
När du har lagt allt det mörka och konturer på alla detaljer, kan du fortsätta med att fylla allt med färg. Oftast vill man ha ljusare färger ovanpå de mörka, eftersom ljuset träffar de övre delarna som sedan skuggar de underliggande. Tänk tex. löv, gräs, eller hår. Naturligtvis kan man fylla på med mörka färger i efterhand också om det behövs. Till sist lägger du på blänk. De ljusaste partierna av färgen. Tänk på att ett brunt hår kan bli så ljust som gult eller vitt just där ljuset träffar ytan, det kommer inte se ut som en blond fläck. Blänk kan visa en skiftning i grundfärgen men är alltid ljusare än grundfärgen på detaljen. Ex.svart hår kan ha ett blått blänk. Vill man ta fram värme i ett brunt hår kan man göra blänket allt mellan rött och gult så länge det är ljusare än resten av håret.
Jag använder ingen svartfärg alls i bilden utan blandar en väldigt mörk brun som bas. Jag har även blandat till en grundbjörnbrun och en grundskogsgrön som jag kan blanda med den mörkbruna för att få de svartaste partierna. Detta har jag med mig från akvarellmålningen och är absolut inget man måste följa om man hellre vill ha svart i sina bilder..

Här börjar jag fylla bilden helt med färg. Testar mig fram lite för att få till rätt skogsgrön.

Här har jag snart fyllt färdigt med det mörka. Lägg märke till hur bakgrundsskogen "flyter in" i björnens rygg. Det var för att det höll på att bli en konstig kant mellan björnen och bakgrunden och då skulle djupet i bilden bli helt förstört och bakgrunden inte trovärdig.

Här har björnens rygg lagats igen. Först med mörk färg och sedan med lager av olika ljusare brun och vitt. Men än är det mycket jobb kvar med bilden. Mer struktur på hår, mossa och bark. Jämna ut den hackiga bakgrunden och lägga på några avslutande detaljer i förgrunden. Man ser också här hur den lilla flickans konturer blir mer och mer färdiga bara pga. skuggan i björnens päls. Flickan har jag ju inte ens börjat måla på än.
Nu har jag ändå gått igenom det mesta av hur jag tänker när jag målar akryl.
PS. Det är roligt och färgen torkar väldigt fort!

Ha det så kul med färgerna!
Kommentera gärna om inlägget eller om du själv målar/tecknar, det är alltid kul att se på konst :)

Peace

Av dunsaluns - 25 februari 2014 19:08

Jag Tilde och hunden var iväg till stora skogen idag. Jag fick äntligen återse en plats som jag älskar men inte har kunnat gå till på flera år!
Jag fick låna en pulka av mamma. Det var tur jag tog den och inte vår vanliga plastpulka, som skulle ha hunnit tippa 400 gånger minst. Ett tag fick hon sitta upp, men då började hon bromsa med händerna så att hon blev helt snöig. Pulkan var nära att tippa och då skrattade hon och bromsade bara mer. Så när vi kom tillbaka till den riktigt guppiga biten fick hon nöja sig med att ligga nerbäddad och titta på talltopparna som skuttade förbi.
Jag skulle egentligen vila mig i form idag också hade jag tänkt. Men ibland måste man frångå alla principer för att ta vara på små ögonblick som inte kommer av sig själva. Så med dubbla huvudbonader och halsduken uppdragen över öronen lufsade jag ut i vårvintern. Bäst att passa på medan det är soligt och ändå tillräckligt mycket snö kvar.Skogen, solen och glatt sällskap :)
Vi hann träffa både pappa och storebror i skogen. Sen åkte vi förbi en kär vän på snabbvisit när vi ändå var i krokarna. En lycklig dag.

PS. Teckningstipsen måste komma en annan dag.

God afton kära läsare!

Av dunsaluns - 24 februari 2014 12:54

Jag har börjat fundera ut lite tips på målning och ritning. Jag blandar lite villt och vissa saker kan vara lätta medan andra är svårare. Men ni får mer än gärna skriva vad ni vill veta mer om. Snart kommer en ny "steg för steg-målning" tror jag.. I akrylfärg den här gången..
Sen kanske man skulle tipsa mer om färger, kontraster eller material..? Kika in här på dunsaluns igen!

Av dunsaluns - 23 februari 2014 19:48

Nu har jag kokat vatten med ingefära och honung i. Tänkte att det kanske ska driva lite sjukdom på flykten..
Ingefäran ska ju vara bra för upprensning.
Ikväll pysslar vi lite var med sitt. Ingen är väl jättepigg så det är nog snart släkt och mörkt här på 66:an.

Av dunsaluns - 22 februari 2014 23:13

Idag har jag faktiskt bakat lite. Till frukost fanns inte så mycket roligt att välja på, så jag trollade ihop en liten soppa. Senare på dan fann jag mig själv rotandes i kylskåpet igen. Där fanns en bit jäst.
Jag bakar sällan matbröd, så jag hade bara vanligt vetemjöl hemma. Det passade perfekt att baka några baguetter. Jag har alltid älskat baguetter och det var inte mindre gott att äta dom ugnsvarma! De passade ju bra till soppan.
Ja, jag har lite extra konstiga matvanor nu när både hörsel smak och lukt är åt skogen. Jo, jag måste även höra vad jag äter. Tuggar man husman låter det som man installerat en stenkross i huvet..

Recept:
50 g jäst
1 lit vatten
4 msk olja
2 msk salt
drygt 2 lit mjöl

Ugn 275'C i 15 min

Rör ut jästen i 37 gradigt vatten.
Arbeta ihop alla ingredienser i 10 min till en smidig deg
Jäs degen övertäckt i bunken 1 Tim
Dela upp degen och forma snabbt till smala baguetter utan att knåda. (Luftbubblorna i degen får inte förstöras.)
Jäs dem på plåtar 30 min.
Grädda mitt i ugnen ca 15 min
Låt dem svalna på galler utan bakduk på.

Jag gav bort ett par stycken eftersom de brukar smaka bäst när de är färska. Om de är lite tråkiga imorgon blir det nog att "återanvända" dom till vitlöksbröd eller nån slags varma mackor eller kanske krutonger??

Oj, såklart glömde jag sista plåten lite för länge i ugnen. Men det var gott ändå, bara lite brunare yta som ni ser.

Sov gott sötisar!

Av dunsaluns - 21 februari 2014 21:20

Ja det känns som att jag gått i ide. Jag längtar tills jag kan vara ute. Än är jag ganska döv och instängd i mitt eget huvud. (Tillsammans med oljudet)
Men det är inte fy skam det heller :) där finns många skumma gränder att utforska. Så jag passar på att experimentera med färg och pensel under tiden. Här ser ni en detalj av resultatet, som ännu inte är färdig.
Det finns mycket i detta arma huvud som vill ut. Men allt tar sin tid. Jag hinner inte göra hälften...

Pratade just med min kära syster. Hade velat hinna hälsa på henne också oftare. Men hon bor så långt bort och tiden går så fort.
Det finns nog mycket som vi alla skulle vilja ha mer av i våra liv. Det gäller att hitta nåt gott i varje dag. Försöka hinna med dem man älskar. Livet känns för kort ibland. Ändå ska man slösa bort det på att vara sjuk/ inne?..
Fast det känns ändå inte så stressigt här inne i idet. Ska sussa vidare snart och drömma om honung och mossiga skogar...

Av dunsaluns - 21 februari 2014 11:30

Nu sitter jag här och blandar lite ur mina färgtuber. Akryl är inte heller lätt att komma överens med när man är ovan. Och det är jag varje gång eftersom det alltid är långt mellan varven som jag ger mig på det. Sist blev jag dock nöjd. Det var två små tavlor åt Tilde. Inte så längesen faktiskt! Det var i juni (!)
Nåja, jag blandar färger och har faktiskt börjat på en grej. Men det ser inte alls bra ut, så man får väl jobba på det. Känns skönt i allafall att inte ha nån press på att det ska bli bra eller att jag har någon tidbegränsning. Nu ska jag inte skapa för höga mål ^_____~
Hoppas bara färgerna räcker! Tavlan blir 80x80 cm. Och penslar måste jag ha egentligen. Men konstnärsaffären har ju dukat under ( mycket tack vare lågpriskedjorna) och jag vet inte riktigt vart jag ska köpa nya finpenslar och annat :(
Någon som har tips?? Jag gillar ju mest att köpa sånt irl. Och inte på nätet..

Ha det bra!

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2014 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards