dunsaluns

Alla inlägg under januari 2017

Av dunsaluns - 29 januari 2017 22:59

trots att vädret är helt galet. vår redan i januari och hela "tiden är ur led" så kan man ju njuta av att ljuset återvänder och det åtminstone ligger is på viken som man kan gå på. Jag och hunden strosade runt lite på morgonen. Dottern hade traskat iväg till grannen på andra sidan diket efter att vi matat djuren och pysslat om favoritkycklingarna Lala och Lia. Grannarna bygger i sin lada. Det blir hönshus, så snart flyttar några av våra hem till dem.

Det är skönt att det inte är så kallt, men att det är plusgrader flera dagar i denna månad är ju lite skumt.
Men, det glittrar!
Ljuset som återvänder, iskristaller och sånt man blir glad av..

Av dunsaluns - 18 januari 2017 22:22

Det är en tung period för många. Kyla och djupsnö, skottning, blida och ishalka, brutna fotleder och trasiga bilar och tvättmaskiner, mjuka palsternackor och ruttna ägg ( av att de frusit och fått osynliga" sprickor), hosta och skörbjugg, eller åtminstone D-vitaminbrist..
Men jag faller inte dit. Alltså, jag kan inte bli deprimerad när jag ser hur magarna växer. Varje dag får jag träffa de här getdamerna och längta efter de små som snart ska komma till världen. Varje dag får jag räkna in hönsen och se hur kycklingarna växer. Och varje dag får jag läsa sagor för mina barn och krama dem. (Det bästa)
Visst får man stålsätta sig för den här månaden, men jag kan inte tycka att det är så hemskt. När man ständigt blir påmind om nya små liv, känns våren plötsligt inte så långt bort ändå. Nu får ena geten komma in på kvällarna så de båda har gott om egenplats. Det är mysigt att ta in henne och hon vet precis vart hon ska. Hon går både till och från hagen helt själv. Jag går före och öppnar. Det är ingen vits med att smita i den här djupsnön ;)

Av dunsaluns - 15 januari 2017 13:02

Jag och T for till Spöket en dag. Vi skulle se om det gick att spänna för och köra med den där lilla släden som jag sett vid stallet.
Ja! Det var ju bara att koppla ihop och tuta och köra. Spöket drog glatt och visade sig riktigt pigg i skaklarna. Det var kul!
Vi hade bäddat med renskinn, kuddar och filtar och T skrattade gott när Spöket travade. Men man får akta sig lite, för det är halt. Jag gick halva vägen och åkte där det var jämnare väg.
Spöket är egentligen mammas häst, men vi rider och kör med henne ibland. Hon har bott hos oss på sommaren för att hjälpa till att ta in hö mm. Hon finns med i tidigare inlägg då vi tagit in hö och varit ute i terrängen.
Ha det bra!

Av dunsaluns - 12 januari 2017 22:51

Jag lade upp ett inlägg på en facebookgrupp för vår lilla by. Att de fick lämna julgranar vid vår infart om de ville. Redan dagen efteråt låg det en gran på gården.
Bra! Tänkte jag och släpade ner den till getterna som glatt började gnaga av bark och barr. Bara det inte blir mer än vad jag kan hantera det här, funderade jag. Men det kom ingen mer gran på över en vecka. Men så igår när jag kom hem på kvällen låg en gran i diket. Denna gång på den sidan mot jälan, precis där jag går ner till djuren. Så idag fick de lite extra at gnaga på i snöstormen.
Den första granen är bara ett "skelett" nu.. Barken och barren innehåller många nyttiga mineraler som säkert är extra bra nu då getterna är dräktiga. De har en mineralsten också men.. På sommaren struntar de i tall och gran. Då äter de bara sly och gräs. De vet vad som är bra för tillfället.
När Gullie (den vita) var ny här och jag ville fjäska in mig lite försökte jag bjuda på både korn och frön och knäckebröd. Inget dög.. förrän jag kom med hö, då var det värt att komma fram. Hö är ju vardagsmat...
Här är bilder från första granen. Idag var det som sagt snöstorm, så det är betydligt mer snö nu.
Ikväll när jag och sonen var ute och hämtade hö i ladan, var granarna alldeles snötyngda som på ett julkort. Så nu är det kanske förbi med skridskoåkning i viken...

Av dunsaluns - 10 januari 2017 11:38

Tänk att det känns redan ljusare. Redan första veckan i januari känner hönorna av ljusskillnaden. Att det sedan var på vinterns kallaste dag dom jag kunde plocka in fem ägg(!) var ju inte riktigt väntat. Det var 35 minus utanför dagis.
Det är kul att se "småhönorna" krypa in i redena. Det är två unghöns som kläcktes i juni. Silverhöna och Chicken. Här är en bild på dem sedan oktober då de gick fritt ute. De höll sig gärna tillsammans med sina två kullbröder i en egen liten tonårsgrupp. Silverhöna utvecklades dock till att bli lite guld...

Sen blev det varmare igen. Vädret är ju ett kapitel för sej. Efter en dag av hemsk migrän så envisades jag med att komma ut. Även om jag inte kunde åka iväg och testa en grej med ponnyn Spöket, så fick jag åtminstone komma ut och det var så härligt! Vi var bara hemma. Jag eldade upp lite julklappskartonger och papper. Vi drog ut ett litet mål på isen, som var blank och perfekt att åka skridskor på. Sen grillade vi korv och mackor i järn vid picknickladan, i skogsdungen vid vattnet.
Det blev fort mörkt och började blåsa men barnen lekte med hundarna (grannarna kom över) och jag tände massor av ljus och lyktor i ladan, som är så gles att ljusen blåses ut i allafall om de inte är i lyktor.
Men det var mysigt och roligt. Annars brukar vi inte börja vara där förrän i slutet av februari. Men som sagt, nu blickar vi framåt mot en spännande vår.

Av dunsaluns - 7 januari 2017 12:37

Fick slut hö. Som väntat, men jag ville inte åka iväg och hämta hö i den hemska kylan. Jag har ett litet lager i ladan av höet vi gjorde själva. Gullie verkade frusen, hon är lägst i rang av getterna så jag tog in henne i fähusetladan så hon skulle få äta och värma sig ordentligt.
Redan när man öppnar höladan känner man doften av sommar.

När man gör hö för hand med lie och varsamt räfsar ihop och hänger upp på hässjor. Lastar för hand ner i en liten ponnykärra och sen varsamt hänger upp det inne i höladan. Då håller gräsen och örterna ihop mer än om de sprättas och balas med maskiner. Blommor, blad och små frön blir kvar i höet och är gott åt djuren. Skillnaden här beror förutom hanteringen också på att höet inte är odlat, det är ogräs helt enkelt och därför fullt av olika nyttigheter och inte bara några utvalda näringsrika sorters gräs. Det är alltså magrare men perfekt för lantrasdjur, som mår bättre av detta än av kraftigt foder som odlas mest för högproducerande mjölk eller köttdjur. Mina djur ska inte vara högproduktiva, de ska vara sunda. De välfärdssjukdomar vi får i västvärlden "smittar av sig" på djuren, många mår bra av magrare mat. (Utom kanske de som är avlade för att kräva mycket).

Jag insuper doften. Mest är det älggräset som känns. Den blommiga söta sommardoften. Mjölkört trillar också ur säcken och jag tar upp några blad av rödklöver och kråkvicker. En del blåser iväg över skaren. Jag tar upp en gulvit blomma så den inte ska bli nedtrampad i snön och förfaras. Jag vet ju att den är god och bra, det är älggräsblomman.
Den innehåller salicylsyra. .. Och jag som har en sån envis huvudvärk.. Tuggar lite på en blomma. Hittar en till, och en nässelstjälk som sparats åt hönsen. Nä, inte idag. Jag stoppar in en liten bukett i magfickan och går upp till huset och kokar te..

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards