dunsaluns

Alla inlägg under september 2015

Av dunsaluns - 30 september 2015 22:32

Jag gjorde en liten kvällsdrink av kokt mjölk, kryddor och lite ghee. Får se om man blir tröttare av det här nu då.. Eller, nog är jag väl trött egentligen, men lite uppspelt på något sätt. Det är så mycket roligt som händer och mycket viktigt att fundera på och välja.
Satt och läste för de små efter middagen idag. Det är så mysigt att sitta där och skratta åt en bok tillsammans.. Ända tills den minsta klättrar sönder alltihopa.. Nä, nu kurrar magen.. Godnatt på er!

Alltså.. Imorgon ska vi göra en päron-och hallon-paj med kardemummasås, på jobbet. Det ska bli kul ...

Av dunsaluns - 28 september 2015 21:50

Stanna upp en stund. Se min själ. Du behöver inte förstå, så länge som du lyssnar. Du behöver inte höra, så länge som du känner. Om vi accepterar att vi aldrig kan förstå varandra fullt ut, kan vi dela den här känslan, den här stunden, då våra själar når varandra i tystnad.

 

Den här målningen satt jag och pillade lite med idag, också hade jag besök av Kristina som har Kreativt Broderi.

Hon broderar jättefina små tavlor av olika bilder (bl.a. pennspår)Hon håller kurser i kreativt broderi och säljer specialimporterade afrikaska sidenband och tråd som är rättvist framtagna.(Hon har även bott och jobbat i Afrika i flera år, där de jobbade för SIDA). Kolla på hennes hemsida här


 

Av dunsaluns - 25 september 2015 23:22

Åh, nej! Nu är den utläst igen.. Min favoritbok som jag sparar och glömmer och läser om och upplever, ja oj vad jag upplever i den här boken. Den är fullproppad med makabra, mäktiga, imponerande, fula och vackra och helt vanliga människoöden och människor. Den utspelar sig i olika tider för längesedan. Men människorna är lika verkliga som om de levde nu. De kämpar i det tysta och man inser hur mäktig och sårbar varje liten människa är, alla har de sin kamp, även om vi nu har det ungefär lättast i den här världen att leva.. Jag blir så imponerad varje gång. Moa, du är så... så ...bra

(Ja,jag vet, Moa kan aldrig läsa det här.. Men ändå, Tack)

Av dunsaluns - 24 september 2015 08:30

väckaren ringer 5:00 jag snoosar ett tag innan jag pallrar mig upp och dricker en kopp kokat vatten. Sen går jag ut i den vackra höstmorgonen som är alldeles grå av dimman.

Jag har med mig en hink med nytt vatten och lite överblivna makaroner åt hönsen. När jag närmar mig ladan bräker geten inifrån sitt lilla hus. De har redan börjat få lite hö om morgnarna fastän de går i en stor hage, men kanske är det slut på det goda i hagen, för de har börjat bräka mer.

I ladudörren möter mig kaninen. Han nosar runt på golvet efter något spillt korn. Hönorna blir glada över makaronerna, men sedan traskar de ut genom luckan och nedför spången, muntert kluckande. Jag städar lite inne hos dem och kaninen skuttar in och upptäcker deras stora matskål som är fylld med korn, frön och makaroner. Han tyckte nog att han missat nåt när han aldrig hälsat på inne hos hönorna förr.
Sen skuttar han tillbaka till sig och jag pratar lite med getterna innan jag går upp igen för att äta frukost.
Snart står jag och väntar på bussen igen, fast idag ligger dimman kvar längre. Idag är sista dagen på utbildningen. Jag hade velat gå längre, för det är så intressant och ännu kan man bara en liten liten bit av det hela..
Fortsättning på kursen i november, men jag tror inte jag har råd att gå den. Men jag önskar..

Av dunsaluns - 22 september 2015 07:54

det är ju skönt att åka buss.. Man är helt utlämnad åt bussens takt och har bara att slappna av, även om man slumrar till så kommer man oftast fram i tid och gör man inte det så är det ändå inget man själv kan påverka. När man lär sig släppa greppet är det avslappnande och man är mer focuserad på det man ska göra när man kommer fram tycker jag.
Jag är på kurs den här veckan och fick en känsla i morse, i ett ögonblick av förskräckelse, att jag hade "glömt" mina kunder och uppdrag med Pennspår. Jag har fått ett par nya beställningar. Men så insåg jag att jag faktiskt hade planerat att "glömma" det den här veckan. Jag har alltså planerat och sagt till i förväg, så jag har inget som måste göras den här veckan. Så himla skönt när man planerar lite! Nu kan jag ju helt koncentrera mig på pluggandet utan att oroa mig för att missa något med pennspår. Det är bra att inte ha så mycket att tänka på samtidigt, för nu fick jag ändå tid till att slå in ett par paket som ska postas idag.
Det är beställningar på "Vintersaga". Har ni missat min bok kan ni titta in på www.pennspar.se

Ha en bra dag! Och stressa inte, det blir bra ändå...

Av dunsaluns - 19 september 2015 22:32

Nu åker jag iväg och blir elev i sex dagar ( jag kommer visserligen hem varje kväll). Berikar mig med kunskapen om livet. Idag var första kursdagen och det är jättekul att jag äntligen kan gå den här utbildningen som jag längtat efter i så många år.
Men jag börjar bara med de första sex dagarna så får jag se om det finns utrymme i tid och ekonomi för att fortsätta senare i höst.. Mycket av det som sades idag har jag redan läst om så det är skönt att det är ganska lätt att hänga med från början. Vi lär oss om olika kroppstyper och hur man balanserar dem. Innan veckan är slut ska jag kunna läsa av en del genom att känna på pulsen, det känns så spännande! men nu måste jag sova, det är visst också viktigt för hälsan ? ha en skön helg!

Av dunsaluns - 19 september 2015 00:32

En kväll var jag nere i gethagen med min lilla dotter och satte upp tråd. Just när vi blev klara, precis innan skymningen föll och dimman började pyra upp från diken och viken, hörde vi tranorna ropa. De kom över grantopparna och passerade precis ovanför våra huvuden. Det kom flera flockar, med över tjugo tranor i vissa. De flög så lågt och vi stod så stilla och tittade och hörde ljudet av deras vingar mot luften.
De trutade sådär som man är van att höra tranor. Men några pep så man kom att tänka på kycklingar. Kanske var det de yngre fåglarna som flög sist och pep?
Vi sätter upp nät åt våra getter för att de ska hålla uppe våra gamla åkerlappar. Jag vill att mina barnbarn ska få chansen att uppleva tranornas rop om hösten och blommorna på sommaren och lustiga grodor som hoppar i pölarna om våren. Om vi ska kunna behålla de örter och djurarter som vi ofta tar för givet måste vi vara rädda om våra svenska bönder och tänka på vad vi köper!
Jag hade inget att fota med så jag fick måla en bild av Dottern och tranorna.

Av dunsaluns - 17 september 2015 00:30

det är något jag alltid önskat mig. En borg. Det är svårt att bygga sådana eftersom jag inte vet hur man ska få upp de stora stenarna på varandra. Under borggården ska det vara instucket ett stall med hästar som man kan rida ut på varje dag. Stora eldstäder och facklor och ljus överallt. Också ska det finnas sådana här sängar och möbler, stadiga, platsbygda och snidade.. Det vore väl nåt att ha en egen borg?...

En mysig plats vid fönstergluggen

Och oändligt med ringlande trappor och hemliga gångar.

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards