dunsaluns

Alla inlägg under september 2021

Av dunsaluns - 28 september 2021 23:14

Jo, det var var en sak som dök upp idag när jag var ute. Man upplever en massa saker när man är själv.. eller,, man upplever ju allt själv, även om det är fler i närheten, så är ju din upplevelse din och den som står bredvid har sin upplevelse. Jag tittade upp mot den mörknande hösthimlen som halvt dolde månljuset bakom några vackra gråa moln. Jag upplevde stunden och tänkte på allt man inte upplever när man får saker återberättade för sig via en skärm. Idéer och inspiration är också upplevelser. Jag tror att många människor idag upplever mycket återanvända ögonblick. Det blir som secondhand. Nu är det så att kläder och saker kan man köpa secondhand, men det blir sällan bra med mat. Upplevelser är som mat i den bemärkelsen att det är något själen behöver processa som näring, det ska först ses, höras eller på annat sätt kännas, sen ska den informationen processas dels i kroppen och dels i hjärnan. Detta sker naturligt när man är själv. När man får en upplevelse serverad via skärm är den ofta vinklad och har absolut inte lika många dimensioner som upplevelser i det vanliga livet.
Det känns som att våra liv urholkas av influencersnas tillrättalagda utrymmen. Helst ska vi alla vara del av den kulturen genom att ha instagramkonton eller andra snygga sidor på sociala medier... Det är nästan som att upplevelser som inte blir dokumenterade i din smartphone missvisande tappar sitt värde. Tappar din upplevelse värde för att du inte fick dela den med någon? Eller kan det faktiskt vara så att du upplever världen bättre och på ett djupare plan om du är ensam? Själv tycker jag inte om när situationer blir sönderpratade. Hur som helst så tror jag själen mår bäst av rawfood när det kommer till upplevelser. Känn världen själv. Hitta på egna idéer. Njut av ditt liv och inte bara av andras. Vad rörde sig i ditt huvud? Hur är ljuset? Vad hörde du? Vad såg du? Vilken doft kunde du känna? Hur kändes det? Njut av dina egna stunder. Tävla inte med dina medmänniskor om vem som har bäst inspiration och idéer. Gör bara. Eller så gör du inte så himla mycket hela tiden? Lämna telefonen hemma ibland. Även om du ska på kalas.

Tack!
Sköt om er

Av dunsaluns - 22 september 2021 22:57

Jag har svårt att vända hem igen. Jag vill se hur det ser ut efter nästa krök. Hur stor är myren? Vad finns bakom nästa udde? Hur långt kan man se om man klättrar upp på srenblocken. Är det där verkligen en Sten eller ett djur?
Möjligen har detta med min fantasi att göra. Men jag har svårt att låta bli att gå längre bort. Det värst är att ibland mörknar det fort. På vintern när man åker skidor är det lite lättare att spåra sig hem. Nu måste man minnas hur man gick. Det finns smala sund mellan myrarna där man tar sig över torrskodd om man lyckas hoppa på rätt tuvor. Myrarna breder ut sig som stora sjöar. Jag går efter strandkanten och över en liten ås, in i en högtidlig lövsal. Här finns lämningar efter människor. Stora stenar är murade på varandra till något. Det ser ut som en jättestor upphöjd eldstad. Eller är det ett altare? Fantasin är gränslös .. Längre bort finns en liknande stenhög. Den är murad med ett stort hål i mitten. Det ser ut som en liten ugn. Myren är stor men den beordrats biten har bildat en liten sjö. Runt sjön ligger vita svanfjädrar här och där i den gula mossan. Där ligger också röda små pärlor utströdda. Tranbären är så vackra. De är också goda trots att de har en väldigt kärv smak.. jag äter upp dem och går hem igen.

Av dunsaluns - 5 september 2021 08:54

I Förra inlägget från snickarboden hadejag sällskap av både getterna och hunden. Men sedan dess har getterna blivit förpassade till hagen och hunden är inte kvar.
Jag samlade lite ris för att piffa upp bron med en krans. Kom på att jag skulle göra den i snickarboden så gör det inget att det blir lite skräpigt..
Jag noterade att det kändes lite konstigt att inte ha djuren omkring mig när jag var in riset, ståltråden och tängerna i snickarboden. Inte ens en nyfiken liten höna.. Plötsligt blev jag överraskad av hur jag själv lade märke till det. Men det var ju inte det viktiga. Nu skulle jag bara snöra ihop den här kransen. Jag började ta ut ris och binda om med tråden. Då hörs plötsligt ett dovt litet dunsande av små tassar som kommer upp på bron. Kaninen skuttar in i snickarboden och frågar vad jag för där inne. Han ber mig komma och fylla på lite pellets i hans skål. Men jag binder vidare på min krans. Kaninen nosar nyfiket runt och skuttar fram och tillbaka, ut och in.. Han smakar lite på mina röda blåbärsris. Han var så snabb och svår att fånga på bild. Antingen för nära eller så hinner man bara få med en baktass.
Jag hade visst glömt att jag hade Rävis. Det är alltid kul med lite besök.

Av dunsaluns - 2 september 2021 10:59

De här lingonen. Arton stycken på en enda gren. Små ris, men många bär på varje.. Livet på en pinne.. det brukar man väl säga. Hönorna sover på en pinne om natten. De kan vara trygga. Ekorrarna sitter också tryggt uppe på sina pinnar. Jag gick förbi lingonen. Jag vandrade bort mot skogsbrynet. Utan mål. Jag har en pinne ibland när jag går. Det är en rönn. Min ormpinne. På soliga sommardagar gillar ormarna att komma fram och sola sig. När jag går med pinnen kan de känna vibrationerna i marken och ringla iväg tror jag. Om jag går över våtmarker kan jag känna mig för med pinnen så att marken håller. Jag har alltid haft stor respekt för myrar. Ibland när jag går på vissa ställen är den min björnpinne, även om jag absolut inte vet hur den lilla pinnen skulle kunna vara något skydd mot en björn.. Pinnar är bra att ha. Jag brukar samla olika pinnar för olika ändamål. Jag vill ha en tjock pinne i hönshuset så jag kan skrapa matrester ur en skål från köket och knacka sönder äggskal med. Alltså, de äggskal som hönsen får tillbaka efter att innehållet är urtaget. Jag brukar ha andra pinnar till att bygga med. Vissa är bra till en grind eller en hage. Vissa är tunga andra är smidiga som vidjor och vissa är bara grånade och vackra... vi fattar inte hur stor betydelse pinnar har, vi människor. Om vi skulle märka det och uppmärksamma allt hade vi ju inte tid med något annat. Men jag tycker ändå om att påminnas om att varje liten pinne är en del i hela kreationen och att vi kan ha så mycket nytta av dem. På den här lilla, lilla pinnen, hänger arton lingon. Vi kan plocka lingonen, men glömmer vad den pinnen var värd...
(Ok,ok.. det heter kanske inte pinne.. men det är det ändå...)

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards