dunsaluns

Alla inlägg under december 2020

Av dunsaluns - 28 december 2020 23:24

Jag sitter i soffan och lyssnar på en pratare på telefonen. Då plötsligt väcks jag av att det hörs konstiga ljud. Är det någon på bron? Har jag en räv som snokar runt huset. Det gormar och bonklar som om någon håller på och stökar utanför huset. Far omkring med sopkvasten på bron eller försöker gräva sig in under huset. Eller kommer ljudet uppifrån taket?? Ja, för ljudet är lite mufflat och liksom inte helt klart och tydligt. Men det är inte inbillning så pass högt låter det.. Jag tittar över axeln. Där ligger ju hunden och sover. Det är nog ingen på bron i alla fall, för då borde hon väl ha vaknat och varnat?.. Jag sitter helt tyst och stilla i soffan för att lyssna om ljuden kommer tillbaka. Det gör de. Men de låter så nära... Plötsligt inser jag att ljuden kommer från hunden! Helt otroligt! Vad det rör om i hennes mage.. Hon ligger och sover. Drömmer lite, för hon vickar lite på tårna som att hon springer i sömnen. Jag lutar mig över henne. Jajamänsan, det lever om där inne. Mina tankar går genast till förra natten och pepparkakshuset som numera är ett minne blott. Jag kom in riktigt sent och fann tusen smulor på vardagsrumsgolvet. Det var bara nocken kvar av pepparkakshuset och hunden hade varit ensam hemma. Hon har verkat helt som vanligt idag förutom att hon var väldigt törstig i morse. Men nu har det ju gått ett dygn, så jag hoppas att faran är över. Undrar varför det började knorra i magen nu...

Av dunsaluns - 26 december 2020 12:02

Stilla snö singlar ner över huset där vi firade jul i godan ro. En stund mitt på julafton åkte vi ner till byn och träffade min familj på gården. Vi var ute och fikade och eldade och jag och barnen åkte madrass. Igår på juldagen gick barnen för att kolla några mystiska spår som ledde rakt ut i skogen bakom vårt hus. När jag kom ut för att mata hönsen hörde jag Tilde ropa i skogen. De hade följt spåren över stock och sten och tillslut såg de ett jättestort paket under en tät gran. De kom dragandes bakom sommarstugan på en pulka med det jättestora paketet mellan sig. På pulkan fanns även ett mindre paket. Vi öppnade och byggde ihop julklappar som sig bör. Vi åt risgrynsgröt och hunden somnade under granen och jag i fåthöljen. Idag ska vi ut på äventyr...

Av dunsaluns - 19 december 2020 20:42

Ljuset kommer tillbaka. På måndag den 21/12 ska vi fira. Kolla bara vilket snyggt och symmetriskt datum. Då går vi mot ljusare tider, på alla sätt. Förmodligen kommer inte allt ljus på en gång. Det vore ju underligt med midnattssol på julafton. Men om det är klart väder kommer man allt att kunna skåda ett vackert spektakel. Ta dig tid att stanna upp och kolla. Se över allt som hänt under året och hur vi går en ny och ljusare tid tillmötes. Alla jag känner har haft en makalös tid. 2020 blir ett historiskt år. Stora svängningar. Håll i hatten för än är det inte över. Man smyger inte ut ur en storm. Än ska det vina och knaka i knutarna. Men håll dig lugn, låt dig inte skrämmas av stormen. Håll ut och skicka lite kärlek till någon och till dig själv. Pyssla om dig själv med vad du har tillhands. Ett fotbad med fotmassage, En skogspromenad istället för att skura golven? Ett par sköna ullsockar, en varm dusch, träna eller vila, ät god mat och drick mycket. Invänta ljusningen, den kommer Snart, snart..

Av dunsaluns - 13 december 2020 22:38

Idag var vi på promenad på isen i Blåsmark med min faster. Sen åkte vi hem och gjorde kristyrtomtar och knäckflarn och pepparkakor och saffransbullar i långpanna. Igår gjorde vi knäck och målade julkort.. De stora pepparkakshjärtana hann inte garneras. De hänger snett i köket. Jag orkar inte bry mig.

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards