dunsaluns

Alla inlägg under juli 2018

Av dunsaluns - 21 juli 2018 17:58

Skönt att var ledig ett tag. Satsar på att göra så lite som möjligt för en gångs skull. En rolig överraskning när vi kom hem var ju att grönsakerna vuxit i sina lådor, trots att jag lämnade dem åt sitt öde i värmen. Grannen som passade djuren och mjölkade hade tillräckligt att göra tyckte jag. Men hon vattnade ändå i blomlådorna med de blommor som Tilde planterat och det var ju bra. Men nu har jag kunnat ta in både pak choi och mer spenat och sockerärtor och gjort wok med inköpta nudlar och paprika och lite vitlök. Jag gjorde samma wok igår och idag så det började ta tillfälligt slut på sockerärtor, men egentligen skulle man kunna fylla på med allt möjligt ju (det hade jag gjort om det bara var jag som skulle äta): svinmålla, vattugräs och rödklöverblommor skulle väl passa utmärkt i en wok tillsammans med det andra, de är ju ganska neutrala och smaken blir ju som man kryddar..
Jag orkade inte göra ost i värmen när vi kom hem så första dagen lämnade jag den nymjölkade mjölken på köksbänken för att testa göra fil igen. Och oj vilket gott fil det blev! Ympade med norrskensfil men det blev mer som långfil i konsistens. Vidare hittade jag jordgubbar att toppa filen med. Också det vanliga hos oss på sommaren; plättar gula fina plättar med färska jordgubbar i. Igårkväll satt vi ute och smaskade jordgubbar och fil med grannarna på vårbaksida. Så fick hon ett till tips på vad hon kan göra med mjölken när hon mjölkar. Vi drack te av färsk älgört och rölleka. Det var jättegott! Ska se om man hinner ta in älgört och torka innan de blommat utallihop. Rölleka har jag redan börjat samla i buketter som jag hänger på tork. Det är väldigt nyttigt te. Avslutar med en bild på lilla Fina i baljan :)

Av dunsaluns - 18 juli 2018 00:36

Vi har åkt runt lite... började torsdag i från Piteå.. Torsåker; våra fina vänner med hela släkten, till och med kossorna var vi med.
Tiveden; Sjumilaskogen där inte ens Gunde Svan skulle vilja gå vilse. En fantastisk skog! Vi blev totalt genomblöta av svett. Trollkyrka, höga knallar och djupa skogstjärnar... vidare med bil in i Tiveden, Undenäs.. Skaga kapell från urminnes tider. Återuppbyggt på vikingatiden! Sen återuppbyggt igen. Skaga källa. Sov i Falköping. Torra marker, sprucken jord. Jönköping; museet, John Bauer. Vidare till Helsingborg; Ny kusin!!! Söt som socker! Hon fick en prinsesskrona från John Bauermuseet. Och en yllefilt. Vi stannade hos syster hela veckan för det var fotbollsläger varje dag. Söndagen var vi dock alla på stranden intill deras hus. Jättevarmt! Badade i dansksundet. Hälsade på i Gyllsjö. Åkte till Dannmark. Besök på Väla. Lunch i Helsingör. Promenera på Fredriksdal. Matlagning. Janne hjälpte Arvid förbereda altanbygget. Besök på Wallåkra stengodsfabrik. FotbollsVM! Fotbollsträning, nya kompisar..
fotboll live i Malmö när de spelade mot Östersund. Åkte ännu längre söderut, till Glimmingehus och gjorde ett besök. Badade i Simrishamn. Körde förbi Mandelmans. Såg match på pizzerian i Brösarp. Sov i Västervik. Uppvaktade femåring med paket på hotellet. Drog till Kungsträdgården i Stockholm. Rakt ut i nybroviken och såg Stockholms skärgård, i starkaste sommarhettan innan vi drog upp till Umeå och hämtade upp hunden hos Julia mitt i natten. Slaggade på hennes soffa ett par timmar innan vi åkte den sista snutten (22 mil) tidigt i morse. Varmt, varmt. Vilade i sommarstugan innan min andra syster kom med mostrarna från Stockholm! Det var ju tur att vi hann träffa dem när de ändå var här uppe på semester :) Vi drack kaffe på baksidan av huset. Det är för varmt i solen.

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards