dunsaluns

Alla inlägg under december 2014

Av dunsaluns - 30 december 2014 17:47

Himlen lyser vinterskär och träden är alldeles vita. På marken ligger ett nytt fluffigt lager med snö.
Igår var vi ute och åkte släde i kylan. Det var -25 grader, men vi fick komma in i grillkåtan och värma oss med choklad och kaffe och mackor. Eftersom det var så kallt blev det inga bilder från gårdagen. Men nu har jag sett att min kära vän har finfina bilder från slädturen på sin blogg, så jag kan hänvisa till www.sandraviklund.se för den som vil skåda en frostig mule mm. Hon har alltid fina bilder! Klicka här.

Idag kröp graderna uppåt däremot och jag knäppte en bild på vovven som studsade efter mig ner mot getterna.

Hon får bara komma ner till getterna när de är instängda i hagen eller kätten, så hon inte kan jaga dem. Jag försöker ju vinna deras förtroende och det går faktiskt ganska bra. Gullie är modigare och kommer fram och slickar mig på hakan. Tjeehpes tjurar lite i ett hörn.

Nu ska de få komma ut. De vill gärna in i ladan och igår när det var så kallt fick de vara inne så de inte skulle bryta sig ut medan vi var borta. Egentligen ska de ju kunna gå ute jämt, men det ordnar sig...
När jag parkerat dem i hagen lockar jag på hunden som snällt sitter kvar uppe på gården.

Gullie är modig och nosar. Det är nästan så att det är hunden som tvekar ibland. Hon skulle få komma ner för att följa mig och hämta lite hö.

Fast för att hämta hö måste vi gå genom gethagen. Det blir spännande. Jag filmade faktiskt det, men filmen lyckades inte laddas upp, så vi får se om jag lyckas sen..

Gott slut!

Av dunsaluns - 24 december 2014 11:28

På julaftons morgon var det -17 grader här hemma. Jag gick ner för att ta ut getterna och byta ut isblocken mot vatten hos dem och hos kaninen.

Eftersom de gärna vill in i ladan igen försöker jag visa dem att de kan ha lite mysigt även i sitt uthus. Där hade jag ställt in en liten björk med torkade grönlöv på och lagt ut mycket halm längst in.
Tidigare har de mött upp mig utanför ladan när jag kommit ner för att ta in dem. Då hade de krupit under grinden och hoppade lättade in i ladan när jag kom och öppnade.
Så nu försöker jag göra det mer hemtrevligt i uthuset.

Jag passade på att fylla hösäcken också när jag ändå gick dit. Jag har ett litet höloft ovanför getternas kätte, men det är alltid bra att fylla på.

De kom springande för att se vad jag pysslade med. Annars vågar de sig inte så långt ner i hagen själva.

Innan jag gick in fyllde jag på med hö ute. Nu ska de väl tro sig att vara ute åtminstone tills vi ska på julkalas.

God jul !

Av dunsaluns - 22 december 2014 08:47

Snart ska jag gå ner i köket och baka en ny omgång av den godaste saffranslångpannekakan.
Det är vanlig vetedeg med jäst och saffran och en glasyr som påminner lite om mandelmassa fast godare :)
Den tar fort slut så man får baka en ny.
Efter jul tänkte jag prova en ny variant där jag byter ut saffran mot kardemumma och mandel mot kanel...
Här är receptet:

Av dunsaluns - 20 december 2014 16:34

Nu har jag klätt mig och målat mig i ansiktet för att gå på galejj. Det är inte ofta man kommer ut på sånt, men nu har jag köpt nytt paljettlinne och halsband och allt. Det är inte ofta jag shoppar sånt. Och ännu mer sällan kanske att jag väntar i soffan alldeles själv med ett vinglas, på privatchauffören. Annars brukar jag pyssla på in i det sista.
Jag är taggad för julfest nu, men kanske, kanske ändå att jag somnar här i soffan en stund.
Det är ösigt nu ;)
Ha en bra kväll!

Av dunsaluns - 19 december 2014 23:00

Jag har börjat måla på en akvarell med en flicka och en björn. Den är väldigt lik den stora som jag gjorde i akryl. Jag brukar aldrig göra bilder där motivet är så likt. Men jag ville testa lite olika varianter på hur man lägger ljuset och hur olika de två materialen egentligen är.
Det är lättare att jämföra om motivet är nästan detsamma. Jag gillar flickan och björnen, även om den är lite barnsligt gjord. Jag tycker om när bilden blir sådär kompakt i formen, nästan lika mycket symbol som teckning.
Det gick inte så bra när jag skulle börja på min nya beställning och när jag inte kunde göra något åt det använde jag tiden till den här björnen istället. Nästa gång kommer jag säkert komma igång med beställningsjobbet. Som tur är så hade jag inte lovat kunden att börja i tisdags.
Jag funderar på att rama in den här i vitt och sälja den som original. Annars säljer jag mest kopior på målningar, bl.a Eftersom många är tänkta att användas som illustrationer till sagorna. Men man får väl se om någon är intresserad.. Det ska till fler detaljer också... Sen funderade jag på hur de här skulle se ut i en vinterversion när de är täckta av snö...
Skulle bara kunna sitta med det här hela tiden nu, men det finns det inte riktigt utrymme för.. Då får man nog vänta till efter jul ;)

Trevlig helg på er alla där ute!

Av dunsaluns - 18 december 2014 13:53

En av årets mörkaste och tröttaste morgnar. Men vad gör det när man får spendera den med de här små sötisarna.
Morgonfrillan MollyTildeMi

Och brorsan framför julkalendern

Gullie, sugen på frukosthö

Och Snurre med sin tjocka vinterpäls..

Ha en fortsatt bra dag allihopa!

Av dunsaluns - 16 december 2014 12:41

kan man hjälpa de tusentals våldtagna kvinnorna och barnen i Kongo.

Det finns ett sjukhus, Panzi, i Bukavu, men där är väldigt fullt och de som jobbar där

har svårt att få både tid, plats och material att räcka till något som kan hjälpa de söndertrasade människorna.

Jag vill hjälpa till genom min insamling Panziknappen på läkarmissionens hemsida.

Alla pengar går direkt till Panzisjukhuset med läkarmissionens hjälp.

På deras hemsida kan du läsa mer om Panzisjukhuset.

Här kan du stödja insamlingen Panziknappen.

Snart kommer man även kunna köpa knappen för 25:- för att bidra. Alla 25 kronorna går då till

insamlingen! Jag har målat bilden själv, så den kostar inget och knapparna är köpta av MinPin.nu

 

Av dunsaluns - 16 december 2014 10:01

I förra inlägget visade jag vintervägar. Nu kan jag avslöja att vi åkte till Vilhelmina och köpte lappgetter! Som jag har längtat!
Nu står de i ladan och tuggar hö.
Om det var vintervägar i helgen så är det rutschkanor nu. Det är nästan med livet som insats som man glider och snavar nedför åkern i mörkret med det skramliga vattenhinken. Jag måste hålla fast mig i ladudörren, som knarrar och gnisslar. Kaninen tar några hungriga skutt när han hör att jag kommer och getterna bräker försiktigt i sin kätte.

Jag ger kaninen mat och vatten och petar bort några pluttar innan jag går in och sätter mig hos getterna. De är rätt så skygga men inte helt omöjliga. Jag och Viggo har försökt muta dem med Husman och morötter, men de står bara och kramas förskräckta i ett hörn. Men jag har varit med om värre panikslagna getter så de ska nog tina upp efter ett tag. De tyckte bättre om hö och det åt de till och med från mina händer. Med fingrarna instuckna i en hötuss som jag satt gömd bakom, kunde jag känna deras mjuka mular(?) leta försiktigt efter de godaste stråna. Det är lite kräsna varelser getter, så man blir ju glad att de gillar höet som jag fått ihop här hemma.

Getterna är ganska små, de är inte riktigt fullvuxna än. De är killingar från i våras. Även om de kan få killingar redan första året så fortsätter de att växa till sig och bli "vuxnare" sen. Mest tydligt syns det på bockarna. Den här bockkillingen har mycket kvar att växa och förändras, även om han redan nu har ett par kraftiga horn. Geten kommer nog att få längre och kraftigare huvud, lite större kropp och en benigare rygg. Eftersom de är lite skygga och det är mörkt i ladan på morgonen så är bilderna inte de bästa. Men här är Tjeephes , bocken. De har sydsamiska namn och Tjeephes betyder fläckig. Han har en tvillingbror kvar hemma på Forsnäs Hemman, som heter Naalte.

Och här är lilla Gullie. Hon har en tvillingsyster kvar på Forsnäs Hemman, som heter Silpe. Deras namn betyder guld och silver på sydsamiska. De är de första helvita killingarna som Julia fått. Julia föddes här hos oss och var min favoritget tills jag blev tvungen att sälja alla getterna och sluta helt i några år. Så det är ju kul att få en killing av just henne att börja om med.

Gullie fick hälsa på lilla kaninen genom dörren. Hon såg väldigt nyfiken ut och gick fram och nosade. Om jag sätter galler på insidan av kätten kan han komma in och hälsa på dem sen. Hade det inte varit så otroligt isigt och halt hade jag tagit ut dem. Men snart blir det nog bättre underlag. Just kring ladan är det nästan omöjligt att gå.
Det är lite svårt att slita sig och gå in igen, från den mjuka halmen och ljudet av hö som tuggas. Men nu måste jag börja jobba!
Jag har julkort till salu. Kom och köp!

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards