dunsaluns

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2017

Lalah- hönan som skiljde sig

Av dunsaluns - 31 oktober 2017 20:32

Det är mörkare om kvällarna och kallt ner mot noll. Ändå sitter många av hönsen och sover på "balkongen". Det är en trälåda ute under taket i hönsburen. Hur vet man då om alla är hemma? Jag känner igen de svarta hönorna även i mörkret. Men så insåg jag att jag inte sett Lalah på länge. Den enda helsvarta, Tildes favorit.

Jag gav mig ut att leta lite extra här om kvällen. Lyste med ficklampa i gethusen och under ladan. Bar in varenda liten småtupp i hönshuset så hon inte skulle ha beblandat sig med ungdomarna på balkongen. Alla höns inne utom Lalah, och tomt i buren..
Jag lyste runt i jakt på åtminstone en hög fjädrar i det frostiga gräset. Plötsligt föll ljuset på en läskig, naken fjäderlös, blank massa bakom en vägg. Det visade sig vara ett gäng slemmiga, hudfärgade svampar som jag blev så rädd för.
Bocken och smågetterna sprang hela tiden i vägen för mej. Han hade brakat grindsdörren och dragit med sig töserna ut på jakt efter fler damer. Men faktiskt så var det ingen idé att laga grinden i mörkret. De fick väl gå där och spankulera runt ladan bäst de ville. Mat och sovplats fanns det ändå inget bättre än i hagen därifrån de kom.
Så nästa morgon när jag då sitter där med nytt nät att klä dörren med. Då dyker hon upp. Högt skorrande och resonerande för sig själv trampar hon rakt mot diket brevid grinden. Lalah! Men va kul! Du lever. Nu blir vi ju alla glada! Men nu ska jag minsann följa dig och se vart du går till ditt gömställe. Hon gick ner till diket för att dricka en skvätt. Jag tittar efter vart jag ska spika fast nästa krampa och när jag tittar mot henne igen är hon puts väck! Jag går runt och tittar, nä, inte ett knyst, inte ett spår.
Sen har jag inte sett henne på ett dygn igen. Men så dök hon plötsligt upp helt ensam ute vid buren idag. Alla de andra var inne och kalasade på matrester som jag burit in hos dem. Troligen var det därför hon kom fram och började gorma.
Jag bjöd henne på lite havre. Hon var ovanligt skväträdd och hoppade till med ett litet rop varje gång jag gav henne nya korn. Sen skrek hon upprört och sprang in i hönshuset. Hon har lite ruggig stjärt. På ryggen har fjädrarna fått chans att växa ut lite mer. Ända sen slutet på sommaren har hon tappat fjädrar på ryggen, vilket brukar bero på att den hönan är tuppens favorit, alltså att han par sig med henne lite för ofta för att ryggfjädrarna ska hålla. Nu har hon tydligen bestämt sig för att det får vara nog. Kanske är det hela me too-grejen som fått henne att våga sätta ner foten ordentligt. Jag stängde dörren till buren efter henne i alla fall. Jag kände mig som en förrädare, men om hon nu ligger och ruvar under ladan eller nåt annat kallt ställe så kommer hon hinna förfrysa sig så illa innan det kläcks några kycklingar. Ja, det är ju det de brukar syssla med om de håller sig undan så där.. Vi har inte haft några kycklingar som kläckts ute. Men det är inte så säkert att det är det heller, de brukar hålla sig till bättre årstid för sånt där bjurholmshönsen..
Både skönt och förvånande att kunna berätta för barnen att hon inte alls var död, som annars är mest troligt om de inte kommer in med de andra på kvällen..
Hoppas nu att hon finner sig tillrätta och stannar inne och värmer fötterna. Vi tycker ju om Lalah <3

(Bild: jag o Lalah njuter av marssolen)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dunsaluns - Onsdag 28 feb 21:21

Man får pressa sig fram, som en räv genom gärdesgården. Nu började det flyta på med mycket kunder men nej, då ska man få feber och må dåligt i flera dagar. Vaknade tidigt på morgonen med huvudvärk. Jag vaknar på morgonen och ligger kvar i sängen. Pl...

Av dunsaluns - Onsdag 21 feb 21:04

Ibland drömmer jag mycket. I perioder känns det som om jag jobbar på och lever i flera världar samtidigt. Jag vaknar ibland och vet att jag varit i flera drömmar under samma natt och jobbat på med olika uppgifter. Aldrig åskådare alltid uppdragstagar...

Av dunsaluns - Måndag 19 feb 22:11

Det har varit en fin vecka och en fin helg. Mycket jobb, matlagning och en liten drink, små promenader i solen och lite vila och bakning. Idag fyller min son 15 år. Det är helt otroligt. Han har blivit så stor och klok och rolig. Fast det har han ju ...

Av dunsaluns - Lördag 10 feb 20:29


Nu hade jag ingen passepartout som passade. Men jag är så glad att jag äntligen målat något klart. Det ger mig en sådan glädje och inspiration. Får väl skaffa en ny passepartout eller byta ram bara. Ha en fin helg. ...

Av dunsaluns - Lördag 10 feb 11:20

Väldigt god mat från skogen? Getkött är verkligen gott tycker jag. Dock måste jag leda av benet för att ben från vuxen get ska rymmas i grytan. Så fiolen mister sitt skaft. Jag har haft lappgetter sedan 2007 (med ell uppehåll 10-14) och jag tyck...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards