dunsaluns

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2018

Misslyckad skinngarvning?

Av dunsaluns - 10 augusti 2018 23:48

Jag har ett litet getskinn. Det var inte så lätt att garva. Känns som att det ruttnar bort av alla bad och att det blir missfärgat och håligt. Men nu ligger det i sista badet tills imorgon. Då tänkte jag skölja det och försöka mjuka upp det mot en bräda eller nåt. Förmodligen har jag varit för noga med att ta bort hinnor i ett tidigt skede också. Huden är alldeles tunn. Kanske för att det är från en killing eller att jag varit för noga. Undrar om det går att få in luft i ett skinn som är så tunt? Man behöver få in luft i ?porerna? när man bearbetar det efteråt, för att det ska bli mjukt. Nu när det torkat mellan bad och infettning har det stelnat ganska mycket. Kanske skulle det också ha varit fuktigare när jag fettade in det..
Det hände en olycka och vi var tvugna avliva en killing. Vi flådde den och jag skrapade bort mycket kött som satt kvar, varvid några hål uppstod, förutom det som blev när vi flådde. Sedan låg skinnet i en boda på en svartsäck med massor av grovsalt som noga täcker allt råskinn.
Sedan sköljde jag skinnet i vatten sen såpvatten, vatten, såpvatten osv...
vatten. Där efter fick det torka nästan torrt ett dygn eller så. Ev misstag här! Istället för att fetta in det började jag skrapa av ytterligare kött och hinnor. Misstag två?: att skrapa skinnet mot en hård yta, som kan ha varit orsak till håravfall?
Igår tog jag rapsolja och äggula (som jag läst mig till) och började massera in i skinnet. Sedan försökte jag dra i det för det stod att det skulle bli vitt när man gjorde så? Jag såg ingen skillnad annat än att skinnet var lite elastiskt så det blev helt vågigt när jag drog, eftersom det över ryggraden var ganska stumt, troligen för att det var torrare där. Genom hålen kom äggula ner och färgade den vita pälsen.. Mitt i rötmånaden också. Skinnet luktade inte hallonbåtar i detta skede. Att lämna det så, med äggula och rapsolja kändes lite läskigt, så jag bar ut det i en boda för att mogna. Hår hade börjat lossna så jag var rädd att det var helt förstört. Eftersom jag gjorde om tvättmomentet två ggr. Kan håret också ha lossnat pga. ?vattenrötning?.
Nå, det fick hänga på mogning med fett endast ett dygn innan jag tvättar det igen. Ska eg ske på samma sätt med flera såpvatten och sköljvatten. Men nu har jag gjort en helt galen sak och tagit galltvål eftersom den borde ta bort äggulan som är så gul för att hönsen äter klorofyll. Galltvål är bra på att lösa upp klorofyll. så även kanske äggula? Men vad händer med skinnet nu? Detta är ett spännande experiment, som jag har små chanser att lyckas bra med känner jag nu. Men då kan jag byta mål, från att ha velat ha ett fint skinn eller ett par barnvantar, till att lära mig om jag skulle kunna garva nästa skinn bättre?... och kanske framförallt effektivare , när jag vet hur och hur länge varje moment ska göras. Tja, det är ju liksom ingen skada skedd. Alternativet hade varit att kasta bort skinnet direkt. Lite surt är det ju att kämpa på och försöka utan att nå det resultat man ville. Men det är jag ju van vid haha :P
Det är som mina teckningar och pennspår: en del suckar och önskar att de också vore bra på att måla. Jag är inte bättre på att måla än någon annan, jag bara låter det ta mer tid.

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

11 augusti 2018 09:36

Det är inte alltid man lyckas och eftersom det är första försöket så är det inte så konstigt för att garva skinn är nog inte så enkelt. Jag har aldrig försökt. Däremot har jag försökt göra gele många gånger och ibland misslyckas jag som jag gjorde nu i år. Då får man ta till plan B och göra saft. Precis som du säger så hade du slängt skinnet så ingen skada skedd. Däremot så tycker jag du är för ödmjuk. Det är då inte alla som kan måla så fint som du och som dessutom har så mycket känsla i det du gör. Ta till dig det för jag vet hur svårt det är.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dunsaluns - Torsdag 18 april 00:00

Asså, Torvi är som ett kinderägg. Nu kom det två överraskningar idag när jag kom ut i fuse på kvällen. Helt färdiga och nystöpta. Två starka, fina killingar som inte ens var helt torra än. Tilde har nog aldrig klätt sig så snabbt, hon hade inte ens s...

Av dunsaluns - Lördag 23 mars 17:19


När det blir vår uppe i myrlandet får knytt och oknytt hoppa mellan tuvorna för att inte bli blöta om fötterna? Nu är det ju vårvinter, men snart är blötvåren här och det börjar porla, kvittra, kuttra och kurra överallt i skogen. ...

Av dunsaluns - Onsdag 28 feb 21:21

Man får pressa sig fram, som en räv genom gärdesgården. Nu började det flyta på med mycket kunder men nej, då ska man få feber och må dåligt i flera dagar. Vaknade tidigt på morgonen med huvudvärk. Jag vaknar på morgonen och ligger kvar i sängen. Pl...

Av dunsaluns - Onsdag 21 feb 21:04

Ibland drömmer jag mycket. I perioder känns det som om jag jobbar på och lever i flera världar samtidigt. Jag vaknar ibland och vet att jag varit i flera drömmar under samma natt och jobbat på med olika uppgifter. Aldrig åskådare alltid uppdragstagar...

Av dunsaluns - Måndag 19 feb 22:11

Det har varit en fin vecka och en fin helg. Mycket jobb, matlagning och en liten drink, små promenader i solen och lite vila och bakning. Idag fyller min son 15 år. Det är helt otroligt. Han har blivit så stor och klok och rolig. Fast det har han ju ...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2018 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards