dunsaluns

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2018

Slowfood

Av dunsaluns - 29 augusti 2018 05:59

Igår kom vår söta lillkusin på middag hos oss med sina föräldrar. Men lilla Nora äter inte mat än.
Vi tog en tur med barnvagnen bort till badplatsen. Det var ruggigt och småregnigt, men mysigt ändå. Tänk att vi badade och simmade där förr-förr-förra torsdagskvällen!
Jag hade plockat in pumpa och kålrabbi som puttrat i en järngryta ganska länge tillsammans med lök, vitlök, basilika, oregano och buljong. (Man får ta bort lite vätska).
Gjorde en ostsås på färsk getmjölk och köpesost och timjan.
Tilde hade städat sitt rum och bakat en sockerkaka som hon bjöd på när de kom mitt på dagen, före promenaden.
Sen åt vi pumpalasagne. Till den plockade jag en sallad av olika blad och sockerärt och en liten gul butternutpumpa. Sen plockade jag fram fetaosten som jag ställt i saltlag för sex dagar sedan. Jag fiskade upp den ur saltlagen och satte den i en burk med fin rapsolja, färsk persilja, saften av en halv citron, timjan, salvia, dragon (var det en nypa rosmarin också? Minns inte..) en finhackad vitlöksklyfta..
Fetan blev bra på salladen.
Till efterrätt åt vi de kanske sista stjälkarna av rabarber för i år. De var bakade i en knäckig paj.
Ingen bild på kalaset haha, vi hann äta innan jag kom på att fota nåt. Sen pratade jag med syster och A istället för att hålla på med mobilen. Det blev välkommen hem för Herr Herre som kom hem från svappavaara och hann äta med oss. Och lyssna till Tildurs uppträdanden från kökssoffan. ?Alligatorn?, ?Elsa?, ?dollystyle? mm. hör till hennes reportrar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dunsaluns - Onsdag 28 feb 21:21

Man får pressa sig fram, som en räv genom gärdesgården. Nu började det flyta på med mycket kunder men nej, då ska man få feber och må dåligt i flera dagar. Vaknade tidigt på morgonen med huvudvärk. Jag vaknar på morgonen och ligger kvar i sängen. Pl...

Av dunsaluns - Onsdag 21 feb 21:04

Ibland drömmer jag mycket. I perioder känns det som om jag jobbar på och lever i flera världar samtidigt. Jag vaknar ibland och vet att jag varit i flera drömmar under samma natt och jobbat på med olika uppgifter. Aldrig åskådare alltid uppdragstagar...

Av dunsaluns - Måndag 19 feb 22:11

Det har varit en fin vecka och en fin helg. Mycket jobb, matlagning och en liten drink, små promenader i solen och lite vila och bakning. Idag fyller min son 15 år. Det är helt otroligt. Han har blivit så stor och klok och rolig. Fast det har han ju ...

Av dunsaluns - Lördag 10 feb 20:29


Nu hade jag ingen passepartout som passade. Men jag är så glad att jag äntligen målat något klart. Det ger mig en sådan glädje och inspiration. Får väl skaffa en ny passepartout eller byta ram bara. Ha en fin helg. ...

Av dunsaluns - Lördag 10 feb 11:20

Väldigt god mat från skogen? Getkött är verkligen gott tycker jag. Dock måste jag leda av benet för att ben från vuxen get ska rymmas i grytan. Så fiolen mister sitt skaft. Jag har haft lappgetter sedan 2007 (med ell uppehåll 10-14) och jag tyck...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2018 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards