dunsaluns

Alla inlägg under mars 2014

Av dunsaluns - 31 mars 2014 23:04

Nä, tyvärr, här har ni kommit till fel blogg om ni ville se ett perfekt liv. Däremot är jag väldigt nöjd med framstegen i ritrummet. Man gör det man kan av det man har. Idag har jag försökt röja upp och städa mer där inne, så nu är det mest att vänta på att färgen ska torka. Jag längtar tills jag kan börja om med mitt "pennspårande". För även om det är ett litet ingrepp i rummet så har det tagit lång tid. Men det skyller jag på att jag ägnar hela dagarna till barnen och diverse bekanta, eftersom att pappan är borta på jobb. Dessutom har jag gjort andra bra saker också, som att klippa hunden och vara på barnkalas. Vi har även varit på stan och shoppat lite snygga förvaringsattiraljer till ritrummet. Det var kul! Och mer bekvämt för vissa än för andra...
Kunde inte fota förut så ni får hålla till godo med den här sköna barnvagnen så länge...

Av dunsaluns - 28 mars 2014 22:16

Efter en körig dag med mycket på gång kan det ibland vara svårt att varva ner hjärnan. Även om det är hur lätt som helst att mysa ner sig i soffan och kolla på Pippi Långstrump och äta glass, så kan det vara svårare att koppla av mentalt. Det märker man sen när man ska sova.
I flera år har jag använt serietidningar som "av-knapp" för hjärnan. Det började med att jag vikarierade på nätterna på ett äldreboende. De kunde ringa när som helst och fråga om jag kunde jobba på natten. Ibland var det bara några timmar kvar. Då gjorde jag ett knep för att kunna spurt-sova ett par timmar. Jag åt mig mätt, gick på toaletten i godan ro, tog bort ev. Smink och annat som hör dagen till, även kläderna. På med pyjamas och in i ett mörkt rum med stängd dörr och stängt fönster och så läste jag lite Kalle Anka för att tömma hjärnan. Sen lyckades jag oftast somna. Bara ingen stress över att man måste sova, eller någon hund som gnäller och vill ut.. Och förstås, då hade jag inga barn heller. ..
Detta funkar inte för alla. Jag är lyckligt lottad, jag vet. Men det kan vara ett tips för dej som ska ut på nattjobb eller du som inte kan sova. Eller faktiskt också om man grubblar alldeles för mycket på något och inte får stopp på tankekarusellen inne i huvudet. Behöver en paus och sova.
Det är just därför det inte ska vara någon bok med karaktärer och händelser som man kan koppla ihop med sitt eget liv eller identifiera sig med några känslor. Det ska vara total verklighetsflykt.
Inte undra på att de förfasade sig förr i tiden över att serietidningar var så "fördummande" hehe....

Måste bara inflika att alla serier förstås inte passar in här. Men, ja, prova dig fram...

God natt***

Av dunsaluns - 27 mars 2014 21:03

Jag älskar kladdkaka. Förr i tiden kunde jag rent av sätta i mig en hel själv, utan att må illa!!
Inte nu. Som tur är har jag kommit ifrån den sockertoleransen(*)
Nå, jag har dock prövat ett okänt antal olika recept och kommit fram till att det enkla "vanliga" är bäst för hur jag vill att den ska bli. Hemligheten är dock att göra kakan i förväg och låta den stå en hel dag och stelna lite. På så vis kan man ta den ganska "blöt" ur ugnen så att den i slutänden blir sådär segt kladdig..
Skorpan på ytan blir bättre av en halv tsk salt i smeten. På senaste tiden har jag upptäckt att det är lika viktigt med vaniljsockret som kakaon, så jag har dragit ner lite på kakao och överdrivit vaniljsockermängden till nästan det dubbla. Här är ett väldigt fint recept som jag använder nu:

2 ägg
2,5 dl socker
1 dl mjöl
4 msk kakao
2tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
100g smör

I en del recept är det viktigt att blanda i smöret sist. Det ska inte vispas så att kakan riskerar att bli fluffig. Rör!

175 grader i 15-18 min den ska vara ganska lös hälften av stelningen sker när den kyls av..

Lycka till!!

PS. Här är en ful bild av en god sak

Av dunsaluns - 25 mars 2014 22:13

... Det händer fortfarande saker och det finns mycket att skriva om. Många bilder och recepttips, målning, stickning och annat som inte hinner upp här. Jag är så trött!
En anledning är att den här lilla tjejen jag har, ska börja äta riktig mat på heltid. Sluta amma. Välling på kvällen så hon somnar gott. Men hon vaknar mitt i natten och gråter när hon inte får hänga vid bröstet hela tiden. Det blir liksom en kamp om vem av oss som egentligen har rätten till de kroppsdelarna. Känns lite skumt, men det står faktiskt inte helt klart!
Tidigare har hon fått äta och jag har fått sova. En tyst och fiffig överenskommelse som gjort oss båda lite bortskämda och min ryggrad/bäcken lite sned. Jag måste bli bra så jag kan börja träna och nån gång måste man ju sluta och några fler timmar borde man kunna sova utan att svälta ihjäl kan jag ju tycka. Men då har det stackars flickebarnet just börjat få tänder också, så då blir det ju extra synd om henne...
Nu ska jag försöka sova
god natt*

Av dunsaluns - 23 mars 2014 20:52

Jag har en förkärlek för gamla saker med historia. Nostalgi kanske det heter..
Det dumma är bara att man inte har fem olika hus som man kan inreda på fem olika sätt. Det är nämligen en vild blandning av allt från naturinspirerat till 50-tal, 70-tal och 1800-tal. Eftersom jag sällan kan lägga ned några större slantar på inredning så blir det som det blir...
När vi byggt klart sovrum och vardagsrum uppe blev det tomt i rummet där nere som skulle vara lekrum. Just i samma veva skulle morfars hus tömmas på saker och där fanns det mycket som passade!
Soffa,fåtölj,hylla, bord, gardiner, sängbord mm. Så de fina gamla 60-talsmöblerna blev perfekt till det tomma lekrummet.
Såklart slits ju möblerna mycket, men hellre det än att de ska kastas.

En skrubb är inbyggd i efterhand i rummet för förvaring och för mindre stök. Den är tapetserad med nya tapeter av Amy Butler. Jag älskar hennes galna fina mönster!
På skrubbens gavel hänger utklädningskläder och innanför, i hörnet är en spegel och ansiktsmasker mm.

Soffan är nätt men väldigt bekväm, även för vuxna.
Hyllan/skåpen i bakgrunden rymmer massor av bilar i olika storlekar, ritgrejor, spel, pussel, böcker och filmer..

Tilde kör en "rollic" en lära-gå-stol från slutet av 70-talet, som vi alla har börnat runt i..

I hörnet mellan soffan och fåtöljen blev det en liten myshörna som är säkrare för Lillasyster att sitta i när hon vill mysa framför en film med brorsan som sovit borta i helgen. Nä, inte bryr hon sig om filmen, men hon vill verkligen sitta med honom, det märks...
Alla små bilar och gubbar ligger tryggt i sina byrålådor just nu. Snart får man nog sortera ännu mer så det inte finns några "ätbara" småpryttlar kvar i lekrummet.

Men det får vi rota mer i en annan dag. Godnatt kära läsare ^^

Av dunsaluns - 22 mars 2014 00:00

Detta landet är så fint. Har ni sett er omkring? Små byar sjöar skogar städer gårdar berg och hagar. För några år sedan åkte jag ofta tåg mellan Göteborg och Älvsbyn. Det är en lång men vacker resa. Jag njöt alltid av utsikten och insåg hur vackert vårt land faktiskt är.
Man insuper skönheten samtidigt som tankarna får vandra fritt i landskapet som glider förbi. Det fungerar som en spabehandling för själen.
För några dagar sedan drog vi iväg med bilen på en härlig åktur i vårsolen. Söndagsåkning kan man kalla det. Vi körde några mil söderut (till Västerbotten)och tog tid på oss att utforska de söta småvägarnas kringelikrokar. Mycket vackert, precis som väntat.
Pojken undrade om vi skulle på semester, och det blev det ju på sätt och vis; en dags semester. Vi hade smörgåsar och Festis med oss. En väldigt enkel och skön dag :)
Jag älskar de söta gamla gårdarna små ladugårdarna och trevliga byarna där.
Vet du av några fina smultronställen i vårt avlånga land? Tipsa gärna! Jag är sugen på mer bilresor :)

Ha det bra!

Av dunsaluns - 20 mars 2014 21:11

Djur springer omkring i mitt huvud, hönor som pickar och getter som skuttar.

Målar, vänder, slipar och målar igen. Hyllor hyllor, jag har faktiskt kunnat hänga upp ett par nu. Det blir jättebra :)
Under tiden drömmer jag om sommaren och planerar allt ifrån jobb och målningar till trädgård.
Jag vill så mycket, men allt kostar, tid och pengar.
Så man får se vad man kommer fram till....

Av dunsaluns - 20 mars 2014 06:45

Hej kära systrar och bröder
Det blåser i världen.
Ta hand om varandra
varsamt på färden.
Vad som helst kan faktiskt hända
När som helst kan vindar vända.
...
Mina älskade vill jag alltid ha nära
Ibland är jag orolig för mina kära.
Men nära kan man ju inte alltid vara,
så kära, söta, ta hand om er bara!...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8 9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards