dunsaluns

Alla inlägg under februari 2017

Av dunsaluns - 27 februari 2017 10:15

i helgen har alla ungar varit ute och skuttat i snön. Äntligen! Gullies små ynkliga killingar har fått lite fart och sprungit med de andra. På bilden åker de dock på släden med Tilde. Jag hade dragit ner flera höbalar till ladan, så jag fortsatte med det sista höet ut till hagen. Släppte alla lösa och vips är de ändå i fållan.

Den svarta lilla getkillingen heter Lycka och den vita bockkillingen heter Modig. Det är alltså Gullies killingar, som nu är två veckor.

Här ovan ser man en bit av Julia och hennes killingar Spira och Torvi. Dom är vilda och svåra att fånga på bild. Nedan har vi Spira och Lycka utanför getkojan i vinterhagen. Julia och Torvi står i den mörka dörröppningen.

När det blir många barn i hagen flyr Julia i utkanten och drar Spira och Torvi med sig. Men snart är de nyfikna killingarna tillbaka och skuttar på oss.

Det känns bra att kunna ta ut dem allihop och blanda dem till en riktig flock. Här kommer Gullie med Spira och Torvi efter. Längst bort står Modig, hennes egen killing. Sist en bild från igår, när kusinerna var med. Det är roligt att se på när de små springer runt. Sitter man tyst och stilla så kommer de fram och busar eller myser på en själv. Men de är svåra att fånga på bild. Foto nr 1,2 och 4 är taget av grannen Louise.

Av dunsaluns - 15 februari 2017 21:00

hehe, min sänglampa gick sönder och jag som alltid läser på kvällen... Men snart har jag nog en ny om allt går vägen. Under tiden har jag roat mig med kavaljererna, majorskan, greve Dona, Elisabeth och alla de andra figurerna runt Ekeby och Gösta Bergling.
Jag har nämligen lyssnat på Selma Lagerlöfs "Gösta Berglings saga" nu i två låneperioder haha, jag somnar ju hela tiden! Och så får jag spola tillbaka några kapitel till nästa kväll, också lyssnar jag om en bit för att minnas vad jag hört. Men oj oj vad jag ändå missat mycket. En sån innehållsrik saga! Och den skulle man lyssna på halvdrömmandes. Ja, den har fyllt sitt syfte i allafall. Jag har somnat och sovit bra senaste tiden :) nu funderar jag bara om jag kanske skulle börja om från början igen så jag får höra alla de därdetaljerna som jag missat. Men nej, det är nog daga att lämna tillbaka på bibblan :) godnattt

Av dunsaluns - 14 februari 2017 14:17

Jag såg väl att hon var på väg. Satt med Julia igårkväll och hon var så kärvänlig och visade alla tecken på att killa. Men Julia gör som hon vill och låtsas verkligen som ingenting fast jag såg... Till slut gick jag in. Klockan närmade sig elva och jag tänkte att klockan fyra inatt kommer dom....
Skyndade mig ut halv sex och då slickade hon det sista på sina nyfödda killingar. De gick omkring i boxen och såg så starka ut. Oj, vilka friska starka gossar! Men nej, det visade sig vars flickor. :)

Precis som Gullie fick hon en ljus och en mörk, fast den är inte svart. Båda är spräckligare än Gullies killingar. De är ju två dagar äldre men det märktes då inte i morse. De ligger och vilar och flickan är så smal och har hård konkurrens av sin bror, som mamman bryr sig mycket mer om. Men kanske tar det sig med omsorgen om dottern tillslut..

Av dunsaluns - 13 februari 2017 09:46

vi tjuvstartade helgen med en spontan ridtur. Vi råkade få tid över till det när vi ändå skulle hämta halm hos en bonde i Blåsmark. Vi tog inte släden den här gången, bara promenad med Spöket. En lång och skön prommenad, en sån som gör att man bara sprudlar av idéer och livslust. Man får verkligen tid att prata med sin dotter och bara lyssna på skogen och så..
Min telefon dog förstås så fort jag försökte fota ute, men hann ta en bild i stallet i allafall.

Lördag morgon var det hockey som gällde. Cup igen. Viggo spelade på bra de vann åtminstone första matchen. Sen blev det ännu mera mål, men man vet inte vem som vann cupen. Det är nog lika bra med den inställningen att det ska vara roligt och fokus flyttas från "vem som är bäst". Det är kul att se vilken skillnad det kan vara på en liten pojke bara sedan innan jul. Tur han har en så duktig far som följer han och åker skridskor.

Här är en bild från i onsdags då jag följde honom för att "klappa in" PiteåHockeys vuxna spelare på deras match.

När vi kom hem hade vi fått julgranar igen. Folk i byn lämnar dem här till getternas förnöjsamhet. Resten av lördagen drönade vi bort hemma. Janne gjorde köttgryta. Sen blev det kaffe och vänner. Vi var nog trötta lite till mans.

Sedan kom en vacker söndagsmorgon med två små killingar i halmen. Det var Gullie som fått tvillingar. En flicka och en pojke. Det var ganska kallt på morgonen. Jag tände värmelampan och lät alla getter vara inne hela dagen. Trodde att bocken skulle tröttna och försöka riva hela haket. Men han var så lugn och beskedlig och stod och tittade länge länge genom gallret på de små underverken.
Nu ska jag dricka upp mitt kaffe och gå ner och se om det är dags för mormor Julia att killa snart. Hon verkade väldigt på G men inget hade hänt i morse..

Av dunsaluns - 6 februari 2017 22:50

Så kom jag äntligen igång med något annat. Jag funderade länge och väl. Hade massor med inspiration men kunde inte särskilja någon ide som var riktigt bra. Jag blev så otålig så till slut gav jag mig på att göra en dam och en get omgivna och översållade av skogsstjärnor.. Men vad hände? Geten blev ett barn och ja, man får se vad detta blir.. Nu ska jag våga testa mig fram här..

Men åh! Nu när jag ser skissen igen så vill jag ju göra med geten. Damen blev såklart finare på skissen också, även om hon är långtifrån klar på målningen. Fast det är barnet som jag tycker mest om på målningen hittills. Åh, va svårt.. Mamman ser ju ond ut :( det ska ju va kärlek... Nä, nu målar jag ut den här färgklutten sen går jag och lägger mig. God natt!

Av dunsaluns - 6 februari 2017 11:36

Jag tog tillfället i akt och drog ut lillsläden igen. Jag och dottern var ute i mörka skogen med Spöket igårkväll. Hunden fick förstås följa. Men fastän Spöket är pigg på att dra så blir det lite tungt när jag åker ibland. Och med hennes benlängd så går snön fort upp till knäna. Men så djupt var det bara uppe vid stugan där vi vände. Jag åkte på lite och tränade lite tömkörning genom att gå brevid. Fast mest ärhon ju ändå röststyrd den här lilla ponnyn.

Tilde sitter nerbäddad och håller i tömmarna. Dunsa skuttar runt i skogen. Alldeles tyst och skönt. Turen avslutades med utredning av jättetjorvig man. Det tog ett tag, men sen var hon fin! Och Tilde som kratsade hovarna.
Nu ska jag jobba vidare med lite bilder. Ha det bra!

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards