dunsaluns

Alla inlägg den 13 juli 2016

Av dunsaluns - 13 juli 2016 15:37

dagen lilla lunch, mitt i slåttervärmen. Jag var inte så hungrig men sugen på nåt gott. Några skivor getost och en bunt stackars små blad som lyckats växa i min planteringslåda. Jag är minsann kvinnan med de minst gröna fingrarna på jorden tror jag. Men osten fick jag åtminstone till. Mjölkar båda getterna nu, fastän det är lite olika med hur mycket man får ut av Gullie. Saltade lite när jag bröt ostmassan den här gången och jag tror det var bra att få in saltet i stekosten. Känns som det behövdes mindre mängd salt för att få till god sälta på det sättet. Och salt vill man ha när man är ute och svettas mycket. Förra inlägget blev lite konstigt skrivet, för då satt jag bara och tog en liten vätskepaus, precis som nu. Snart ska jag ut och slå hö igen. Vill få upp åtminstone två små hässjor innan jag är nöjd.
Men det är så mycket med allt hela tiden, bara att bära fram virket till en ny hässja tar ju tid och ork. Så det går inte fort. Igår morse kokade jag en panna kaffe och ställde på borde med en lapp: "kaffe kokt idag varsågod". Om det kommer nån slipper de vänta så länge för att få sig en kopp och det blir smidigare för mej att verka trevlig om kaffet är klart. Men alla var nog och badade..? Det var mest jag och tuppen.
Ha en skön sommar ni me!

Stekosten passar väldigt bra med mynta. Idag hade jag ingen mynta hemma, men grönkål var också väldigt bra till.

Bjurholmshönan Granat och tuppen SprättLarsson vankar omkring på sina domäner och undrar lite vad jag sysslar med. Han spankulerar och vaktar sina kycklingar mot fasantuppen som stryker omkring. Man hör fasanens hesa rop runt om gården på dagarna. Och i morse hittade jag en av hans långa randiga stjärtfjädrar på stigen ner till ladan.

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards