dunsaluns

Alla inlägg under mars 2016

Av dunsaluns - 30 mars 2016 18:53

under påsken har vi både hunnit vara lite sjuka och varit ute en hel del. På lördagen åkte vi häst till grillkåtan igen. (Jag tog ingen mobil med mig, men det såg ut ungefär som på inlägget nedan.) det har verkligen börjat tina ordentligt. Hemma vid vår picknicklada, bortanför gethagen är det barmark. Men än kan man släpa dit storkälken över skaren. Sen använder vi den som bord eller extra sittbänk eller att sova på ;)

Vi fann hönorna i skogsbrynet. De hade gladeligen gått genom halva hagen för att picka och krafsa i diken och torrt fjolårsgräs. Ännu bättre blev det med födosök när vi kom ner och började steka pannkaka på mourikkan. Granat var så modig till slut att hon klättrade upp på tegelstenarna runt elden och norpade en het potatis direkt ur mourikkan. Hunden såg avundsjukt på när hönorna sprang och jagade varann.

Viggo slet av sig täckbyxorna och bäddade ner sig på renskinnet med filt och en kudde. Det var riktigt varmt i solen.

Av dunsaluns - 22 mars 2016 15:57

(OBS! tänk att jag skrev det här i morse innan jag visste om vad som skulle hända i Bryssel idag)


Allt holkas ur. Likt en hackspett sitter tidens tand och knackar essensen ur allt som en gång hade en stomme. Politiker vågar inte längre utmärka sig och kämpa för rättvisa. Alla går den breda vägen. Varje röst vägs in i den vågskål som tappar sitt värde och äkthet. Ideologierna försummas till förmån för taktiskt spel. Gränser suddas ut och vad som helst kan bli norm. Men alla ska se om sitt hus och stänga dörrarna för alla onda snyltare som flyr när deras hem förvandlats till ett helvete på jorden. Krigsherrarna förvrider sanningen så att det passar deras intressen, som om medier och vad vanligt folk tycker hade så stor betydelse. Jo, för vi ska veta att vi är små, och inte kan påverka den som har makten. Makten som centraliseras allt mer. Jo, mammon tar plats och breder ut sig allt mer..


Prästerna pratar inte längre om Gud och budorden, för det kan verka för extemt och strikt för att passa det allmängiltiga förfall som ska genomsyra allas förslappade tankemönster. Istället bönar de och ber att folket ska bry sig om deras kyrka och åtminstone komma dit på kaffe. Som om folket vore räddningen för religionen och inte vice versa. I religionen, i alla religioners botten, ligger ett kärleksbudskap som vi behöver, mänskligheten behöver. Vi föds inte själlösa, även om likriktningen vill att vi ska tro det och verka så.


Kvaliteten på mat och kläder försummas likväl för att vi inte ska behöva betala ett rättmätigt pris. Folk ska vimla, men vem ska föda massorna? Det finns snart inte saker på marknaden som håller för sina ändamål. Det holkas ur. En snöskyffel är inte längre något man kan skyffla snö med. Den går av. Vi vill inte betala vad den skulle kosta om den var ordentligt gjord. Hantverk är dyrt. Vem betalar mellanskillnaden för det hantverk som utförs av överarbetande kvinnor och barn i Asien? Det som inte säljs som hantverk men som någon stackare likväl har knåpat ihop. Den arbetaren betalar vår välfärd med sin kropp och själ. Våra barnbarn betalar vår konsumtion med sin hälsa då, när moder natur slår bakut efter vår framfart. Vi behöver henne, hon behöver inte oss...


Men vi tror på våra ledare och traskar lättvindigt med i ledet som lovar oss bekvämlighet och högre löner. Vad ska vi med mer pengar till? Det är inte pengar vi har för lite av. Sprid dem som frön för vinden! Vi borde kanske fundera över den där urholkningen istället. Vad ska ha ett värde? Vad är värt något egentligen? Var är leden med massorna som strävar efter kärlek?


 

Av dunsaluns - 18 mars 2016 22:22

jag vet.. Jag är så nördig.. Men nu ikväll när vi skulle hälsa på våra vänner så tog jag med mig en ost till kaffet. Ja, man lägger den i kaffet ochså smälter den lite och suger upp kaffe också låter den som halloumiost när man tuggar.
Jag gjorde den för ett par dagar sedan, men hann aldrig grädda den i ugnen, för vi var ivriga att smaka. .. Och nu är den slut...
Jag gjorde den av getmjölk som blivit över och som jag fryst in. Samerna brukar/brukade göra kaffeost av getmjölk, lappgetsmjölk då alltså. Jag vet inte om det är samerna som "uppfunnit" den, men det här borde ju vara ungefär så nära ursprungsosten man kan komma ;)
Ok, den ska väl göras av spenvarm mjölk, men så mycket får jag ju inte ihop på en mjölkning på en enda get. Men det funkade mycket bra med fryst mjölk, den blev god och gräddig i smaken. Det bästa är att jag har hunnit spara mer mjölk i frysen, så jag kanske gör en till snart :) ... Nån annan gång... När jag inte är så trött ... God natt*** och trevlig helg!

Av dunsaluns - 14 mars 2016 11:48

Den första kaffekoppen på flera dagar.. Utanför fönstret strålar solen. Tilde sitter på bordet och leker med gamla stenhårda apelsiner. Det märks i huset att jag har varit på kurs i helgen. Jag är helt mör i kroppen av behandlingen. Men det var jättekul att äntligen få lära sig behandla.
Man blir helt omkopplad efter en sån här kurs. Får en helt annan rytm i själen. Mitt exem har nästan försvunnit över natten. Det spelar nästan ingen roll vad man smörjer på, man måste få bukt med sig själv helt enkelt.
Jag sippar på kaffekoppen som räcker ovanligt länge. Jag vill gå ut igen i vårvintersolen, men jag orkar inte riktigt. Vi kom just in för att sila morgonmjölken. Vi har lite läkarbesök idag, annars skulle jag måla, men jag hinner nog med det efter lunch. Jag behöver en paus egentligen, det är intensivt med helgkurser. Shiddamassagen gör man ganska snabbt och lite hårt (beroende på vem som får den) så man blir helt svettig själv av att göra den och den tar lång tid.
Så idag fick morgonmjölkningen ta sin tid. Bocken tyckte visst att jag var sen så han stod utanför hagen och väntade. Jag släppte in honom i hagen och satte ut mer hö också började jag mjölka. Janne och Tilde kom ner och hälsade på i ladan. De gav matrester åt hönsen ute och hjälpte till att ge geten korn medan jag mjölkade, sen öppnade vi så hönorna kom in och pickade lite hö. Det är väldigt avkopplande att få sitta kvar där en stund. Det skulle alla få göra, en liten stund varje dag. Det är så soligt ute så man vill inte riktigt gå in direkt. Vi gick längre bort till höladan och tog ut ett par lövkärvar och en tuss av det hemmagjorda höet som finns kvar. Det var en dålig hösommar ifjol, men stoppar man näsan i hötussen förflyttas man genast till sommaren, oj var det luktar gott.
Kaffet börjar svalna, jag tar en sipp igen. Nu bygger vi pussel på bordet, river och bygger igen. Jag tränar aktivt just nu på att inte vara så effektiv, det är skönt, men inte helt lätt. Däremot blir såna här stunder så härliga som livet kan bli tror jag.
Vi tar fram ett svårare pussel, nu kanske man piggnar till så vi går ut en liten, liten stund igen, innan lunch.
Ha det bra! Och njut av dagens guldkant, om det så bara är en stund i väntan på bussen, eller fågelkvitter på väg till jobbet... Eller en liten kopp kaffe och solstrålar genom en smutsig fönsterruta.. ??

Av dunsaluns - 6 mars 2016 22:02

Idag åkte vi upp till grillkåtan med Dacke. Hingsten. Visst är han fin :) Viggo åkte Bob efter släden. Tilde var nöjd, hon gillar ju hästar. Helst ville hon sitta uppe på Dacke.
Syster satt med tre hundar, hon hade adopterat våran under helgen. Det var lite kul, hon fick uppleva livet i en riktig "pack" hemma hos dom.

Vasslepannkakan kom till sin fulla rätt över elden. Mamma var inte den enda som tyckte den var jättegod.

Pappa är en heltidskusk. Han föder upp nordsvenska brukshästar som han jobbar med i skogen och i mellandagarna brukar han göra körningar upp till grillkåtan med folk som vill åka med.

Av dunsaluns - 6 mars 2016 00:03

det är så härligt att gå ut på morgonen i milt väder och morgonsol. I morse var det ovanligt lungt och stilla. Det enda man hörde var en hackspett som trummade lite sporadiskt i närheten.
Ja, visst hördes små ljud från hönsens hetsätande i grötskålen och ett och annat bräk från getterna. Men ändå, ganska tyst, också den där hackspetten.

Jag är så nöjd med Julia! Hon är verkligen en trevlig liten get. Och vi har inte köpt mjölk nu på en vecka. Idag hade vi så pass mycket att jag bestämde mig för att prova ysta lite ost. Med lite coaching från Getbonden Birgitta på telefon igår och inköp av fil, löpe, yoghurt och en termometer, satte jag igång. På bara 2,5 liter blir det ingen stor ost, men den ser bra ut :) förrutom att det är lite för mycket sömmar och veck på min duk. Jag ska skaffa en bättre ostduk. Till form hade jag en liten plastlåda som jag stuckit massa dräneringshål i.

Vasslan som blir kvar efter att man öst upp ostmassan i formen är jättenyttig, full av proteiner och antioxidanter. Jag ville ju inte kasta bort den, men inte heller sörpla i mig två liter på en gång. Då kom Janne med den briljanta idén att göra en pannkaka av vassla. Så imorgon blir det nog att steka upp den. Sen blev det över lite också, jag vet en massa man kan göra men jag undrar hur lång hållbarhet den har?
Nåja, jag är i allafall nöjd med dagens verk. Äntligen har jag gjort egen ost :) Ha en skön söndag <3

Av dunsaluns - 3 mars 2016 12:36

Den här veckan har jag inte hunnit måla nåt. Jag jobbade extra på måndagen. Tänk vilket bra jobb man har som får vara ute! Vi har en "sportlovsvecka" på jobbet så vi har varit mycket ute och hundarna har fått vara med och solen har strålat.

Men så blev dottern sjuk, så idag måste jag vara hemma med henne. Vi äter gröt till lunch idag, jag var lite trött. Men den är full av antioxidanter, med blåbär och alldeles färsk getmjölk. Snart ska vi till vårdcentralen. Jag frågar sexåringen om han vill köra bilen istället för mig, jag känner mig trött. Det vore väl en överdrift att säga att livet är lätt just nu, men åtminstone är det mycket kul som händer :) Jag är helt salig över denna getmjölk, och blåbär, och ägg. Det verkar säkert löjligt men jag kan inte sluta beundra dessa underverk. Om man blir så här insnöad som jag är, så inser man hur fantastiskt det är. Ren mat....
Vilken lyx!

Av dunsaluns - 1 mars 2016 05:35

Som vanligt blev kalaset uppskjutet pga. sjukdom. Men så kom en solig dag då det äntligen hände. Det var kallt, men vi var ute en stund ändå. Skatten hittades och tårtan gillades. Jag har ett recept längst ner på detta inlägg. Min tårta var ju inte lika snygg som i tidningen, men så är det ju inte heller bärsäsong i februari. Som tur är hade jag snålat med höstens blåbär så jag har mycket kvar i frysen än :) Blåbär som är Guds gåvor till folket, så underbara små kulor. Hoppas man hinner plocka många till hösten.
Ha det bra!

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards