dunsaluns

Alla inlägg under maj 2014

Av dunsaluns - 27 maj 2014 21:12

För drygt fyra år sedan var jag tvungen att sälja mina getter. Min kropp orkade inte. Jag har saknat dem. Men nu kan jag äntligen börja mocka ur den sista halmen efter dem. Tänk om man får ha nya nån gång...
När jag kikar in där de bott för mig doften genast tillbaka i tiden. Det är nästan overkligt, så mycket som har hänt på fyra år.. Och ändå väntar jag mig nästan att de ska bräka till svar nånstans här nere, där jag inte kunnat härja på länge.
Det luktar vår, minnen och ljusare tider...

Av dunsaluns - 26 maj 2014 10:52

Igårkväll fick vi tre lass med fin hästbajsig jord över gården :) och glada blev vi! Jag tog lite av gräsmaten i skottkärran och sprang runt och skopade ur i potatisland och jordgubbsland och blommor och pallkragar. "Glöm inte att det ska vara till fotbollsplan också!" Påminde mig femåringen som fått x antal kubik bajsjord tippad på sin ännu ej färdiga fotbollsplan. Tur vi har stor tomt och kan träna fotboll bakom huset eller mellan sommarstugan och potatislådan. Den senare får agera mål. Fast det är ju även just i det området man får akta sig för nedfallande häggträd.
Åh! Min hägg! Den blommar så fint nu! Men eftersom en av stammarna föll så kanske alla måste kapas. De hänger med sina doftande blomdraperier över bilparkeringen och en del mot sommarstugan... Jag blundar och säger ingenting åt det som måste göras. Sånt är livet.
I min iver att sätta ut matjord började jag även sätta ut lite ärtplantor och gjorde en synnerligen ful spaljé av rönnkvistar. Idag är det kallt och blåsigt och ärterna lever ett hårt liv i förhållande till sina syskon som blev kvar i djungeln innanför vardagsrumsfönstret. Bara koltrastarna, björktrastarna och sädesärlorna har en rolig dag ute idag. De plockar mask ur vår nya jord för glatta livet. Jag missunnar dom maskarna och vill istället bygga en liten kompost att skyffla in maskar i. Så hur ska vi klä oss idag barn?...
.... Eller ska jag kanske sticka klart Tildes kofta?..

Av dunsaluns - 22 maj 2014 22:17

... Den följs av lycka... Och kanske en till olycka.
Samma dag som vi körde fast startade med att vår hägg (ett stort träd) brakade ned precis när jag stack näsan utanför ytterdörren.
Precis efter det föll ett glas i golvet. Men precis som fastkörningen slutade med en mysig picknick i den soliga vårskogen, så slutade även häggen relativt lyckligt.
För trots att jag älskade det där trädet och dess doftande blommor så blev det en rolig koja för Viggo, och även om den föll snett över tomtgränsen så missade den precis grannens eldstad och planterade pilträd, min alldeles nya torkvinda och uthusen. Bara vår vinbärsbuske fick brutna kvistar.
Vördnadsfullt sågade jag av stora grenar av trädet och drog över dem till vår tomt. Sen sågade jag ett par extra gånger och fick fina snickarknubbar. Det var ju jättelätt att snickra i!! Som smör. Så jag fick snickarsjukan ett par dagar, tills allt jag snickrat sprack när det fick torka. Men kul var det...
Sen sist har vi även levt kollektivliv och varit på vernissage kalas mm. Men det rymms inte i det här inlägget..

Ha det bra!

Björnen

Av dunsaluns - 17 maj 2014 18:36

.. Idag gjorde vi en utflykt med syster och hennes make som var ute med hästarna. Men det var lite ruggigt väder och efter ett tag for vi.. Inte hem, nej för jag körde fast! Ordentligt. Efter ca 1,5 tim hade jag ändå tagit mig 40 cm närmare fast väg med hjälp av pinnar och handkraft. Jag gav då upp och ringde ryttarna, som snällt kom upp och hjälpte mig med en större bil. Tack :)
Sen åkte dom. Och vi... Några meter, men jag skulle bara stretcha lite efter dusten med pinnar bil och sten. Och solen lyser så fint.. Så vi stannar och har ännu lite mer picknick. Vem kan tröttna på skogen??

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Av dunsaluns - 15 maj 2014 23:03

När sambon är borta passar jag på att se TVprogram om naturen. Nu ser jag om apor, älskar att se dokumentärer om apor.
Men nu slås jag av tanken på hur mycket vi har att lära av dessa, våra släktingar. Bara en sån sak att alla primater kelar och leker med sina barn hela dagarna under uppväxttiden. Alla primater lever i familjer och tar föräldraskapet på allvar. Relationer är otroligt viktiga både i en apflock och i våra familjer. Men vi intelligenta väljer att lämna våra barn på dagis. Tar vi relationerna på lika stort allvar som exempelvis chimpanserna?? Skrämmande tanke...
Det är faktiskt det viktigaste vi har, om man tycker det är viktigt att känna sig lycklig. Lyckan tycks till stor del sitta i folks relationer, mer än vad den är bunden till andra rikedomar,status och tom. hälsa osv.

Mmm.. Såja... Godnatt

Av dunsaluns - 13 maj 2014 22:13

Ett inköp som gör att man går plus? Det är en spargris-elefant från Indiska. Nu kanske man kan få ihop några glass-slantar till sommarlovet.

Den står på byrån i köket tillsammans med min "Drömhäst" som jag målade när V var i magen. Det var på den tiden jag målade väldigt lite eftersom jag så sällan hade tid. Då skyndade jag mig att måla den här innan jag skulle bli mor och måsta lägga målandet helt på hyllan. Så blev det inte riktigt...

Av dunsaluns - 12 maj 2014 14:14

Får se hur mycket man får ihop på en dag...

Av dunsaluns - 11 maj 2014 18:23

Idag har vi varit på spa och fått fotmassage. Igår drack vi cosmopolitan och öl.
Nu har vi hämtat barnen och hunden och kan återgå till livet som skogstroll igen. Hoppas ni har haft en skön helg! För det har vi :)
Och ett stort Tack till Mamma och till Bo...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards