dunsaluns

Alla inlägg under oktober 2016

Av dunsaluns - 27 oktober 2016 20:44

oj vad trött jag var ikväll. Sitter i sängen och ska sova tidigt. Det känns skönt med hösten, men man blir ju så trött av mörkret.
Jag har börjat förbereda mer för julmarknader och kolla runt på allt jag har och vad jag behöver beställa. Har målat lite på en ny julbild och sålt lite almanackor i veckan. Men det bästa är att jag har börjat göra lite ayurvedabehandlingar på folk senaste tiden. Mest har jag gjort marmabehandlingen men så fort det ges tillfälle ska jag göra Shiddamassage också. Den är mer kraftfull och kräver mycket mer av mig som ger den så det får bli en annan gång. Marma räcker gott nu, den känns lugn och skön och doftoljorna som används på den som får behandling påverkar ju mig själv också, så jag har känt mig så lugn och förnöjsam hela veckan.
Nå, man ska väl sova då.. jag har börjat uppskatta att gå och lägga mig löjligt tidigt. Så skönt!
Men jag fuskar. Med mig i sängen har jag en bok... Om Tiveden, visste inte om den där stora urskogen i södra Sverige.. Det är som att läsa en godnattsaga för sig själv, om en stor skog att bara drömma sig bort i., perfekt!
... Men tomten han gick i snöstormen med sin lykta och frös, tills han hittade ett skönt kryp in...
(Fast bilden är inte klar, så snöstormen syns inte)
God natt!

Av dunsaluns - 10 oktober 2016 21:36

Idag blev jag klar med en teckning som jag målat länge på. Det känns bra att få sätta de sista highlightsen, sista prickarna och sen pusta ut.

Sen har jag ju många sagor och idéer som står på tur. Kan bara inte välja vilken som känns bäst att börja med just nu. Det ska vara rätt sak i rätt tid för att bli bra och för att man ska få flyt. Jag kan inte börja med något stort projekt om jag inte har jättestor lust att göra det och kan se ett mål. Men det känns kul i allafall både att teckningen blev bra och att få börja på något nytt.

Renskrev texten om "Pojken och vargen". Började sjunga lite, hehe, den är på rim så det är lätt att sjunga den sagan. Men sen undrar jag lite om jag ska illustrera den enkelt i svartvitt och göra den till en liten bok/ pocket, eller om jag ska göra det med "Häxmamman" men där är det lite mer komplicerade bilder.. Måste bara få ett flyt i skisserna då.. Det kan vara bra böcker när man ska träna att läsa själv kanske..
Kollade genom lite skisser och började på lite nya.. Blev nästan lite otålig på mig själv för att jag inte kunde starta om direkt. Men man får väl vara nöjd med det lilla..

 

På kvällen var jag helt plötsligt ensam i huset! Det känns jättekonstigt. Men jag tog chansen att åka på ett yogapass och det var väl investerat känns det som. När jag kom hem såg jag att det fortfarande lyste nere hos kaninen. Jag gick ner och tog in en get i ladan. Gav lite hö och släckte. Det man inte hinner idag får man väl göra imorgon..
För det är väl bäst att man lyder sina egna Ayurvediska råd och går och lägger sig nu fastän huvudet är fullt av skisser och idéer.
Man kan avlasta hjärnan lite genom att skriva ner stödord och så men sen måste man försöka koppla bort och gå och lägga sig.
Sov gott!

 

Av dunsaluns - 10 oktober 2016 14:34

sista texten på förra inlägget föll bort. Det var en massa dravel men också receptet på dessa utsökts godbitar:

24 Dumlekakor

200g rumsvarmt smör
3dl vetemjöl
1 dl socker
2tsk vaniljsocker
1tsk bakpulver
12 dumlekolor delade på mitten
24 bitar noblesse

Knåda ihop alla ingredienser och rulla 24 st bollar som du placerar i kakformar på en plåt. Tryck ner en halv dumle i varje.
Grädda 10 min i 200 grader
Lägg snabbt på en noblessechoklad på varje kaka medan de är heta.

Kyl snabbt ett fat kakor på bron medan du kokar te och kaffe! Då kan man äta dem snarast :)
Det gick verkligen snabbt och enkelt att göra dessa med hjälp av två duktiga barn.
OBS! Om du kyler på bron, se till argument är inne och att det är mörkt ute så hönsen har gått in till sej!

Av dunsaluns - 9 oktober 2016 22:01

Jag är inte den bästa på att räkna ut hur mycket mat som kommer att gå åt. Igår hade vi våra söta vänner här på besök och jag föreslog att de kunde stanna och äta med oss. Det blev ganska mycket kokt potatis över. Jag hade även en liten skål kokt potatis i kylen.
Där stod även lingonen kvar, okokta men rensade. Lingon och potatis... Jo, det fanns ju en hel låda med nyupptagen potatis, så jag tog ur de fulaste potatisarna ur lådan och snickrade till dem så de blev fräscha. Rå potatis kan man göra palt av och kokt potatis kan man göra kroppkakor av. Det blev ett mellanting. Ingen lök ingen kryddpeppar och inga ägg. Bara potatis mjöl och salt, också kokade jag lingonen med lite syltsocker och stekte bacon till. Mmm..

Det var uppskattat :) skönt med söndag, men tyvärr var herr herre tvungen att åka till jobb efter middagen. Jag plockade undan och gick ner för att se till de små kycklingarna som var ute idag för första gången. De hade säkert gått ut tidigare med sin hönsmamma om deT inte vore så högt till hönsluckan. De behöver kunna hoppa och flaxa lite om de ska ta sig ut.

Jag hade istället öppnat dörren som leder ut i ladan så de kan gå ut den vägen. Det blir lite hopp och flax sen när de ska ut ur ladan men den öppningen blir ju jättestor... De verkar ju inte ha nån vidare självbevarelsedrift tänkte jag när jag gick förbi sen. De var helt dolda i det höga gula gräset, men man hör ju på långt håll deras evinnerliga pipande... Jag tände värmelampan för att se bättre. Med en skål potatisskal med mjölk kom de allihop fram och jag kunde räkna till åtta. Då har alla överlevt första dagen ute och lyckats ta sig uppför "stubbarna" som utgör den primitiva trappan in till ladan. Snart kan de nog ta den vanliga hönsluckan, nu när de fått smak på att vara ute i det fria. De är ju ändå tre veckor nu. ( på bilderna nedan något yngre)

Av dunsaluns - 8 oktober 2016 22:21

Idag har jag slagit ner stolparna till en ny vinterhage åt getterna. Äntligen! Så skönt när det är klart. Jag hade planerat att göra det tidigare, men kroppen sa ifrån. Jag var tvungen att vila förra helgen.
Så här i slutet innan vintern tar jag upp det sista ur landet. Jag vill inte ta in potatisen och det innan det blivit tillräckligt kallt nere i källaren.
Men det har varit en blid höst. För bara en vecka sedan plockade jag in lite lingon och mer blåbär. Jag trodde inte det skulle finnas blåbär kvar nu. Men de är nog lite vattnigare än de jag plockat tidigare. Det är skönt i alla fall att få vara ute. Jag har ju den förmånen i mitt jobb också, att vi är ute vissa dagar...
Att bara få vara ute i skogen ger ju liv åt fantasin också, nya bilder och berättelser skymtar fram i höstvinden.
Jag hade ju tänkt sina av getterna också nu. Började så smått redan vid höstmarknaden att minska på mjölkandet. Men just då blev ju mjölken så förskräckligt god. De äter ju mest hö nu. Så jag kunde inte riktigt skuta helt. Nu tar jag några dl från Gullie varje dag. Då har åtminstone barnen till frukosten. Men jag gör ingen ost längre och Julia har jag slutat mjölka helt. De måste ju få vila nu i vinter lite, innan det kommer nya killingar. De har nu gått med bocken snart en månad.
En eftermiddag gick jag och Tilde ner för att tömma båten. Grannen och hennes hund följde också med. Det blåste och var hastigt i luften, men när vi kom ner till viken så låg den stilla. Vi kunde inte låta bli att ta en liten roddtur ändå, med båda hundarna. Kanske blev det årets sista? Vi drog upp båten ordentligt och vände den upp och ner.
Inte känns det som vinter än, de senaste dagarna har varit då ljumma och fina. Men snart känner jag mig nog redo för vintern, bara några stolpar som ska bäras ner i höladan så...
...sen ska jag försöka sälja mer av mina almanackor och Vintersagor, det är inte långt mellan att ta in hässjor och att börja förbereda för julmarknader, det är en skön tid ... särskilt om man har yllesockar :)
Ha det gott och glöm inte mössan!

Av dunsaluns - 2 oktober 2016 23:34

Det har varit en händelserik vecka här på gården. Samtidigt som vi haft det ganska lugnt och gjort tidiga kvällar. Hösten gör sig påmind. Det har varit både dimma och höststorm, ösregn och skön höstsol.
Mör efter ett besök hos naprapaten, men det gav bra resultat. Hoppas den här veckan blir lika bra :)

Av dunsaluns - 2 oktober 2016 23:27

Idag fick Ruth lämna Pennspårs bildverkstad, för att bli doppresent till en liten flicka med samma namn. På tavlan bär flickan den virkade amigurumin som fick följa med. Jag virkade en del förut men det blir inte så ofta nu sen jag skaffade getterna och det.
Jag är innerligt tacksam att få jobba med Pennspår även denna måndag.
Hoppas ni alla får en fin start på veckan! Sköt om er!

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards