dunsaluns

Alla inlägg under september 2020

Av dunsaluns - 14 september 2020 00:12

Ska visa hur jag gjorde en egen variant på postlådan. Egentligen hade jag ju velat ha någon vacker rustik sak i trä, men det var mer bråttom än så; det kommer ny post imorgon och jag är utan låda. Detta blev min tredje brevlåda sedan jag flyttat hit, alltså på bara några månader(!) i förra huset hade vi postlådan som tanten hade haft, hon som bott där i 91 år.. och vi i tolv...
Jag köpte den billigaste jag såg på Bolist idag. Det var bara dom som hade öppet på en söndag. Jag köpte där även en rulle vit dekorplast. Jag gillar ju inte plast, men jag kan ju inte bara ha en vanlig brevlåda heller??.. Ingen idé att göra nån större insats heller när det verkar vara en så frekvent åtgång på postlådor här i skogsparadiset. Det var så att den första som stod här när jag flyttade in i våras hade lite trasigt lock. Tillslut flög det av en gång för alla och posten blev blöt. Jag hittade en finare variant i fuset. Det var ett litet vitmålat plank i trä, med siffrorna påmålade och en fastskruvad postlåda. Allt uppbyggt på två 45? ben. Jag tog den på skottkärran ner till vägen och satte fast den i ett par väl förankrade rör i marken. Men så här om dagen såg jag att postlådan gått sönder och trillat ner på marken, halva planket hade flugit minst tio meter bortåt skogsdiket. Ett tämligen makabert öde syntes ha drabbat den och jag kände mig tvungen att fundera på om jag ändå inte hade några politiska fiender. Men så är nog inte fallet, även om jag (o)lustigt nog, lite senare, märkte att min trekilosslägga stod lutad mot getstaketet där neråt infarten, storsläggan som jag alltså alltid förvarar i lidret... men sen förvissade jag mig om att det var pappa som hade lånat släggan och jag tror verkligen inte att det var han som känt att han hade något otalt med varken mej eller min stackars brevlåda. Nu har jag ritat en blomma på baksidan av dekorplasten. Ovanför blomman brukar jag göra små daggdroppar eller pistiller, de får nu utgöra siffrorna. Sedan skar jag ut det med en slö tapetkniv som jag hade liggandes. Klister, klister, sen får det duga.. orkar inte mer.. eller förresten, jag var tvungen vända på siffrorna, rita av dem och skära ut dem spegelvänt så att det blir rätt sen när man sätter fast dem... borde väl dra på med nagellack eller lack för att skydda dekoren mot väder och vind. Men vem vet om regnet verkligen hinner nöta ut något innan nästa fartdåre krossar lådan eller åtminstone får locket att flyga av i vinddraget. Det är underbart att bo i ödemarken

Av dunsaluns - 9 september 2020 22:04

Jag och hunden fick en fin afton. Vi gick hela vägen till mina föräldrars hus, genom skogen. Jag har färdats den här vägen så många gånger när jag var liten, med häst. Och sen när jag blev tonåring gick jag mycket genom skogen med min kompis och våra hundar. Vi gick dock inte riktigt hela vägen hit till mitt hus utan stannade vid någon av alla skogskojor/stugor som ägs av byborna.
Jag fotade när vi gick. Jag skulle kunna skriva ett kapitel om varje bild jag tog. Men jag får väl försöka välja ut några. Vandringen börjar här uppe i myrlandet, ett högland av platta berghällar, sandig tallskog och myrar. Vägen slingrar sig ungefär en mil neråt skogen mellan idel jaktkojor och tillhåll. Ungefär halvvägs kommer jag till ett hygge där pappa jobbade mycket när jag var liten. Jag följde med honom på jobbet ibland. Men fick ju inte vara i närheten av var han gick med motorsågen. Någonstans i snåren av den nu halvt uppvuxna skogen står min enorma sten. Jag fick den av pappa när jag fyllde fem år. På den tiden såg man den tydligt en bit från vägen högt upp på hygget, ett flyttblock som jag aldrig ens prövat klättra upp på. Vägen ringlar nedför bodberget och i horisonten ser man stan ett par mil bort. Efter skogsvägen kommer man fram till en damm och ett gammalt sågverk. Där börjar asfaltsvägen.
När man kommer i backen neråt byn ser man föräldrahemmet på kullen. Där bor min bror, en kilometer längre fram går jag upp bakom skolan och fotar utsikten som jag drömde mig bort i när jag satt där innanför fönsterrutorna och hade lektion, jag ville ut. När jag kom fram till mammas och pappas hus fotade jag sjön igen, himlen var rosa, men inte så mörkt som kameran visar.

Av dunsaluns - 5 september 2020 09:23

Och gå på äventyr i helgen.. det har ju varit så fina höstdagar så vi bestämde att i helgen ska vi minsann ut. Nu hör jag hur regnet öser ner på plåttaket. Visserligen lite mysigt. Men så vart vi sjuka också.. inte så bra. Dottern var hemma från skolan igår. Vi såg en film om en prinsessa som älskar att rida fort i skogen, såklart.. sen gick vi ut och täljde lite i snickarboden. Sen blev vi dödströtta. Jag jobbade med dator och telefon som verktyg under dagen. Det är ju mycket bra att kunna göra så mycket hemifrån. Flickan har blivit klippt. Hon som alltid har haft så långt hår. Nu blir det mer lättskött och hon ser äldre ut.

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards