dunsaluns

Alla inlägg under juni 2019

Av dunsaluns - 21 juni 2019 22:44

Vi gjorde en god middag här hemma på midsommar.. dukade fint och åt ute på altanen. Sen öste regnet plötsligt ner. Vi hörde hur det kom brusande mot träd och plåttak och vips var allt blött.. Jag hade förberett en efterrätt inne.
Hackade digestivekex
400g Philadelphiaost
5 dl grädde
2,5 dl florsocker
1,2 msk vaniljsocker
Några jordgubbar

Vispa grädden. Rör ihop socker och Philadelphia till en jämn smet. Blanda försiktigt ihop med grädden. Ställ i kylen. Hacka digestivekex. Varva gräddsmeten med digestivekexsmulor och jordgubbsbitar i stora glas..snabbt och gott..

Av dunsaluns - 17 juni 2019 21:53

Nej, honungen är inte alls lika nyttig om den upphettas. Men nu har jag gjort billig granola för att slippa köpa svindyr granola eller onyttiga frukostflingor. Ibland behövs snabbmat på sommarlovet och fil kan man ju alltid ha hemma. Så jag värmer matolja och rör ner en rejäl kluns med honung. Ugn 225 grader och blanda grynen med honungsoljan väl. Jag strödde över lite kakao och vaniljpulver (ej vaniljsocker) men de skulle jag säkert ha haft i efteråt istället. In i ugn och rör om ordentligt några ggr. Vips har man färdiga frukostflingor. Tidigare har jag bara gjort havre och råggryn med kanel. Kanelen känns söt så jag blandar i lite i denna också. När jag handlade på Willys hittade jag detta grynpaket med flera olika sädesslag, det var ju bra tänkte jag..
Godast blir det att blanda i alla möjliga sorters frön och lite nötter och torkad frukt i efterhand, men då är ju vissa ungar så kräsna, så det får man väl lägga i själv då...

Av dunsaluns - 12 juni 2019 17:46

Tack snälla mamma som bakat bullar!
Jag och Tilde fikar på vår kvart hemma innan vi ska med Viggo på träning och så åka och handla. Så gott med kanelbullar.

Av dunsaluns - 11 juni 2019 22:49

Oj vad det nalkas... Vi har haft bamseloppet och sommarfest på dagis och fotbollscup och bort till Arvidsjaur på match en hel lördag. Shoppa examenskläder och så fobollskläder till dottern som var på sin första träning igår. Ett svettigt 12timmarspass i gassande sol för att anlägga täckodling och städa ur fähuset. Gräva och plantera äppelträd. Flytta jord ur lådor. Kycklingar kläcks med lyckad utgång. Jord sätts ut och frön. Nya skor. Matsäckar som ska med. Några blomplantor döda men vi sår nytt. Klippa gräsmattan. Skolutflykt med övernattning för sonen. Match ikväll, träning imorgon. Ringa fröken om examen. Jaga räkor i stan. Jobba övertid för viktiga uppdrag. Fixa till i sommarstugan. Sova i sommarstugan för värmen. Kompisar och sovfrämmande. Klippa gräs fyra timmar. Laga sekatören. Röja sly. Laga hage. Tvätta kläder, leta regnkläder. Ordna sommarlunch på jobbet. Blommor knoppas, hoppet spirar. Koka saft, baka kakor. Frysa på fotbollsmatch. Svettas på fotbollsmatch. Köpa glassar. Bada i vattenspridaren. Cykla till badstranden. Bada på en annan badstrand. Hälsa på lillkusinen. Heldag på lekland och restaurang med ett födelsedagsbarn. Presenter.
Slå myggor.
Det var kul att dottern hittade nya kompisar i närheten, de kan springa till varandra. På bilden går hon in och visar sin get för en ny kompis. De plockar vinterpälsens ull som håller på att släppa. Getterna tycker det är skönt. Det är en fantastisk tid nu. Men väldigt intensiv. Nästa vecka är jag ledig några dagar. Lite semester över midsommar. Hoppas det blir bra :)

Av dunsaluns - 5 juni 2019 18:50

Jag har aldrig gjort så mycket smoothies tidigare. De brukar inte bli goda tycker jag. Oftast har recepten innehållit yoghurt eller kvarg och så blir det surt och någon fadd bär eller fruktsmak, alltid sötade med banan, vilket jag inte gillar utspädd heller. Men nu har jag gjort rena frukt och grönsakssmooties och de har blivit jättegoda. Jordgubbar, apelsinjos och riven ingefära är jättegod. Men man är ju alltid snål om goda jordgubbar.. den här med spenat och avokado har jag gjort ett par gånger nu. Ca 65g spenat, en avokado och fyll på med apelsinjuice , ev. lite äpplejuice och så ganska mycket riven ingefära.
Filen står på bänken och tjocknar i rumstemp ett dygn. Nymjölkad getmjölk ympad med lite norrmejeriers norrskensfil. Smakade den idag med müsli. Tjock och fin äkta tätmjölk/fil/långfil/ tjockmjölk

Av dunsaluns - 3 juni 2019 21:45

Regnbågar är förlåtelse. Försoning med det som var synd. (Syndafloden. Det regnade väldigt mycket idag.. ) En uppmuntran, ett löfte om en ljusare framtid. ...det var synd att det hände, men se, här har vi en palett, hela spektrat, att måla världen med... Man kan välja att se regnbågar såna här gråkalla dagar då allt blir blött. Vi vet att förra natten blev kort, så vi ska bara hem och äta och sova. Utom vår fotbollsspelare som har träning ikväll. Det blir kallt efteråt.. Grått och tungt ... Men så ser jag hönsen trotsa vätan och krafsa runt i blöte. Jag bestämmer mig för att gå ut och fota några regnbågar ändå. Sånt som gör mig glad.. Äppelträdet, som jag varje år tror har dött för att det lövas så sent och ibland blir barkat av en bock, har plötsligt satt massor av rosa knoppar. Getterna går ut i uppehållet för att beta lite. Jag har brutit upp väggen på lilla gethuset så att de ska kunna gå in från sidan också..
Fiffi och FIFA18 hade en liten dispyt där i gräset och slogs som två blötraggiga ungtuppar, men snabbt vann Fiffi och snart gick de in och satte sig att sova på sina sovpinnar igen.. Orra kommer inte ut, hon ligger platt och troget på sina ägg.
Tilde bad mig om en sjöjungfru här om dagen.. idag fick hon en som hon kunde färglägga.. det är en fin regnbåge....
för att inte tala om hennes lilla solrosplanta, som hon fick med hem från skolan idag. Hon pratade med den i soffan, för det är nyttigt för växter har vi hört... många regnbågar blir det...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards