dunsaluns

Direktlänk till inlägg 13 januari 2024

We need to be angels

Av dunsaluns - Lördag 13 jan 11:46

Jag har säkert skrivit det förut:
.We need to be angels.
Save a soul -start with your own.

Vi behöver vara varandras änglar.
Jag fick det i huvudet omkring 2013 eller -14 tror jag. Det fastnade, så jag skrev ned det. Men jag tyckte det lät lite konstigt med need.
Fast för att vi ska må bra så innefattar det ett need. I övrigt har jag ju lite svårt för måsten. Att ha kravet att behöva vara en ängel kan tyckas lite hårt. Ingen kan ju förväntas vara felfri. Men det betyder väl mer att vi ska vara goda mot varandra. Att behandla varandra med ödmjukhet och kärlek istället för att förvänta oss så mycket av varandra. Man behöver vara medveten om sin egen inkompetens i att veta precis vad andra går igenom. Att inte döma andras dåliga dagar. Att vara en ängel är att göra det bästa av situationer, att välja att göra den finaste gärningen av alla upptänkliga. Vi väljer hela tiden hur vi bemöter andra. Det finns så mycket uppdämd skuld i världen. Någon mår dåligt och beter sig dåligt, fast det beror på att den blivit behandlad dåligt, fast det berodde på okunskap, fast det beror på? man behöver inga utredningar och bevis för vems skulden är, man kan vara så snäll man kan mot alla. Acceptera att den personen är som den är, men förstå att jag själv kan välja hur jag vill vara.
Alla är olika och har olika förutsättningar. När jag gör mitt bästa ser det inte ut likadant som när min granne gör sitt bästa. Vi har olika kvaliteter. Alla behövs. Man har sina egna värderingar och det kan inbland göra det svårt att förstå hur grannen verkligen gör sitt bästa. Men han gör ju sitt bästa utifrån sina värderingar. Nu får du inte tro att jag bokstavligen pratar om dig, Micke, haha?det är metaforiskt..
Om alla hade samma värderingar skulle det inte finnas en fri vilja och inte olika personligheter. Om alla fokuserade på bara sopsortering och hur man återbrukar bäst så skulle ingen tillföra en god middag eller vacker sång. En hälsomänniska ser kanske bara nackdelar med en cigarettrullares passion för fin tobak, medan andra ser en person som hjälper andra finna glädje och uppskattning i jordens njutningsmedel. Ingenting är enbart av ondo, allt kom en gång ur kärlek.
Den som anser sig ha den enda rätta strävan efter renhet och sanning är en hycklare.
Att vi behöver vara änglar för varandra betyder att vi måste se, acceptera och vara snälla mot varandra.
Man får lära sig att sätta gränser och inte låta det gå ut över sitt eget välmående. I det långa loppet är det inte snällt mot andra att vara dum mot sig själv. Det är ett vanligt problem med människor som tycker sig vara snälla. Det handlar inte bara om att ge så mycket som möjligt till andra. Det ska finnas en långsiktighet i att vara snäll. Man kan inte vara så snäll så att det blir falskt, då har man gått över gränsen. Man måste verkligen känna efter i sitt hjärta om ens handlingar kommer ur genuin kärlek och välvilja. Gör det inte det så får man av respekt backa och göra en handling som bäst gynnar både andra och dig själv. Något du har råd med. Man kan vara snäll utan att ge mer än man har råd att ge.
Om en person jobbar tex som undersköterska för att hjälpa andra. Hon kanske jobbar över och täcker upp när kollegorna är borta. Hon jobbar fastän hon är trött, hon jobbar fastän det egentligen var hennes lediga dag, hon ställer upp fastän hon har ont i huvudet. I sin iver att vara en god samhällsmedborgare och medmänniska så ådrar hon sin kropp sjukdom som leder till att hon själv blir i behov av vård och att hon blir oförmögen att jobba. Det är inte långsiktig snällhet. All respekt till människor som ställer upp och ni är så fina och medmänskliga, men ni måste vara rädda om er själva. Det är ni som behövs i långa loppet. Det är dig jag vill ha vid sängkanten som sköter om mig om jag blir riktigt sjuk eller gammal. De här snälla människorna måste vara rädda om sig själva också. Så att de orkar vara ett ljus och stöd för andra. ?
Ha en fin helg?

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

Lördag 13 jan 12:30

När jag var tonåring så kallades jag för ängeln och jag har dagböcker från den tiden och visst var jag mycket mer änglalik än vad jag är nu. Det har också funnits tider då jag kallats för häxa mer för att jag har förmågor och så kokar jag salvor och andra grejor och vet en hel del både om vättar och annat småfolk och nu är jag bara en gammal kärring men jag försöker väl vara snäll mot andra om dom är snäll mot mig men någon ängel blir jag nog aldrig mer.

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dunsaluns - Måndag 22 april 12:32

Här är ett exempel på hur en tillsynes overklig klump med färg kan bearbetas med nya lager färg och skuggor så att formen framträder utan att det blir en rörigare bild. Det är en ekorre som kurar ihop sig i sitt bo. Boet ska jag måla sen. Ekorren är ...

Av dunsaluns - Fredag 19 april 19:49


Lite bilder på killingarna. Geten skulle visst heta Hedda eller Hedvig, och bocken vet jag inte säkert. De är Lappgetter. Jag undrar på gårdsnamn om de ska ha stamtavlor. Myrlandet som Mellanboda har kallats av en författare. Vi är bara åtta åretrunt...

Av dunsaluns - Torsdag 18 april 10:16


Todays endless story. Sometimes things just don?t work out as planed. Trying again and again, never give up. Even though I thought the last failiure was the end, it never is, everything is eternal. Sometimes life commands us to rest. Back off and wit...

Av dunsaluns - Torsdag 18 april 00:00

Asså, Torvi är som ett kinderägg. Nu kom det två överraskningar idag när jag kom ut i fuse på kvällen. Helt färdiga och nystöpta. Två starka, fina killingar som inte ens var helt torra än. Tilde har nog aldrig klätt sig så snabbt, hon hade inte ens s...

Av dunsaluns - Lördag 23 mars 17:19


När det blir vår uppe i myrlandet får knytt och oknytt hoppa mellan tuvorna för att inte bli blöta om fötterna? Nu är det ju vårvinter, men snart är blötvåren här och det börjar porla, kvittra, kuttra och kurra överallt i skogen. ...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards