dunsaluns

Alla inlägg under februari 2015

Av dunsaluns - 28 februari 2015 20:44

Jag hittade de här fina kopparna på Pingstmissionens secondhandbutik (PMU) i tisdags. Tyvärr var det bara tre stycken. De kostade fem kronor per styck. Jag gillar dem och hoppas att jag kanske hittar någon mer nån gång.
Min faster kom hit samma kväll och hon kände genast igen dem. " har dom inte haft såna där på Lillberget (där jag växte upp) förr?" Sa hon.
Och idag när mamma kom så visade jag henne mina nya koppar och då skrattade hon för hon hade köpt precis såna där på sjuttiotalet och tyckte de var så fina, men de hade väl gått sönder och spruckit sen eller nåt, för de finns då inte kvar och hon hade nästan glömt dem..
Lustigt att man har samma smak som sin mor. Jag tror man anammar den stil man vuxit upp med, kanske..
Ha en skön fortsättning på helgen!

Av dunsaluns - 25 februari 2015 13:00

jag sitter och funderar på en omslagsbild. Den bild jag hittills använt, bara för att ha någon, är ju fin, men kan vara lite missvisande för innehållet.
Det är bara en kort stund i början av boken som pojken sitter där nöjd på sin häst. Sen händer en massa äventyrliga och saker. Med vittror, filurker, stenvättar, troll, djur och en drake..
Ska man ha en lugn och trevlig bild på framsidan eller en som visar mer av bokens innehåll?
Svårt val...

 

Av dunsaluns - 24 februari 2015 21:54

ikväll när jag var ute och spatserade runt ägorna med min stora kälke och några halmbalar fann jag ett nytt fynd bland bråten. I bagarstugan på en bänk där jag lagt undan en ful virkad duk, en gammal oanvänd skurmopp från 62 ,en tvättstöt och ett par mattpiskor låg en liten loke!
Under alltsammans kikade den fram. Jag har ännu inte tagit reda på allt vi fick med vårat husköp. Men eftersom den stackars ladugården revs och brändes upp blev jag väldigt glatt överraskad att hitta denna.
För alla er som inte är hästmänniskor kan jag berätta att det inte var någon liten pojke med namnet Loke som låg där på bänken, utan den främre delen av en gammal dragsele som använts till hästar.
Men nu har Loke blivit ett vanligt tilltalsnamn och hur kan det komma sig? Har det något sammanhang?
Ja! Detta seldon har troligtvis fått namnet efter sin form "låga" , loken är smidigt välvd som en eldslåga av trä för att passa hästens nacke/ hals.
I historien hade vi en fornnordisk Gud eller "van" som kallades Loke/Loki. Han åsamkade ofta gudarna olika problem och många skulle kalla honom ond, eftersom han fungerar som en slags antagonist i gudasagorna. Därför kallas han den oförutsägbara lågan - Loke.

En loke brukar vara buntad med filt eller skinn på insidan för att inte ge hästen skavsår också brukar man ha en rem eller dyl. högst upp för att hålla ihop den.

Tilde följde med ner med kälken för att lasta halmen. Kanten på kälken är en ram som jag byggde åt hönorna i somras, den kom inte till någon bra användning förrän jag hittade kälken. Så trillar inte flickan av ...

Av dunsaluns - 19 februari 2015 00:09

"jag måste strängeligen förneka mina brister, annars kan jag inte leva som mig själv."
*
*
*
*
På bilden har jag en kofta som jag fick i gåva av en vän idag.. ( det har inget med texten att göra)

Av dunsaluns - 16 februari 2015 12:04

hej hej, idag jobbar jag äntligen vidare med boken. Jag har några små bilder kvar. På den här var det mer detaljer så jag hoppas nästa går snabbare att göra.
Några blir nästan som porträtt, och de går ganska fort.
Den här bilden föreställer insidan av Baruks hus. Det är sällan jag gör interiörbilder, så det är lite ovant.
Det är ganska mörkt, en vintermorgon. Brasan har brunnit ut. Bara lite glöd finns kvar, men från fönstret lyser ett väldigt svagt vinterljus in.
Innanför dörren står skogstomten Toledor och pratar med Irjo som sitter nyvaken på vedkistan, och har dragit nattlinnet över knäna.
På soffan ligger Baruk själv och sover fortfarande. Och i nedre slafen ligger Einar och tjuvlyssnar på tomten...

Av dunsaluns - 12 februari 2015 07:30

Sitter här och kurar, morgontrött. Eller... Jag är trött dygnet runt nu. Tilde har fortfarande krupphosta på nätterna.
De har åtminstone börjat om på dagis. Jag blev hemma fyra veckor med inskolning och sjuka barn. Under tiden hann geten ha ett missfall och Viggo en inflammerad tumme och jag en konstig liten böld på halsen.
Första dagen vi kom hem var getterna lösa. Då åt jag ingen middag utan gick direkt ut och skottade och förbättrade grindarna på gethagen i några timmar.
Nästa morgon, precis innan vi skulle åka upptäckte jag spår på andra sidan hagen där de alltså smitit ut, och där hade förstås inga åtgärder gjorts. Men det gjorde jag snabbt provisoriskt innan jag åkte iväg till dagis och jobb.
När jag kom hem möttes jag av en hemsk stank. Hunden hade bajsat i lekrummet och jag fick skura golven i hela nedervåningen ett bra tag... och fixa lite akuttvätt...
Jo, just det, också hade Tilde spytt på dagis så att nu måste hon vara hemma igen två dagar. Hon verkar åtminstone må bra, förhoppningsvis ingen magsjuka..
Jag har ju annat att göra, Viggo fyller ju år snart och jag ska baka och städa och köpa presenter... Ochså är det ju den där boken som ska bli klar... och göra nya knappar...
Nåja, det får bli som det blir. Man får göra sitt bästa.
Ha en bra dag allihopa! Nu ska jag på jobbet, sambon får VABa

Av dunsaluns - 7 februari 2015 22:00

Det har varit ett par underbara morgnar nu, med milt väder och guldorange vintersol som hittar ända över horisonten och kastar sina strålar mellan träden och ut över det tjocka snötäcket.
Det oändliga snöandet upphörde till slut och vi har varit ute och lekt i snön och grävt grottor. Vi har ju varit inne och sjuka så länge. Nu har jag lovat att inte VABba mer utan komma på jobbet, men istället börjar jag själv känna mig rätt risig och trött efter alla vaknätter.

Tur att man har en dotter som fixar frukosten

Men jag kväver mina hostningar och klunkar Kan Jang och trotsar envist sjukan... För: min lilla get har börjat droppa från rumpan. Så nu har jag tankarna på henne än mer än vanligt. Och när jag vaknade av ett takras som skakade hela huset tidigt i morse kunde jag inte somna om. Tänk om det kommit en liten killing där ute?? Eller om geten är sjuk? Så efter att ha försökt ignorera tankarna och legat och snurrat ett tag, tog jag ändå täckbyxorna och tjocktröjan över pyjamasen och gick ut i fähuset. Ingen killing, men Det var så milt och stilla och skönt...

Men nu är stormen över oss.. Jag har just släckt ner ett hårdrocksparty i lekrummet, där kusinerna nu ligger nerbäddade på var sin madrass. Men innan det var jag förstås nere hos getterna igen.
Geten var så kärvänlig. Det är nåt med henne. Det knakar i ladan av stormen. Jag trycker in lite torv mot blåsten i springorna. Och så ligger hon där i halmen brevid mig och försöker blunda fastän det smäller i luckan ibland. När jag går så kommer hon efter och bräker stilla...
.... ... Kanske måste jag gå ner och kolla till henne igen ;)
... Det blåser verkligen hårt...

Trevlig fortsättning på helgen!

Av dunsaluns - 3 februari 2015 18:34

Vad är Eo?

Nu ska jag berätta för dig om Eo, eller Grymme som han också har kallats. Han är ondskan i min saga, som hotar hela Skogíns existens. Han drar till sig allt som är vackert, både ädelstenar och rikedomar, men även de goda människorna som han gör till sina slavar.

Det enda man vet säkert är att Eo är ond som feber och stark som den brusande forsen. Precis som de står i skrifterna från Skogíns början. Alla vet ju hur ond febern är när den kramar om en, vissa har ju faktiskt dött av den.. och det är många liv som strukit med när de mött Eo också.
Och den brusande forsen är ju faktiskt starkare än berget självt, svämmar den över kan hela hus flyta bort.

Men man vet inte riktigt säkert hur Eo ser ut. Ingen levandes människa i vår tid har sett honom och kan berätta. De flesta som någonsin sett honom har dött på fläcken… utom Einar förstås, pojken i Vintersagan. Han såg Eo men sprang därifrån så fort benen bar honom. Det står mest om hur han flydde och mindre om hur Eo såg ut.

Vissa säger att Eo är osynlig, andra att han är ett vidunder, en jätteorm som vaktar sina skatter i bergets djup. Sen finns de dom som tror att han är en ond trollkarl som förvandlat sig till en mäktig drake för att skrämma folk.

Jag vet att Eo är många saker:

Han är MAMMON, som gör att pengar och rikedom får styra allt mer över världen och människornas hjärtan.

Eo är också STYRKAN som pressar de svaga och förtrycktas ansikten mot marken.

Han är MÖRKRET, som sakta och uthålligt kväver människornas hopp.

Eo är HÖGFÄRDEN som styr folk att bli hans slavar, i tron på att de själva ska vinna ytlig rikedom och makt.

Han är HATET och HÄMNDEN som bryter ner alla sina användare inifrån, emedan de själva tror att de blir starkare.

Eo är LÖGNEN som förblindar människorna och får dem att arbeta och kämpa för saker som inte är bra för dem.

Han är SVEKET som kastar deras söndertrasade själar i avgrunden

Eo är EGOISMEN som gör att människorna glömmer varandra och kärleken, som är det enda som kan rädda dem från att bli hans slavar.

Eo vill ta över världen. Han är omättlig på både juveler, guld och människornas själar. Han behöver dem att jobba åt sig, så att han själv kan förtära all jordens skönhet. Han behöver hatet för att vända människorna mot varandra och förblindas.

Det värsta med Eos slavar är att de oftast inte vet vem de tjänar. De vet inte att allt det där, till synes fina, som omger dem är det som bryter ner dem och till sist utarmar hela världen. Många blir förvirrade och vet inte åt vilket håll de ska kämpa, för Eo själv har fått dem att glömma vad som är viktigt här i världen…


Här är min teckning av Eo
   
 


Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards