dunsaluns

Alla inlägg under december 2021

Av dunsaluns - 31 december 2021 14:48

Årets näst sista dag. Jag gick upp och virkade färdigt en mössa av grått ullgarn som jag fick i present för några år sedan. Direkt den blev färdig gick jag ut för att prova den. Jag var blek och trött men jag behövde röra på mig och uppleva något ute i friska luften.
Skogsvägarna är inte plogade. Men under det översta snölagret ligger ett skoterspår som stöttar lite. Jag gick en bit efter vägen. Flera orrar flög upp framför mig. Det var säkert fem stycken och ännu fler legor gick Jg förbi. De ligger i små minigrottor under snön och flyger upp om men kommer för nära. Man blir skitskraj varje gång haha. Den sista som flög upp var faktiskt en ripa tror jag. Jag trodde ripor bara fanns i fjällen, men jag vet att det finns åtminstone dalripor i den här skogen. Men kan de vara helvita? Jag hoppade över en bäck och fortsatte uppåt över några klippor. Där borta finns en fin favorittall. Den är väldigt urholkad av hackspett eller annat. Det är stora hål. Skulle kunna bo en hel ugglefamilj där. Stammen är tjock men grenarna är brutna och flätade i varandra. Jag hittade även en ny portal. En kullfallen liten tall med rötter som vuxit som en ring. Med tanke på att det är nyårsafton idag så kom jag att tänka på just portaler och att jag gjorde ett liknande inlägg inför nyår 2019 eller vad det var. Googla ?dunsaluns portaler?. Det är lite häftigare portaler av snötäckta trädstammar som vi gick och red igenom. Jag, Tilde, Dunsa och Spöket. Men den här promenaden blev tillräckligt magisk för mig ändå. Det gäller att ha fantasi. Gott slut och gott nytt på er alla

Av dunsaluns - 25 december 2021 20:06

Vira är en modig docka som älskar vintern och snön. Hon har blågrå overall med huva och en halsduk och bälte med en blomma i mörkt gråblått garn. Håret är fluffigt och vintervitt. Hennes årstid är nu och hon tycker bara att vintermörkret är mysigt när man kan se stjärnhimlen och ett och annat norrsken på klara kvällar. Dessutom är vinterljuset om dagarna så magiskt vackert när det bildas sken i pastelliga färger mot snön. Eller solens guldiga glöd Millan träden. Hon tycker om att åka skidor, skridskor och att leka, ibland springer hon så fort att huvan glider av..

Av dunsaluns - 21 december 2021 12:47

Idag den 21/12 -2021 var det någon av mina hönor som lagt ett ägg. Ingen märkvärdig företeelse kanske, att en höna värpt ett ägg. Men med tanke på att äggläggningen till stor del styrs av dagsljuset så gav det en extra känsla av tacksamhet. Att mitt i den mörka adventstiden ändå finna tecken på vad som skall komma bortom påsk. Samtidigt som jag gick ut ur ladugården med ägget såg jag solen gå upp eller ned, eller snarare stryka sig längs horisonten. Solen ska komma tillbaka och vi ska få vår och gräs och fågelkvitter och ägg och grödor och killingar. Och nu har vi julmys och glitter och eld i spisen och pepparkakor. Det varma solljuset mellan träden lovar att den inte glömt oss. Nu ska vi vila i vintermörkret och sedan kommer den andra tiden, den men nästan glömmer, tills man får det första ägget i sin hand. Det brukar vara årets första ägg som kommer efter vintervilan, men den här gången kom det ju före nyår. Hoppas du har det bra och verkligen kan ge dig själv möjlighet att koppla av en stund och begrunda julen och vad du vill att den ska bestå av.

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards