dunsaluns

Alla inlägg under april 2016

Av dunsaluns - 27 april 2016 22:08

eftersom jag hade målardag i måndags, kom massor av inspiration på tisdagen när jag inte hade tid med mer än några små skisser... De är inte så snygga, jag kan ändra idén medan jag håller på och byter stil i en och samma bild för att testa. Lite brainstorm. En anka ska nog bytas ut till ett barn och så...
Mycket av det man tycker är skönt eller vackert är så förgängligt, hur kan man befästa ett ögonblicks känsla?

Av dunsaluns - 24 april 2016 21:32

gissa om hönorna blev glada för dagens överraskning?.. Ett paket som började kuckla och röra sig när de förtjusta tittade ut genom fönstret.

Det blev kärlek nästan innan första ögonkastet för Orra.

Sen var hon mallig och hoppade upp på sin pinne

SprättLarsson (En fin bjurholmstupp) gör entré ute

Han har mycket olika färger och svansen skimrar i grönt när det lyser på den

Av dunsaluns - 20 april 2016 09:18

tomrum. Luft. Rymd. Andrum. Vi fyller alla väntetider med Facebook, TV, Spotify, instagram, Pinterest.. Eller till och med Google.
Vi lämnar oss aldrig ensamma, åtminstone inte våra tankar. De försätts i evig aktivitet, styrd aktivitet. De får inte plats att flöda fritt. Vi har inte tid med det.
Just nu är jag på bilbesiktningen. Väntetid, bloggar.. Nej jag är visst inte bättre själv. Men det tär på våra hjärnor dessa smartphones och allt annat som går så snabbt. Vi hinner med så otroligt många möten på en dag, för att inte tala om sammanslaget på en månad! Motför vad våra hjärnor är gjorda för. Det blir tvära kast och mycket att bearbeta, samtidigt som vi inte ger hjärnan tid att rensa. Blicka ut genom ett snöstormigt aprilfönster. Jag tänker åter igen på evolutionen, hur fort rör sig en människa egentligen?
Varför blir så många utbrända eller stressade? Virriga. Mållösa. Det finns för många alternativ, så det blir svårt att urskilja sin egen väg eller vad som är viktigt. Livsfrågor. "Pinna" hur du vill ha det på Pinterest, det går jättefort och blir helt perfekt. Allt ser helt perfekt ut. Ät kakan och ha den kvar. Allt går om man bara vill!.. Hur mycket kan man vilja allt?? Folk orkar inte, de kastas hit och dit. Psykiska problem. Och världen utanför!!
Stäng av!! Sätt inte igång en enda knapp! Sitt i mörkret och tystnaden och hör aprilregnet smattra mot en smutsig fönsterruta. Ska det vara vad som behövs för att mota en analkande depression? Låter ju inte så upplyftande... Låter inte så stimulerande? Nej, just det! .. Men när vinden viner som värst och letar sig in mellan springorna medan regnet smattrar mot ladans tak och jag noga aktar den våta getraggen från att droppa ner i mjölkkannan, då plötsligt hör jag sommarens första storspov!
Vi måste tömma allt ibland för att verkligen kunna se vad vi har framför oss. Töm hjärnan ett tag. Hur länge kan du t.ex leva utan telefon? En timma? En dag? En helg? En vecka? Svar: vi behöver den inte för att överleva..
...jo, för allt går ju om man bara vill ;)


PS. teckningen är inte färdig... och jo, jag fick björksav...


Ha det bra! Easy peacy <3

Av dunsaluns - 15 april 2016 11:41

igår kväll gick jag ut och gjorde ett nytt försök till att tappa björksav. Jag skulle bara fixa en hylla och lite annat till ladan först, så det han bli mörkt innan jag hängt upp den otympliga flaskan i trädet. Har jag petflaskor hemma tar jag dem. För ett par veckor sedan testade jag att borra ett hål i björken men då var det torrt. Så jag täppte igen hålet. Men igårkväll såg jag att det runnit ut och blivit is på nävern under hålet så det läkte visst i allafall. Men ikväll ska det bli spännande och se om vi fått nåt i flaskan..
Det var så härligt att gå ut med hunden på kvällen när det är ljust och en massa svanar svävar förbi. Norrut. Nu blir det sommar snart :)

Av dunsaluns - 12 april 2016 21:58

De sover ute, getterna. Åtminstone ligger de ute på sina hötappar på morgonen när jag kommer ut. Och är det fuktigt runt om, kan höet vara helt torrt i avtrycket efter dem.

Hönorna möter mig utanför ladan. Jag hade visst glömt stänga dörren till hönsgården. Ofta får den stå öppen, men just nu har hönorna börjat röra sig så långt från hönsgården och är ute hela dagen, samtidigt som de syns bra mot snön och den nakna marken och jag inbillar mig att rovfåglarna letar sig nya jaktmarker nu på våren. Så jag hade tänkt ha dörren stängd då jag är på jobbet åtminstone tills de har blivit fler fjäderfän i flocken.

Granat kommer nyfiket springande.

Orra håller sig smart gömd under bordet, kojan som jag och barnen gjorde åt dem

Muntert kluckande och sprättande traskar de runt utan tanke på att gå in och gömma sig. Inifrån ladan hör man Julia bräka. Jag går in och mjölkar henne innan hon släpps ut med de andra. Då får också Snurre Sprätt komma ut ur Gullies kätte och springa lös i ladan hela dan. Alltid när jag kommer ner sen, sitter han uppe på foderkistan där Julia brukar lämna några korn.
Snart ska Snurre få komma ut från sitt vinteride. Det märks verkligen att våren är på väg. I diket porlar det och allt förändras väldigt fort. Trots att man inte kunde tro det för bara några veckor sedan så är våren och sommaren snart här på riktigt. Det ska bli härligt!

Av dunsaluns - 6 april 2016 21:04

idag blev jag äntligen klar med min målning på hästen. Vi har varit sjuka och jobbat extra så målardagarna har gått bort. Men idag fick jag tid att återuppta målningen.

Igår när jag tog fram den kändes det hopplöst. Teckningen såg inte ens ut som om det var jag som hade gjort den. Jag känner inte igen min egen målarstil. Den var otydlig och slarvig och jag visste inte var jag skulle börja.. Så det tog lång tid av småpetande, men så plötsligt fick den lite mer struktur. Bilden nedan är från innan den var klar.
... Nu har jag ystat lite getost så nu är jag trött.. Godnatt!

Av dunsaluns - 5 april 2016 13:03

Jag blev så glad! En dag kom det ett stort kuvert med posten till mej. Det var fullt av teckningar från eleverna i 2-3:an i Furuskolan i Jörn.
De hade ritat bilderna efter att deras fröken hade läst Vintersaga för dem. Jag känner igen personerna, Ljusfesten, Draken och djuren på bilderna. Så spännande att få se andras bilder av sagan och inte bara mina egna.

De är så fina allihopa men jag måste fota dem ihop så de ska rymmas i ett inlägg här. Tack igen alla söta elever! Och tack söta Marika! Ha det bra! Nu ska jag skriva en annan saga ;)
... Och förresten, om någon annan som läser det här är intresserad, så finns det Vintersagor kvar att köpa. Kolla på www.pennspar.se eller på Pennspårs facebooksida..

Av dunsaluns - 4 april 2016 22:11

idag var det dags att börja göra iordning och räkna ihop allt som hände med Pennspår 2015. Det var både mycket utgifter och inkomster, bl.a beroende på att jag tryckte upp och sålde böcker.
Men innan jag började räkna på morgonen såg jag en välbekant syn mitt i byn; tre hästar med en griplastarvagn kikade fram bakom en stor timmerhög. Min pappa var i krokarna och körde (Han bor 1,5 mil härifrån).. Han jobbar med hästarna och blir anlitad till olika körjobb.

Det blev mycket kontrollräknande och debet och kredit och fakturor och ordrar och kolla om folk verkligen har betalat in och räkna rätt moms på allt. Efter räknandet kom sambon hem och vi fick besök som hade cyklar med sig, jo för nu våras det :) och spring i benen och ljust ute och alla som kom fick smaka min senaste bakning: en deklarationstårta!
Det blev aldrig nåt bra tillfälle att göra den under påsken..

Maffig chokladtårtbotten med fyllning av philadelphiaost-vit choklad- och hallon. Spackel av chokladgrädde (jag minskade mängden kakao i grädden) och chokladdropp på toppen. Väldigt god för den som gillar sötsaker. Bilden nedan är på ett mellanlager. Receptet hittade jag i tidningen Land. Receptet finns HÄR. . Hoppas ni också haft en bra start på veckan!

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards