dunsaluns

Alla inlägg under maj 2013

Av dunsaluns - 27 maj 2013 17:02

Äntligen är hon här! Min vän har rest land och rike med bil och sina hundar och så kom hon hit till mej :)
Det är mycket som ska stökas och bökas innan hon får färdigt i sin nya lägenhet. Men jag hoppas vi hinner ha mycket trevligt också innan hon börjar jobba.
Igårkväll var vi ute och släppte en av hennes hundar för att bada, i närheten av badstranden. Då såg jag plötsligt att det står en hund på stenarna en bit bort. Men det är så konstigt, för den bryr sig inte alls om oss och vårat bus och bad..
Då ser jag att den ju står och sliter i nåt som den har mellan framtassarna där, precis i vattenbrynet.. Den måste ha hittat ett dött djur!
Stort är det också, tänk om det är en säl som flutit iland? Usch..
Vi sätter in hennes hund i bilen och den andra hunden strosar iväg på ny jakt. Sen går vi och kollar..
Det är ju stort! En säl, fläckigt, gråvitt och mörkbrunt. Nej! Det är ju en älg!! Ja! Det är huvudet och benet och en massa hår från en älg. Den ser ut att ha legat länge i vattnet. Förmodligen gått genom isen i vintras :(
Blä, inte bra att den ligger och guppar så nära stranden. Och nu när det är så ovanligt varmt för att vara maj, någon kan ju hinna börja bada redan!
Eftersom jag inte känner så många i byn så ringde jag till "han som känner alla".. De har ju en liten "byakommite"
Han tackade för samtalet och skulle genast åka dit och få hjälp av några som kan ta bort älgen..
Stackars krake!
Här får ni en bild på en blomma istället för den äckliga älgen :)
Nu gör jag efterrätt och ska dra iväg till vännerna på grillmiddag. Ha det bra!!

Av dunsaluns - 25 maj 2013 08:28

En detalj från sovrummet:
På hyllan i sovrummet har jag ställt två tavlor. Den ena en texttavla Kär Lek som finns att beställa på HojnaDesign.
Den andra är en bild på oss från när jag var gravid förut. Bilden är tagen i vecka 36.
Det känns som att jag har större mage nu fastän jag bara är i vecka 31..
Det är Hojna som fotat, och jag hoppas hon hinner fota den här graviditeten också. ..
Så snart har jag kanske tre tavlor från henne på den där hyllan :)
Nu ska jag upp och ta tag i den här lördagen, hör lovande fågelkvitter utanför...

Av dunsaluns - 24 maj 2013 21:50

De här små söta vårblommorna gör mej så glad. De växer i skogsbacken på vår tomt. Jag är inte helt 100% säker att det är vitsippor. Men jag har för mej att bladen ska se ut sådär, lite som klöver..
Det fanns gott om vitsippor i de mörka granskogarna i gästrikland, där jag bodde ett tag. Det är så vackert. Här uppe är de mer ovanliga. Jag vet faktiskt inget annat ställe än hos oss där jag sett dem växa här i norrbotten. Fast det finns säkert.
Det har varit ännu en dag med sommarvärme. Men nu börjar molnen glida fram och man anar nästan lite regn... Men jag dröjer mej kvar en stund till här ute i fågelsången..
Ha en bra helg allihop!

Av dunsaluns - 24 maj 2013 13:49

..eller ja, gjort om är väl egentligen fel ord när man inte hade så mycket där innan. Det var inte inrett klart helt enkelt. Vi nöjde oss med det absolut viktigaste medan vi har prioriterat annat.
Men när det nu snart ska komma en liten, tyckte jag att det var dags att iallafall skaffa en sänggavel och ett par sänglampor.
Det var ett litet tag sen men jag har ju aldrig skrivit om det här.

Det är fortfarande ganska enkelt, inga hemsnickrade attiraljer som jag funderat mycket på... Nä, det kräver för mycket jobb just nu, det får bli en annan gång. Nu vill jag bara få klart, och lite mer mysigt och då får det hellre bli Ikea än inget alls..

Förra gången jag fick barn, tillbringade jag ganska mycket tid i sovrummet eftersom jag inte var så pigg. Då hade vi också "myst till det" lite där inne så det var trevligare att tillbringa tid där. Det var ett annat rum.

Tanken var att i detta rum ha rött som accentfärg i det mörkgrå/svarta. Men när jag skulle köpa mörkläggningsgardiner så fanns de inte i rött, bara lila. Lila har jag ju inget annat! Det var kanske dumt att blanda in det, men nu får vi åtminstone riktigt mörkt när vi ska sova. Och vi väcks inte längre av midnattssolen som annars lyser rakt in i vårt sovrum..
Sen kunde jag inte låta bli att köpa matchande lila sängkläder.. Var nära att även köpa ett lila sänglverkast, men hejdade mej. Jag vet ju inte om jag kommer att tröttna på lila. Dessutom har vi redan liknande överkast i två andra färger.. Nä min budget sa stopp, samtidigt som jag är lite rädd för impulsköp..

Sen har jag gjort ett par "elementdöljare" av en ituklippt gardin. Tyget är gråsvart genomskinligt men syns knappt mot den mörkgrå tapeten. Det är upphängt med en enkel "kirshvajer" som jag kan rekommendera till lite av varje :) finns på Åhléns...

Det enda som jag har kvar sen innan är de genomskinligs svarta gardinerna med sammetsrosor.. De hänger utanpå de nya lila..

Nåja, här är före och efter-bilder :)

Äntligen fredag! Trevlig helg!

 
Av dunsaluns - 23 maj 2013 19:59

Efter dagens pyssel åkte vi iväg och våldgästade en kär vän.. Vi fick hålla hennes kycklingar. De var så duniga och mjuka trots att de börjar fjädra på sej lite..
Inte annat än att vi blev lite sugna på att skaffa några små hönshjärnor...
Efter besöket kunde vi hämta den efterlängtade pappan som varit borta på jobb i flera dar!
Nu äter vi en festmåltid med honom och surrar om allt möjligt. Sen blir det mys, alla är vi trötta..
Sweet dreams

Av dunsaluns - 23 maj 2013 10:25

Ja, det är ju inte så märkvärdigt. Men ack så många vändor för en ynka liten brädstump.
Ändå får jag den måttsågad där jag köper den, så jag behöver inte ens starta sågen!
Putsa lite med sandpapper och måla med en billig lackfärg, tänkte jag.
Haha, det blev alldeles för skrovligt så nästa gång jag for till stan fick jag se till att handla med mej en liten burk snickerigrund. Putsar bort färgkanter, målar översidan, väntar ett par timmar, målar undersidan, väntar 12 timmar, putsar igen och testar nu att lägga på första lagret svart lackfärg igen, på ovansidan och kanterna.

Jag hittade ett par gamla konsoler i sommarstugan som jag aldrig har velat göra mej av med. Jag tror de kommer att passa nu.
Förhoppningsvis kan jag måla klart ikväll och får upp hylleländet tills imorgon ;)

Tur att man inte har så stora projekt på gång!

 
Av dunsaluns - 20 maj 2013 08:20

Äter röd soppa till frukost.
Middan från igår. Har med mig ritblocket och klottrar lite. Testar färger och former..
Soppan är god. Ni kan få ett snabbt recept här:

Hacka en lök och fräs den länge i smör så att den blir riktigt mjuk. (Igår hade jag med en vitlöksklyfta)
Häll på en förpackning krossade tomater och ca en halv liter vatten.
Smula i en buljongtärning, grönsaksbuljong, eller två ;)
Häll i ett gäng sköljda röda linser. Det gör tomatsoppan matigare och tjockare, beroende på hur mycket linser du har i. En liten näve?..
Hacka basilika medan du väntar på att linserna puttrar sej mjuka.
Sätt i basilikan och mixa soppan slät.
Servera ev med crème fraîche och vitlöksbröd.. Till frukost funkar det även bra med ostfralla...

Hoppas ni har en bra start på veckan!

Av dunsaluns - 19 maj 2013 17:45

Tillbringade förmiddagen i och utanför sommarstugan. Skönt att sitta på altanen där solen lyser in en bit. Jag pratade i telefon med en kär vän och hittade ett gammalt fotoalbum!
Det var kul att bläddra igenom och se hur alla förändrats.
Det har varit en otroligt varm dag, vi har gått i shorts och linne. Köpte hem lite isglass till Viggo i frysen.. Det behövs såna här dagar ;)
Bilden är från en annan väldigt varm dag för väldigt många år sen. Vi hässjade hö. Då har man långbyxor eller långärmat trots hettan, för att inte riva sej på det stickiga höet..
Ja, och det är jag på bilden :)
Drick vatten!

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards