dunsaluns

Alla inlägg den 2 oktober 2019

Av dunsaluns - 2 oktober 2019 07:52

En helg i mitten av september åkte jag ner till några kära vänner i Söderhamn. Det började med en ystningakurs hos getfarmerskan 2015. Sen har vi varit ner och sovit över hos Annika på Krype fäbod samma sommar då vi skulle åka till Skåne, det är ju ?på vägen till Skåne? för oss. I fjol var jag nere på ett småbrukarkonvent som var särdeles intressant. Det hölls på CFL i Söderhamn av några som gått småbrukarlinjen där. ?Fred med jorden? kallades mötet och det var många olika föreläsare. Nu i år fick jag chansen att träffa dessa och fler lika människor igen på denna helg. Framförallt fick jag hälsa på Brita i Brinken som haft getgård i så många år. Hon har ett 70-tal getter och omkring 30-40 får. Alla getter har ett eget namn, generation efter generation. Jag tror inte ens hon sorterar födelseår och begynnelsebokstav. Hur mins hon alla? Vi åkte och hälsade på hennes gamla mor. Vi packade lite kött som kommit tillbaka från slakteriet. Vi förberedde lite mat, dillkött och vaniljsås och ostar som skulle med till mötet. Flera av deltagarna hade med sig mat från sina gårdar. Odlade grönsaker, äppelpaj, fisk och B bjöd alla talare på ett paket korv av sorten ?tack o bock? som var gjord av fyra tackor och en bock. Hon har många goda korvsorter. Men mest har hon god ost. En annan av damerna jag känner där var i te med, men hon hade kokat en fantastisk soppa som värmdes över elden på söndagen då hela församlingen höll till på krype fäbod och besökte Anders odlingar och ateljé. Viktiga saker diskuterades om hur mat framställs idag och hur det skulle kunna bli hållbart. Odling och uppfödning av djur i samverkan med skogsnäringen och hur man kan få bra avkastning och samtidigt binda mer kol i jorden och få en gladare miljö och hälsosammare produkter. Vi diskuterade på vilket sätt fäbodar och dess omgivande miljö borde skyddas och varför hus i stan blir k-märkta, men fäbodar räknas som frididshus och byggs om för lyxkonsumtion, samtidigt som man i samma område till och med tvingas sluta med fäbodbruket till förmån för de som vill ha flugfri landsbygd, ett sommarställe som bara ska finnas där och vara vackert och markerna ska visst hålla upp sig själva.. Några frågor togs med vidare till riksdagen och en talare höll på med UNESCOs världrsarvslista och vi samtalade om olika argument där..
på sista bilden ser man det lilla mejeriet i trönö. Jag tycker det är så mysigt hemma hos B i hennes timrade hus som är fullt av roliga lappar, ordspråk, bilder, minnen och brev på väggarna. Jag blir ju lite rörd i hjärtat när jag ser min tavla på det lilla bordet vid vedspisen. Brevid en bild från fäboden och ett stort bockhorn..
Mycket intressant och mysig helg<3

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards