dunsaluns

Direktlänk till inlägg 27 februari 2014

Hur man målar akryl

Av dunsaluns - 27 februari 2014 10:11


Akvarell är alltså vattenfärg och genomskinlig. Medan akryl är "plastfärg" och täckande.
Här tänkte ja i korta drag beskriva hur jag målar i akryl. Sen tänkte jag göra ett liknande inlägg om akvarellmålning. Det kan vara kul att läsa och jämföra för dig som inte vet villen sorts färg som passar dig. Jag måste tydligt tillägga att jag inte är någon mästare och det finns väldigt många som målar bättre, men här är i alla fall en beskrivning hur jag går till väga.

Fördelar: torkar fort och täcker bra, går att måla över, lätt att blanda färger, späder färgen och tvättar penslar i vanligt vatten.

För att skapa djup och form i en bild är kontrast mellan ljusa och mörka färger viktiga. Mörka skuggor och höga blänk är det som tillslut gör pricken över i. Oftast är det det mörkaste eller ljusaste som sätts dit sist som gör att bilden känns färdig.
Akryl är förlåtande på så vis att, oavsett mörkhet på ett fält du målat, kan du alltid måla över med både ljus eller mörk färg. Lagren lyser inte igenom. Om du nu inte vill det och blandar ut det övre lagret med mycket vatten.
Eftersom att bildens djupaste delar ska vara mörka, kan du därför börja med att måla alla mörka färger som ska ligga "i botten". Hela tavlan kan hinna bli täckt med en mörkare version av den färdiga bilden. Lämna inga mellanrum mellan detaljer i bilden. Oftast är det ju skuggan runt detaljerna som är konturen på dom. Det gör inget om konturerna och bakgrunden korsar varandra lite i detta skede bara för att det inte ska bli taffliga "avslut" på bakgrunden allra närmast en detalj. Ex, låt himlen täcka hela fältet före du målar dit fågeln. Annars är det risk att man sen ser himlen "forma sig runt" fågeln. Himlen är då naturligt bakom hela fågeln och eftersom färgerna är täckande kan du måla på t.o.m en vit fågel på mörk himmel.
När du har lagt allt det mörka och konturer på alla detaljer, kan du fortsätta med att fylla allt med färg. Oftast vill man ha ljusare färger ovanpå de mörka, eftersom ljuset träffar de övre delarna som sedan skuggar de underliggande. Tänk tex. löv, gräs, eller hår. Naturligtvis kan man fylla på med mörka färger i efterhand också om det behövs. Till sist lägger du på blänk. De ljusaste partierna av färgen. Tänk på att ett brunt hår kan bli så ljust som gult eller vitt just där ljuset träffar ytan, det kommer inte se ut som en blond fläck. Blänk kan visa en skiftning i grundfärgen men är alltid ljusare än grundfärgen på detaljen. Ex.svart hår kan ha ett blått blänk. Vill man ta fram värme i ett brunt hår kan man göra blänket allt mellan rött och gult så länge det är ljusare än resten av håret.
Jag använder ingen svartfärg alls i bilden utan blandar en väldigt mörk brun som bas. Jag har även blandat till en grundbjörnbrun och en grundskogsgrön som jag kan blanda med den mörkbruna för att få de svartaste partierna. Detta har jag med mig från akvarellmålningen och är absolut inget man måste följa om man hellre vill ha svart i sina bilder..

Här börjar jag fylla bilden helt med färg. Testar mig fram lite för att få till rätt skogsgrön.

Här har jag snart fyllt färdigt med det mörka. Lägg märke till hur bakgrundsskogen "flyter in" i björnens rygg. Det var för att det höll på att bli en konstig kant mellan björnen och bakgrunden och då skulle djupet i bilden bli helt förstört och bakgrunden inte trovärdig.

Här har björnens rygg lagats igen. Först med mörk färg och sedan med lager av olika ljusare brun och vitt. Men än är det mycket jobb kvar med bilden. Mer struktur på hår, mossa och bark. Jämna ut den hackiga bakgrunden och lägga på några avslutande detaljer i förgrunden. Man ser också här hur den lilla flickans konturer blir mer och mer färdiga bara pga. skuggan i björnens päls. Flickan har jag ju inte ens börjat måla på än.
Nu har jag ändå gått igenom det mesta av hur jag tänker när jag målar akryl.
PS. Det är roligt och färgen torkar väldigt fort!

Ha det så kul med färgerna!
Kommentera gärna om inlägget eller om du själv målar/tecknar, det är alltid kul att se på konst :)

Peace

 
 
Sofia

Sofia

27 februari 2014 20:37

Åh vad fint :D jag målar lite själv jag med ibland och tack för alla tips :) Tror att jag lärt mig lite mer tack vare ditt inlägg.
Längtar till att få se den tavlan helt färdig med flickan och allt :D

http://fiaget.bloggplatsen.se

dunsaluns

27 februari 2014 21:48

Tack Sofia!
Såg din blogg och tänker att du kan ju redan mycket mer än så här! snyggt!

 
frozenfire

frozenfire

1 mars 2014 08:03

Väldigt charmigt målat måste jag säga ^^ Jag var en gång konstnärligt lagd och hade bra betyg i bild i skolan och större delen av familjen är duktiga på att måla, men för mig har det liksom försvunnit bort :(

http://frozenfire.bloggplatsen.se

dunsaluns

1 mars 2014 11:08

Kanske ligger konstnärligheten kvar och väntar på tillfälle?..

 
Ingen bild

kajsa

24 oktober 2015 09:20

Jättefint! Och vilken bra instruktion! Har du lagt upp fortsättningen på hur du lägger till högdagrar, skuggor och detaljer?

dunsaluns

8 november 2015 08:04

Hej Kajsa. Tack :) Jag har inte lagt upp någon fortsättning på den här tavlan, men skulle kanske göra det snart...

 
Ingen bild

Sandra

22 januari 2016 20:42

Hej har du lust berätta hur jag gör ett motiv i akryl en blomma t ex vad ska jag tänka på ?
Mvh Sandra

dunsaluns

23 januari 2016 11:10

Jag gjorde ett inlägg om målning i akryl för längesen. Den finns på "målartips" (kolla i menyn) men jag får väl göra en ny..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dunsaluns - Torsdag 18 april 10:16


Todays endless story. Sometimes things just don?t work out as planed. Trying again and again, never give up. Even though I thought the last failiure was the end, it never is, everything is eternal. Sometimes life commands us to rest. Back off and wit...

Av dunsaluns - Torsdag 18 april 00:00

Asså, Torvi är som ett kinderägg. Nu kom det två överraskningar idag när jag kom ut i fuse på kvällen. Helt färdiga och nystöpta. Två starka, fina killingar som inte ens var helt torra än. Tilde har nog aldrig klätt sig så snabbt, hon hade inte ens s...

Av dunsaluns - Lördag 23 mars 17:19


När det blir vår uppe i myrlandet får knytt och oknytt hoppa mellan tuvorna för att inte bli blöta om fötterna? Nu är det ju vårvinter, men snart är blötvåren här och det börjar porla, kvittra, kuttra och kurra överallt i skogen. ...

Av dunsaluns - Onsdag 28 feb 21:21

Man får pressa sig fram, som en räv genom gärdesgården. Nu började det flyta på med mycket kunder men nej, då ska man få feber och må dåligt i flera dagar. Vaknade tidigt på morgonen med huvudvärk. Jag vaknar på morgonen och ligger kvar i sängen. Pl...

Av dunsaluns - Onsdag 21 feb 21:04

Ibland drömmer jag mycket. I perioder känns det som om jag jobbar på och lever i flera världar samtidigt. Jag vaknar ibland och vet att jag varit i flera drömmar under samma natt och jobbat på med olika uppgifter. Aldrig åskådare alltid uppdragstagar...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2014 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards