dunsaluns

Alla inlägg under januari 2020

Av dunsaluns - 27 januari 2020 18:54

Så fort jag lägger annat åt sidan och bara är ledig, som nu under julledigheten, så drar hjärnan igång med oskrivna böcker och omålade bilder och osagda sägner... Men precis som man sätter sig vid skrivbordet så drar vardagen igång igen och då har man inte riktigt tid och ork... Vi hann ändå sitta lite och läsa och rita lite Pennspår under ledigheten. Hon fick låna mina tunna penslar och vattenfärger som hon var så försiktig med. Hon gjorde en jättefin teckning med rådjur, fåglar och en flicka som föreställde henne själv.. I helgen blev jag och Tilde sjuka, vi har sett ungefär alla barnfilmer vi har..

Av dunsaluns - 19 januari 2020 22:58

Inte sofflocket som är nytt, men tyget. Jag var lat och köpte ett billigt sängöverkast på Jysk. Ett i grov bomull. Alla filtar är för korta för vår soffa. Men nu klippte jag detta på mitten så det räcker till en ny omklädnad när vi nött upp denna. Jo för denna soffa nöts varje dag. Den är buntas med en madrass som jag också klippt för att den ska passa. Sen häftar jag bara fast tyget med häftapparat.. vi har faktiskt två kökssoffor. De är sköna att vila på. Kaninen heter Snurre Sprätt.. Han var bara inne en stund för att få sin pedikyr.. Han är renrasig dvärgvädur, men han fick ingen stamtavla av uppfödaren eftersom ena örat inte lade sig. Hon trodde det berodde på att de var födda på hösten när det var kallt så öronen drar ihop sig lite och inte växer ut sådär hängigt som det ska.. inte vet jag, det spelar ingen roll för oss... Tilde kallade honom alltid för Ninni när hon var liten. Jag kallar honom också det ibland..

Av dunsaluns - 15 januari 2020 22:01

Jag har målat en bild- den är förstås inte klar... började för över ett år sedan tror jag.. Nå, den är en del av allt detta kring mjölkarvet och den biologiska mångfalden. En del i hur vi skulle kunna få massor mer kolinlagring i jorden, alltså kol som tas från luftens koldioxid så det minskar. Ett sätt som skulle ge mer biologisk mångfald, friskare grödor, gladare djur, meningsfull tillvaro för fler människor, djupare rötter, nöjdare magar, friskare psyken, tryggare samhälle och säkrare mattillgångar... Men ack möjligtvis inte större aktieutdelning eller bekvämlighet och lyx (i den vanliga bemärkelsen)- tyvärr- så då går det ju inte?...

Av dunsaluns - 4 januari 2020 21:44

En jättegod svampsoppa:

Fräs lök så den blir mjuk, ha i smulade,torkade trattkantareller.
Koka skalad och tärnad potatis i lite vatten. Sätt i lökochsvampfräset. Hacka i en liten bit höns eller grönsaksbuljong. Koka potatisen mjuk,. i med lite grädde (eller mjölk eller ingetdera). mixa med mixerstav smaka av med persilja, svartpeppar och salt.
Det blev supergott! Och en hårdnackad med norrmejeriers prästost.. mmmm

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards