dunsaluns

Alla inlägg under augusti 2023

Av dunsaluns - 27 augusti 2023 19:50

Jag är så glad att se några fjärilar av denna sort hemma på gården idag. Jag har nästan aldrig sett någon sådan fjäril i hela mitt liv. Någon amiralfjäril har jag sett då och då och sorgmanteln såg jag även idag i solen mot ladugårdsdörren. De är lätta att känna igen med sin mörka rödaktiga färg och vit kant på vingarna. Citronfjäril, nässelfjäril och några andra sorter såg jag också. Men det var kul att det var flera påfågelögon, då kanske de blir fler nästa sommar. Undrar om gräsmattan blir klippt mer detta år.. De dagar det fladdrar så många fjärilar kring blommorna så drar man sig för att dra igång åbäket..

Av dunsaluns - 3 augusti 2023 08:19

Fortsätter att peta på fläckarna med färg.. det är små skisser med torkade färgfläckar på varandra.. Jag har målat med en koppar-glitterfärg och guldfärg. De glittrar och är väldigt svåra att fota.. jag är ute efter att träna på att måla ljus, så motivet kommer lite som det vill och är inte så genomtänkt. På den röda bilden är det en siluett av en älg. Jag är inte bra på att måla älgar, men jag tyckte mig se en älgrumpa i en av fläckarna, så jag fyllde bara i? det blir som det blir, men kanske ändå man lär sig något?

Av dunsaluns - 2 augusti 2023 18:51

Det regnar igen? någon typ av regn eller molnighet har förgyllt hela detta års semester. Jag tycker om regn. Det spolar rent och man får vila. Regn är skönt?
Jag har så länge haft svårt att måla, än har jag inte några intressanta eller fina motiv på lut, än har jag inte inspiration eller tid eller ro att ge mig tid.. sen har jag tyckt att det är så banalt också. Dessa teckningar som jag ritar med tunn alvarellpensel. Det är ett så direkt och precis och informativt sätt att måla. Jag vill att färgerna ska göra mer av jobbet och att jag ska våga förbättra och utveckla mitt målande. Men jag är ofta för feg eller för okunnig. Jag har aldrig haft någon utbildning eller ens introduktion i akvarellmålning, ändå är ju det det medium jag använt mest. Jag är lite trött på mitt sätt att måla och på min feghet. Jag har testat lite med trädet jag gjorde förra våren. Men nu tänkte jag sätta mig och experimentera med färger lite igen. Jag har svårt med tålamodet märker jag då det kommer till att måla med flödig färg. Jag har ju tålamod när det kommer till att sitta och pilla på samma teckning och skuggor och detaljer i timmar,dagar, veckor.. men att vävnad på att färg ska torka är ju benkittlande? jag måste upp och gå hela tiden.. men jag kommer inte ge upp, det känns som att jag är något på spåren. Jag har länge varit ute efter att få in mer känsla i bilderna och naturfenomen/ljus, dimma, stjärnor, blänk mm. .. en bild på en början på ännu en alvarellteckning och dess pill, jämfört med en miniskiss på ljus med flödig färg..

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards