dunsaluns

Alla inlägg under januari 2022

Av dunsaluns - 25 januari 2022 21:44

I ladugården har jag en lillibock som heter Fingal. Han ska snart bli pappa. Lillibock kallar jag småbockar som känns som att de är killingar. Han är ju inte året än, så han är långtifrån fullvuxen och har ännu inte så kraftiga horn. Huvudet är litet som en killing också. Och luggen brukar inte vara kvar på äldre bockar som fejjar bort den när de går och är sturska bland sly och annat.. Han är inte min, Fingal.. Han är bara här på installning under ett par- tre månader. Det var någon annan som var lovad att köpa honom, men uppfödaren skjutsade hit honom i väntan på att han skulle bli såld. Mina damer blev ju glada för det. Det lade sig genast en mer harmonisk stämning över den lilla flocken när den fick manlig tillökning. Dock var han ju bara en lillibock när han kom och damerna är ju snart fem år gamla, så de var ändå inte jätteförlägna över hans närvaro.
Men jag tycker nog att han vuxit till sig lite i vinter i alla fall. Han var ju ganska skygg i början men nu är han mer nyfiken. Han är en trevlig liten bock och jag hoppas allt går bra med hans avkommor här sen. Tänk, jag kan verkligen inte fatta, jag kan inte föreställa mig hur det ska bli att äntligen få ha killingar på gården. Jag hade ju uppehåll några år, när nu livet tog en twist och en twist till och en till. Också det att Gullie dog hösten -20. Det tog ju hårt på oss, vår flockledare. Nu hoppas jag få ut en ny mjölkget av de här ättlingarna. Åh, så kul det ska bli! Hoppas jag... för jag kan ju som inte tro det..

Av dunsaluns - 18 januari 2022 18:15

En morgon, alldeles i början av året, när jag legat kvar länge i sängen tittade jag ut och fick se en orre sätta sig på en gren utanför.. var det verkligen en orre? Jo?, och där en till alldeles brevid, och där en till och en till.. över tjugo stycken mörka klumpar i träden. Plötsligt dflyger de iväg till en annan gren eller sträcker på sina graciösa halsar. Så fina.

Av dunsaluns - 13 januari 2022 14:47

Jag satt uppe vid skrivbordet när det började trampa och krasa av snö på mitt hus. Jag hade inte hört någon bil så jag undrade om det var någon på bron. Men det var uppe på taket alldeles ovanför mitt huvud som det lät. Mellan hustaket och bortslet ryms precis ett litet vindsfönster. Det syns inte utifrån för all snö som far ner. Där i tunneln mellan takraset och fönstret skuttade ekorren förbi. Den sprang runt några gånger och den stannade upp och knackade på rutan. Jag lade ut nötter åt den på brotaket. Men jag tror den blev för rädd av ljudet av fönstret.

Av dunsaluns - 10 januari 2022 17:03

Har köpt en ny almanacka. När jag ser uppslaget med alla årets dagar på samma. Blir jag helt fascinerad. De är faktiskt helt oskrivna. Nej vi vet inte, vi bara tror att vi vet vissa saker, men vi har faktiskt ingen aning om vad som kommer att hända. Passa på att vara tacksam för det man har idag. I något avseende har man det ganska bra ändå. Att känna tacksamhet för just det avseendet är en gåva i sig. Men man kan träna på det också -att se vad man har nu alltså. Njut av det...
Och bara att se dessa tomma blad och glädjas åt vad de skulle kunna fyllas med.

Av dunsaluns - 8 januari 2022 23:29

Jag klottrade i större skala. Tog fram pastellkritorna och ritade på en akvarellskiss som jag var så trött på att se.. Det händer nästan aldrig att jag bara leker med färgerna såhär. Men jag har ju inte använt pastellkritor nåt nästan, så jag ville se hur man kan blanda och smeta ut och om färgerna täcker varandra. Jag använde fingrarna mycket för att jämna ut färgen, annars blir det så tydliga kritstreck och vitt emellan. Jag vill att färgerna ska flyta ihop men risken är ju att man smutsar de ljusa färgerna.. De verkade dock inte allt för känsliga för nedsmutsning som tex oljekritor. Dessa lägger sig mer ovanpå varandra. Jag ska testa mer med kritorna en Annan dag. Det är lika bra att testa lite när jag ändå inte har flow att göra nåt finare och noggrannare..
På nedersta bilden är det bara akvarell och lite blyertsstreck. På mellersta och översta bilderna är blommorna likadana. Jag tycker att bakgrunden framhäver dem så olika. I vanliga fall använde jag aldrig svart. På den här bilden är det svart närmast runt blommor o blad. Sen har jag smetat ut det svarta och fyllt på med mörklila ända ut mot kanterna, sen har jag smetat ut igen och slutligen satt ljusblå färg på vissa ställen och smetat ut.. Effekten blir att allt ser svart ut utan att bli helt platt..

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards