dunsaluns

Alla inlägg den 31 december 2016

Av dunsaluns - 31 december 2016 01:02

Här ska ni få en liten presentation av tupparna. De är många nu men håller ändå bra sams. Tyvärr måste jag ju gallra ur de flesta snart, men inte är det lätt att välja bland de här stiliga prinsarna. Först ut är SprättLarsson, pappatuppen, med lång stilig svansvippa som blänker i grönt och blått. Han håller god ordning och dansar snyggt för sina damer.

Sen har vi juni-bröderna Bruno och Svartöga. Bruno är ju nästan röd och Svartöga har större svartare ögon än alla andra av de jag har nu, precis som den förste tuppen Stiv, som blev äten av en duvhök. Svartöga har även mycket benbefjädring. Bruno är lite mindre och ligger trea i rang bland de stora tupparna. Bilden är från tidigare i vinter när första snön kom. (Nu när det går fågelinfluensa så är de instängda men kan ändå gå ut i en bur med tak.)

Sen kommer några kycklingtuppar. (Som jag tror är tuppar) Den bruna spräckliga är ju grann. Bakom honom syns en fin liten en som jag hoppas är en hönkyckling. Hon är grå med bruna fjädrar på vissa ställen. Intressant färg.

Nästa tuppkyckling är svart med brun krage. Sån färg har jag alltid velat ha på mina höns.. Bakom honom står lilla orangea Orra, megahönan som ruvar fram alla våra kycklingar. Hon är liten men bra och lägger mycket ägg.

På nästa bild har vi tre småtuppar och en höna. De två "helsvarta" tupparna och den "vita" ingen är helt ren i färgerna. Lite spräckligt på alla. En av de svarta har vita prickar på bröstet och är troligen Granats unge. En av de halvvuxna hönorna ser likadan ut. Den andre, svartare, lilltuppen kan nog vara Svärtas. Vi har bara tre urhönor, men jag tog ägg från alla tre när Orra lade sig att ruva. Den gråaktiga, tredje i raden är förhoppningsvis hönkyckling, också lik en ur junikullen, som kallas Silverhöna. Så det här är lillasyster-Silverhöna.
Slutligen har vi den största lilltuppen. Han är helt gulvit med silverstänk. Kanske ganska fin men skulle ha gallrats bort redan vid födseln om han levt hos Bjurholmshönsens första ägare. De vita togs bort direkt för att inte mata rovfåglar/ rovdjur i onödan. Tydligen klarade dig de mörka djuren bättre.

Ha det bra nu så ses vi nog nästa år!

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards