dunsaluns

Alla inlägg den 5 juli 2014

Av dunsaluns - 5 juli 2014 23:50

Ladusvalorna försöker mota bort min käre sambo, som nu (i helgen) lägger sista handen vid utsidan av garagebygget. 

De har bon och ungar under yttertaket och tar sig smidigt in dit genom små springor under nocken. Nu ska det ribbas färdigt och tätas alla hål, men hur ska det gå för ungarna?!

I nattens sena timma går killen ut och klättrar upp fyra,fem meter för att öppna luckan som han tillverkade idag. Det var alltså ingen öppning där igår. Men nu ska vi sova med gott samvete över att tättingarna kan börja jaga flugor åt sina små, redan i ottan. Sen kan alla springor tätas och svalorna får häcka fritt ändå hela sommaren. De får ju tydligen nya ungar när ena kullen flugit ut! så det gick ju inte att vänta bara ett par veckor på att ungarna ska lämna boet.

Nåja, nu är problemet löst. Till vintern får vi nog stänga luckan i allafall...


........ .......... ................ Nä......Tyvärr hade jag samvete nog att inte stjäla nån bild på ladusvalan men den kommer imorgon.........

Av dunsaluns - 5 juli 2014 20:08

Lilla Vita hann inte med i nattningssvängen. Nu är ladudörren stängd och alla andra inne. Men hon vill beta vidare i sommarnatten. Akta dej för räven!

Av dunsaluns - 5 juli 2014 10:07





Jag vaknade hastigt klockan sju i morse. Eller ännu tidigare. Men klockan sju gick jag ner, då kunde jag inte ligga kvar längre, trots att det blev sent igår. Vi blev bjudna på lyxmiddag och vår lilla pojke blev kvar på övernattning. Det var väldigt mysigt och otroligt god mat! 

Efter att ha suttit hopkrupen vid köksbordet med en smörgås ett tag och funderat på om det inte vore smartast att gå och lägga mej en stund igen, gick jag ändå ut för att släppa ut hönsen. (de andra sov)

Jag tillbringade säkert en timma där ute på åkern i morgonsolen, iklädd pyamasbyxor, grön tröja och vinterskor. Alltså, sommaren är underbar!!

Hönorna hoppade glada ut och pickade ivrigt runt i gräset. De brukar inte bli utsläppta så tidigt. Jag och barnen brukar äta frukost i lugn och ro innan vi går ner till hönsen. De är så mjuka och sköna att stryka på. De har blivit ganska tama nu särskilt om man har med sig nåt gott åt dem. 

Det gäller att ta vara på de här stunderna. Just nu blommar så mycket också. Det har verkligen blivit trevligare och mycket mer varierat än när vi flyttade hit och det bara växte kirskål(?) överallt. Nu har vi massor av olika gräs och blomsorter.

Igår på förmiddagen hade vi besök av en kär vän och hennes söta dotter. Hon lekte med Viggo. De var så söta när de satt ute på stenmuren och hade samlat "diamanter" ur gruset. Jag fick lite inspiration och hann rita/måla en snabb teckning. 


Ha det bra!

och ta vara på sommaren! (även om allt inte är perfekt)


 

Av dunsaluns - 5 juli 2014 00:42

Kärt besök av nära vänner och sen lyxmiddag hos några andra kära vänner . Utsökt!

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards