dunsaluns

Alla inlägg under mars 2021

Av dunsaluns - 31 mars 2021 06:55

Trött och med bister uppsyn satt jag vid skrivbordet och skrev några få ord i en anteckningsbok när jag plötsligt fick syn på den buttra kvinnan i den släckta dataskärmen alldeles brevid mig. Att skärmen är svart, dämpar ju alla små detaljer som en vanlig spegel gärna visar upp. Kanske var det denna förenklade reflektion av ansiktet som lockade mig att omedelbart bläddra till en tom sida och börja dra ytterlinjerna av profilen. .. sedan ögonbågar.. Bara fylla på, inte sudda. Hakan fick jag dock göra om för om man ritar en bild men ser på en vertikalt stående skärm på ett horisontellt liggande papper, blir man alltid lite besviken när man sedan lyfter upp pappret vertikalt för att beskåda resultatet. Det bästa vore väl att rita på ett lutande ritbord, så vinkeln mellan öga och papper blir mer rättvisande än när övre delen av pppret ligger längre ifrån ögat. Jag försöker förgäves fota den vinkeln jag själv ser när jag skissar. Men kameran är inte mitt öga. Jag visar några olika foton av teckningen eftersom att vinkeln jag fotar i också påverkar hur teckningen verkar se ut. Allt ligger som bekant i betraktarens (i detta fall kamerans-dataskärmens- och så småningom ditt) öga. Tipset den här gången är alltså att inte göra som jag- använd ritbord :)

Av dunsaluns - 22 mars 2021 06:11

Blev väckt av att någon springer omkring på taket. Tänkte att det kanske var en skata, men sen började den springa fem och tillbaka jättefort. Försökte lyssna var den var, så jag ställde mig vid fönstret. Då såg jag plötsligt en lurvig örtofs. Sen kikade ekorren in. Såklart var fönstret stängt. Efter att den såg mig blev det tyst. Jag öppnade fönstret och såg att den satt där uppe och gömde sig bakom elknutarna.

Av dunsaluns - 7 mars 2021 22:16

Osaltat svenskt smör på affären. Det hade kort datum så priset var väldigt lågt. Kokar man ghee blir det plötsligt otroligt mycket längre hållbarhet. Man kokar bort all laktos och protein mm. Det blir ett väldigt rent fett kvar, man skulle kunna kalla det smörolja. Den stelnar i kylen, men man kan ha den i rumstemp om man vill.
Ghee används i arabiskt och indiskt kök. I ayurveda tillskrivs ghee många utomordentliga egenskaper. Där används sk. medicinskt ghee till och med för ögonbehandlingar. Det smörjer kroppen inifrån men fastnar inte i vävnaderna eftersom det inte blir slaggämnen. Detta ska förstås inte överkonsumeras men kan ersätta smör i det mesta, utom möjligen bakning och sånt där smaken kommer före.. En tsk ghee är bra vid förstoppning. Man kan ta det med varmt avsvalnat vatten. Man kan använda det utvärtes på kroppen också. Små barn som har ont i magen kan bli hjälpta av ghee.
Såhär kan man göra:
Tag smör, helst ekologiskt och osaltat. Hellre ekologiskt än osaltat tror jag, eftersom saltet kokas bort, blir kvar i bottensatsen. Värm smöret försiktigt tills det börjar koka. Låt Koka på svag värme ca 2 timmar. Det kommer att bubbla upp skum på ytan. Och det kommer att lägga sig annat på botten. Mellanskiktet blir en klar gul olja. Låt svalna. Tag sedan av skummet med en sked. Använd en skev för att ösa upp oljan i en glasburk, sila genom en duk. Kvar på botten blir bottensatsen som inte alls ser så aptitlig ut. I glasburken har du nu ghee klart att användas men med lång hållbarhet.

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards