dunsaluns

Alla inlägg under oktober 2018

Av dunsaluns - 28 oktober 2018 09:09

Lunch på jobbet salt, stekt getost.

Till middag hemma. Getlår med potatis och kålrabbi.

Till Herr Herre. Stekt getost med nötter och honung.

Torvi och Fina äter blåbär..

Av dunsaluns - 23 oktober 2018 13:43

Tillslut lär man känns sig själv och vet att ibland behöver man lämna utrymme. Det känns frustrerande när saker hänger upp sig och hinder kommer i vägen. Planeringen ändras och livets väg får fina små kurvor. Jag har försökt att inte vara så ivrig och sätta igång med allt, men än ska jag visst vänta och se vilka andra möjligheter som dyker upp. Lika bra att vila i tillit. Det blir spännande att se vad som finns bakom nästa krök, för just nu står det lite stilla. Till och med när jag tänker att jag ska måla så går det inte. Jag sänker ribban, backar, sätter ner penseln och försöker igen. Det blir i det närmaste streckgubbar. Men om jag skruvar ner ambitionen på noll och låter penseln fara som den vill? Då kanske jag lär mig något nytt ur tomrummet? Tyvärr hade jag redan målat konturerna. Nästa gång ska jag låta färgerna leka fritt i tomrummet, då kanske det blir nåt bra..

Här om dagen gjorde jag istället en tuschteckning som jag ska kopiera så att Molly får färglägga den sen. Hon tycker om såna färgläggningsbilder. Men jag längtar till att göra något mer innerligt, något som blir fint om man ändå ska hålla på... men man får väl va nöjd med det som blir...
Man måste väl få lite utrymme ibland för att få perspektiv på tillvaron och välja vad man ska fokusera på.. Inget nytt kan komma om man inte ger plats...

Av dunsaluns - 16 oktober 2018 23:28

Ikväll följde Viggo med mig att natta djuren. Vi kollade först till hönsen. Det är framförallt de små kycklingarna som behöver lite extra tillsyn. Vatten i sin kopp och så. Jag tände värmelampan för att kunna se något och hällde ut lite köttiga matrester på golvet. Alla började äta, utom jag och Viggo. Dunsa hade redan sprungit tillbaka hem. Men fattas det en kyckling? sa jag, de ska ju va fem. Jamen då fattas det ju två sa Viggo, för det är bara tre. Jag lyfte lite på hönan och kollade runt. Nä, har hon varit ute med dem idag då? Också tar de sig inte in sen, för luckan sitter så högt så det kan vara svårt för dem att klura ut hur de ska komma in... åh, nej, tänk om någon har ätit upp dem? Men det är ju bara kallt på nätterna så de kanske sitter där ute i mörkret och fryser någonstans. Men eftersom de inte pep skulle det ju vara omöjligt att hitta dem. Kycklingarna som var inne pep däremot mycket där de sprang omkring och letade mat och drack vattten om varandra.
Ja! Vi tar ut Orra! Hon kommer ju att gå in till de pipande kycklingarna igen och då hinner kanske de andra haka på i mörkret. Jag tog ut en lagom missnöjd Orra och ställde henne i hönsgården. Hon skränade ilsket när jag tog upp henne. Sen muttrade hon tyst när jag ställt ner henne i mörkret där ute. Inte hittade hon in genom gluggen! Och inte ville hon göra nåt större väsen av sig när hon hamnade ute i farliga natten. Men vad synd.. jag får försöka fånga henne i mörkret och sätta in henne igen då.. men då hörde jag små pip alldeles nära. På framsidan av ladan alldeles vid dörren in till getterna kom de fram. De hade nog hört sin moders muttranden och nu kom de fram ur sin gömma. Jag hörde dem men kunde inte riktigt se dem. Men så ställde jag dit Orra, precis i ljuskäglan som föll från dörren och då fick jag se dem. Orra skuttade in i ladan med dem och så kunde vi öppna så de fick gå in till de andra. Tjoho! Viggo fick värma den ljusa för den var som lite slö.
Sen skulle vi hämta getterna. Men då ville inte Spira komma ut, jag vände och gick för att hämta henne och då kom förstås alla utom Lyckan in i hagen igen.. mnåh..
Då gick vi tillbaka och Viggo fick med sig en kornburk och han lockade och då kom de som raketer. Han fick stå där inne och locka och öppna och stänga dörrarn till kättarna och sen gav han Torvi och Spira godis fastän dom alla kände att det var lite läskigt. För Spira är mest skygg men samtidigt dominant mot sin tvillingsyster och hennes killing. Sen gick vi äntligen in och drack pärondricka och läste ur Suneboken med Lillasyster.
Bilden får illustrera två försvunna kycklingar. För vi har tyvärr mist vår favorithöna, Tildes höna- Lalah. Och den här röda tuppen har antingen flyttat eller blivit tillfångatagen. För jag hittar inte honom nu. Men här om dagen stod han och tjoade i ett gethus så det skalv i plåten. Hans andra höna är dock inne i hönshuset på sin pinne..
... också Spira, den besvärliga, skygga skönhetsgeten.

Av dunsaluns - 16 oktober 2018 12:16

Ibland tänker jag att jag nog har ett av världens bästa jobb. (Personlig assistent) Idag har vi utedag med lugn som tema och hundenPunden får följa med.. Vi hittade en plats i skogen där det var mindre blåsigt och mindre jägare...

Av dunsaluns - 15 oktober 2018 06:54

Jag har ofta huvudvärk och på vintern får jag oftast röd irriterad hud på vissa fläckar. Senaste vintrarna har det varit en del av ovansidan på handen samt på halsen och ibland på ögonlocken(!) huden blir först torr sen röd och kliar, tillslut sväller den upp och det är väldigt besvärligt. Men ändå inte lika besvärligt som huvudvärken. Jag har varit till läkare ett par gånger för detta men de vill bara skriva ut starkare kortisonsalvor och starkare huvudvärkstabletter. Kortison har jag ändå ofta använt, men det blir inte så mycket bättre. Dessutom ger dessa preparat biverkningar.
Läkarna säger att det absolut inte har något samband heller, trots att symptomen alltid förvärras vid ägglossning och mens.
När jag nu gått en ayurvedisk utbildning har jag bestämt mig för att laga mig själv. Och det fungerar verkligen! Man måste genomgå en grundlig konsultation med hälsovägledaren (jag själv) och sen faktiskt hålla fast vid de råd som ges även om de innebär att man måste införa några till synes överflödiga rutiner i sin vardag. Men nu har jag gett mig den på att lyckas, så nu sitter jag här med en kopp varm kryddig mjölk och örttillskott på burk, 30 min före frukost..
I ayurveda behandlar man inte symtom utan obalanserna som orsakar dem, därför kan två personer med liknande symptom ändå behöva olika behandlingar. Just nu gör jag många rutiner samtidigt för att få bra effekt, men det gäller att hålla fast vid dem. I helgen glömde jag örterna en dag och dessutom åt jag lite olämpligt, då vaknade jag på natten och det brände i händerna. Men så fort jag återgick till rutinerna blev det bra igen. Det hann inte bli några ordentliga utslag. I övrigt har jag städat och diskat som en tok hela helgen. Händerna har varit i många diskvatten och intvålningar där emellan. Jag har använt ättika flera gånger, det har verkligen inte varit skonsam behandling för känslig hud. Men nu ska ni få se bilder på mina händer. Huden har knappt blivit sig själv sen förra vinterns härjningar. På sommaren är det alltid bra, men direkt det började bli lite rosa nu i höst så började jag med mina ayurvediska rutiner och det ser mycket bra ut. Först två bilder från i vintras. Och så idag..
... ja, det var ju inte lätt, att få en snygg bild på sin hand haha. De ser ju ut som de gör i allafall, man är ju ingen handmodell direkt. Alltid är man igång och river sig lite på hö eller rivjärn eller har varmvatten eller doppar händerna i ishinkar för att ta upp is ur dem och så i jordig potatis med torra händer, och rost och det blir ingrott på två sekunder sen ska det tvålas och borstas för man måste va väldigt ren om man ska hantera mjölkar och ostar och så.. Men jag hoppas ändå ni kan se skillnad på sista bilden och de andra, det är betydligt bättre nu. Ayurvedan kan göra stor skillnad med relativt enkla medel men det krävs ändå ett mått av beslutsamhet för att nå sina mål..
Så håll dig fast vid goda rutiner och ha en bra dag!

Av dunsaluns - 10 oktober 2018 14:13

Förr brukade jag styrketräna. Det blev jag stark och glad av. I anspänningen blåser man ut och när muskeln slappnar av andas man in. Ibland tränar jag yoga. Där är andningen med hela tiden också.. Utan andningen är yogan inte alls lika effektfull och styrketräningen blir inte heller optimal om inte andningen stämmer. Men sen då?
Hur andas du i vardagen? Andas du alls? Faktum är att väldigt många av oss går omkring och ?nödandas?, med korta ytliga andetag där luften knappt hinner ner i lungorna innan den åker upp igen.. hur är det med syreupptagningen? Och vad förmedlar detta till resten av kroppen? Alla kroppsdelar kommunicerar med varandra via olika cirkulationssystem, nerver och faschia. Om man avslappnat kan andas sig igenom en övning eller tex. tryck på en öm punkt försvinner ofta ömheten på den delen av kroppen. Andningen är så kraftfull! När luften inte fylls på ända ner i lungorna använder vi inte ens hälften av vår kapacitet. Vi kan optimera oss på så många sätt idag. Det finns företagshälsa och dieter och träningsprogram och stegräknare och stödstrumpor och vem vet allt som kan göra oss till bättre effektivare varelser?.. Men det mest grundläggande för vår överlevnad slarvar vi så mycket med.
Vi låter stressen knyta sitt band i mellangärdet och hindra andetagen från att bli fullständiga, dagar veckor år! Har vi inte tid att andas? Ska vi bara andas på onsdagkvällar kl 19:00 då vi har yogaträning med andningsövningar? Varför ska vi inte kunna andas varje sekund varje andetag avslappnat? Till och med i löpträning ska man andas avslappnat. Annars stryper man flödet. Redan i moderslivet började vi träna andningen med att andas fostervatten in och ut. Så fort vi ser dagens ljus sätter vi igång att skrika för att få våra första riktiga andetag. Har du sett en treåring sussa sött på sin kudde har du kanske också lagt märke till den obehindrade, avslappnade, tillitsfulla andningen... Vågar du släppa taget i ett andetag? Bara slappna av medan luften gör sitt hela vägen ner genom kroppen och tillbaka? Har du tid att slappna av så länge ett andetag tar? Är det något du ska göra först? Något du ska utföra? Något du inte får glömma? Ja, visst, men glöm inte bort att andas under tiden!

Strunta i något ?viktigt!? Våga ta lite tid till att slappna av istället. (Hur kan något vara viktigare för dig än din egen andning?) Då kanske du får tid att andas. Andas vi inte naturligt så blir vi sjuka. Många blir sjuka. Bli pigg! Inte mer effektiv i den vanliga bemärkelsen. Var snäll mot dig själv istället. Att vara så pass snäll mot sig själv att man ger sin kropp och själ utrymme att andas borde väl vara en självklarhet? En del tror att de redan ger sig själv detta. Men vi ska inte bara andas på semestern. Det är inte hållbart att koppla bort sig själv så många dagar av sitt liv bara för att leva vissa helger och semesterdagar. Det är inte alls hållbart. Har vi råd med dagens alla bekvämligheter så har vi väl råd att ge utrymme för oss själva att kunna jobba, andas, äta, leva varje dag, varje stund. Ta semester i andetaget, att jobba ska vara tillräckligt för jobbet, du kan inte kräva mer av dig själv om du ska vara en hållbar arbetare. Det du äter är tillräckligt, smakar du varje tugga så tillgodogör sig kroppen näringen mycket bättre och du känner dig nöjdare och mindre småsugen. Slappna av och känn att det du gör är tillräckligt. Att andas räcker långt.
Förmodligen var vi bra på det när vi var små. Det är en tillit att våga slappna av i den mjuka sårbara magen och släppa in något så ofarligt som frisk luft. Det är en självklar rättighet för alla barn, vi är alla barn. Vår anspänning räcker ändå inte för att vi som vuxna ska kunna hålla allt i sin ordning. Världen är som den är, föränderlig och oviss. Så ta ett djupt andetag genom näsan, ända ner i nedersta magen. Ta ett till och ett till, tids nog kommer vi dit vi ska..

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards