dunsaluns

Alla inlägg under februari 2016

Av dunsaluns - 27 februari 2016 21:29

idag har vi hämtat hem Julia. En get som föddes här hos oss för åtta år sedan. Jag blev tvungen att sälja alla getter när hon var två år. Då startade Julias liv som drottning i Forsnäs gethage. Men idag har jag köpt tillbaka henne. Tyvärr dog hennes killing som hon fick nyligen, så det fanns lite olika orsaker till varför hon fick flytta hit nu.
Hon är mamma till våran Gullie, så vi trodde att de skulle gå bra ihop utan bråk.
En av alla roliga detaljer är ju att jag nu äntligen har en get som jag kan mjölka :) Det blir inte så mycket på kvällen, men hon är mjölkad två ggr tidigare idag och hinner ingen högproducerande mjölkget, utan en lappget med ganska litet juver som klarar sig bra i buskiga marker och djupsnö. Mjölken var god, smakar nästan som vanlig mjölk fast den är lite fetare och så känner man av mineralerna lite som någon slags sälta. Men det smakar inte så getigt som man kan tro.

Av dunsaluns - 20 februari 2016 22:13

jag gjorde det här inlägget tidigare i veckan men det försvann visst..
Jag har skissat upp en ny bild, som jag tänkte prova göra till en stor oljemålning igen. Men denna lilla häst ville inte fastna sig på en canvasduk. Den sprattlade och krånglade med kroppsdelar och perspektiv tills jag en dag gav upp och bestämde mig för att börja med att måla den i akvarell.

Det tog ett tag att få till den på akvarellpappret också, det är som att man tappar förmågan helt ibland. Det måste bli en bra skiss om resten ska bli bra. Men tillslut kom jag äntligen igång och började måla. Det tar sin tid och än är det många lager färg som ska på. Men det är skönt att ha en början att jobba med.

Hoppas ni har en skön helg allihopa! Här skulle det ha varit födelsedagsfirande, men det kom av sig lite när lillasystern satte till att börja kräkas igår, på storebrors 7årsdag :/ stackars killen! Men han är så snäll och vi har varit ute och lekt och kört fyrhjuling och sen, när vi hade lite långtråkigt och väntade på att det skulle bli kväll och lördagsmys, då dök plötsligt både farmor och farfar och mormor och morfar upp och trotsade magsjukeskräcken. Då blev vi glada.
Jag som hade ringt och varnat alla och inte ens hade tårta hemma, eftersom födelsedagsbarnet inte är så förtjust i det. Men vi hade lite annat fika och sen på kvällen såg vi Melodifestivalen. och lillasyster mår ganska så bra mest hela tiden och ingen mer kräka har synts till i vårt hur än så länge... Så kan det gå...
Ha det bra!

Av dunsaluns - 17 februari 2016 23:12

Jag har gjort mobilfodral två nästan färdigt. Båda är virkade av restgarn. Knapparna och allt är återvunnet material. Rävsvansen är inte riktigt klar än. Allt improviseras, så jag vet inte hur lång svansen ska bli och hur den ska sitta. På mobilskalet (och även i bannern här ovan) har ju min tecknade räv dragit svansen om sig/ framför sig.
Eftersom garnen på björnen och räven är olika tjocka har jag helt olika maskantal och varv på samma storlek av fodral. Jag har bara lagt dit min egen lur ibland och virkat efter den i-phone 4s

Av dunsaluns - 12 februari 2016 14:11

Vi korsar åkern med pulkan i snöstormen. Men när vi kommer fram till hönsgården svarar det genast muntert i luckan. Tilde klättrar in med en burk matrester (bulgur) och hönorna kommer glatt traskande nedför spången.

Hönsgården ligger i lä mot sydost och är skyddad från de värsta nordanvindarna. Det är ändå ganska milt, bara några grader under strecket.

Inne i ladan är det lugnt och fritt från storm. Jag tar av mig halsduken och bestämmer mig för att binda upp getterna nu när de ändå är inne. De får turas om att stå fastsatta uppe på foderkistan. Tilde serverar korn i små portioner som hon tar från en tunna. Medan försöker jag klippa klövarna så gott det går.

Det är lustigt hur snäll bocken är vid såna här tillfällen. I hagen springer han bara undan eller viftar med hornen så att man inte ska kunna ta honom. Men att verka klövar har aldrig varit något problem.

Sen gick vi in och bakade kärleksmums/snoddasrutor. Och åt grön soppa till lunch. Nu sitter ungen i ett välbehövligt bad och jag skulle gärna bada jag med om jag rymdes. Snart ska jag nog gå upp och titta till mina pennspår, jag har börjat på lite nytt projekt, men det blir inte riktigt som jag vill.. Nåja, på måndag får jag ägna mer tid åt det. Nu ska vi mysa lite, och fixa lite tvätt o sånt..Hmm... Det finns kaffe.. Och nybakade rutor...

Ha en skön fredagkväll <3

Av dunsaluns - 11 februari 2016 08:41

när man är hemma med sjukt barn är det lätt att man fastnar. Först fastnar man framför frukostbordet, utan att egentligen ha ätit nåt. Sen leker vi med kuddar och filtar och bäddar ner oss på golvet och i soffan.
Vi inspekterar en vilsen fluga som vaknat upp mitt i vintern. På spisen kokar gamla hönsben som jag ska skala köttet av och ge till hunden hade jag tänkt.
Vi leker med tändstickor och hämtar lite mer leksaker ur lekrummet, sjunger lite och stannar upp. Vem ska städa det här huset och baka och fixa ett kalas till nästa helg? ... Tårta, godis, skattjakt, snöhög till pulkbacke.. Det är visst inte lika mycket snö i år. Sambon brukar skotta upp en stor snöhög med traktorn, för barnen att åka på, men det finns ju annat man kan göra också.. Undrar vad det blir för väder?..Vi får väl se vad det blir..
Var är flugan!?
..där är den!.. Bra, då tittar vi på den en stund..

Av dunsaluns - 10 februari 2016 15:43

i fredags var jag "med jobbet" och besökte Jokkmokks marknad. Jag har aldrig varit på den tidigare, det är ju ändå en bit att åka.
Det fanns mycket fina saker och många var traditionellt klädda i fina vinterdräkter, sjalar och smycken. Jag behövde ett par nya vantar också köpte jag en stickad varm ylletröja som jag tog på mig direkt och praktiskt taget har gått i sedan dess. Sen blev det förstås lite getost. Kaffeost och en annan sort. Kaffeosten var inte salt men väldigt god att ha i kaffet. Det är en vacker natur vi har i detta land..
Njut av det ni :)

Av dunsaluns - 8 februari 2016 11:34

Nu har geten Embla åkt hem. Jag hoppas det blev ett lyckat möte och att hon får en liten killing till sommaren.. Eller två. Bocken Tjeephes är galen av sin längtan efter henne och ropar hela tiden och river hagen. Hon var ju inte stormförtjust i honom från början, så hon lyckades pressa sig ut ur hagen. Så resten av tiden fick de tillbringa i ladan. Men nu går det inte ha bocken ute i hagen mer än en kvart så har han hittat en ny svag punkt där han kan pressa sig genom, krypa eller hoppa.
Nu har jag fixat med dem tre gånger sedan jag släppte ut dem och nu går det vara nog! Jag måste iväg på ett ärende, så nu blev det fängelset i ladan igen :/ det känns verkligen inte kul att stänga in dem där, men vad ska man göra?
I diket utanför ladan satt tre förskräckta hönor nedsjunkna i djupsnön. Jag undrar om getterna har skrämt dem när de kommit farande genom staketet? Jag tog en spade och skottade en liten väg upp ur diket för hönsen. Dom är ju allt bra söta dom där Agdorna nu i jämförelse med det där andra åbäket..
Jag har annat för mig också. Sitter och gör de sista detaljerna på getbilden också måste jag fixa fyra aspiranter till för mina hälsokonsultationer som jag har i läxa från kursen. Är det någon som är intresserad?

Ha en bra start på veckan alla <3

Av dunsaluns - 3 februari 2016 11:31

Igår virkade jag ett i-phonefodral på jobbet. Jag skriver inte så mycket om mitt jobb eftersom jag är personlig assistent. Vi är på många olika ställen, uppdrag och situationer och igår var det en situation med textil och garn.
Nosen är en knapp. Jag lyckades hitta en bullig knapp där man inte ser sytråden som den sitter fast med, så den passade perfekt som nos. Nu är bara frågan om man ska ha en axelrem eller om man vill kunna sätta den i väskan utan att det blir en massa trassel.
Jag hann börja på ett till fodral som jag tänkte skulle se ut som en räv.
Jag har ju tidigare gjort mobilskal med rävmotiv som finns på Pennspårs hemsida...
Ha en bra dag!

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards