dunsaluns

Alla inlägg under mars 2015

Av dunsaluns - 15 mars 2015 21:48

vi gick ner och slappade vid en liten eld.

Tränade parkour

Getterna låg bredvid och solade

Lite virkning

Lite mys

Lite middagsovning under en gran

Av dunsaluns - 12 mars 2015 13:47

Helt plötsligt kan jag virka igen! Efter ett år av knutar blev det äntligen en virkad ring. Ringen blev en nos och sedan ökade jag på och började virka fram och tillbaka så att det blev en panna och vips så var det ett nallehuvud :)
Garnet tog slut så vi fick handla mer. Och handla alvedon, för barnen är krassliga.
Därför dricker vi även te av rölleka och kamomill som vi samlade i somras. De har använts som läkeörter i alla tider. Honung passar bra till..
Där emellan jagar jag smitna getter och nu ska jag baka lite bröd tror jag.. Ha en bra dag!

Av dunsaluns - 8 mars 2015 07:56

ifjol blev det en Turtlestårta. I år fick Viggo en enklare strwarstårta där jag bara ritat figurerna fult och hastigt på ett vitt marsipanlock. Pennorna känns som tuschpennor och jag hittade dem på pandurobutiken i Luleå, Skapa.
Idag har Viggo bjudit hem ett par kompisar på minikalas, och jag har gjort en ny ritad tårta, det var ju som kul att rita på marsipan.. BenTen, Frodo, Luke Skywalker, röda ninjan Kaj och Gandalf får pryda tårtan denna gång...

Av dunsaluns - 5 mars 2015 21:01

vaknade upp till en strålande morgon och skuttade snabbt ut i bara pyjamas för att sätta en burk i frysen. Det var misstänkt tyst ute. Jag gick ner till vägen och spanade ängsligt mot gethagen. Precis som jag var rädd för: inte en get i sikte.
De står förstås uppe hos grannarna och käkar frukost i deras fågelbord. Ååh!
Mm, men vad hade jag väntat? I helgen började de smita allt mer och både morgon och kväll har jag ägnat tiden till att bygga och förstärka där nere vid hagen så att de inte ska ta sig ut.
Grannarna som inte får ha fågelmaten i fred är väl tålmodiga men kanske inte allt för glada. Så getterna har fått vara inne två arbetsdagar och bara komma ut på kvällen( som ena andra stackars kontorsråttor).
Men igår kväll bestämde jag mig för att det fick vara nog och lät dem sova ute för att kolla om de skulle ta sig ut mer.
Jag ropade lite på dem där jag stod ute i pyjamasen. Geten brukar alltid svara, men nu var det tyst som i graven. Jag bara hoppades på att de inte hörde mig för att de fortfarande låg och sov. Det är inte världens mest morgonpigga kreatur jag har...

Efter att ha tagit på mig mer kläder och hämtat hunden och vattenhinken gick jag ner mot hagen. Det hade frusit på under natten så det var härligt stadig skare istället för blötsnö att gå på. Solen lyste väldigt vackert mellan träden och fåglarna sjöng högt överallt. Men hoppet var ju inte stort att finna några getter i hagen.
Så gissa om jag blev glad när tillslut ett litet vitt huvud syntes inne i vindskyddet. Hurra! Hagen håller! ... Än ett tag i allafall..

Av dunsaluns - 2 mars 2015 21:53

Idag blev jag klar med teckningen av Baruk och hans hus (utsidan). Sen blev det ett porträtt av Irjo. Hon pulsar fram i djupsnön så att snön yr.
Hon vill hem till sin far och till boningarna, där alla vittror bor. Det är ju snart midvinterfest i Skogin.
Men hon kommer att hamna på nya äventyr innan hon kommer sig hem.
Hon kan inte låta bli att hjälpa till när hon behövs. Därför blir hennes vandringar alltid längre än hon hade tänkt. Och Barukpappan får alltid vänta och längta efter henne lite för länge. Men hon klarar sig alltid och kommer hem till honom och kan berätta för alla om sina spännande äventyr och sällsamma möten...


 

Av dunsaluns - 1 mars 2015 22:54

I helgen har vi varit ute och åkt häst och ätit lunch i grillkåtan, sen var vi ute på isen nedanför oss och försökte oss på pimpling. Tilde hade somnat på väg hem så hon fick åka på kälken som jag drog ner på isen.

Den är bra den där kälken. Den kan användas som portabel säng och man får med sig väldigt mycket bra saker på den. Som till exempel idag: ett par barn, höbalar, matsäck, renskinn, filt, extrakläder mm. Den fungerar alldeles utmärkt som sittbänk vid elden också, särskilt om man tar bort "ramen".
Vi eldade lite ute vid vår picknicklada. För att gå dit så går man rakt genom gethagen. De brukar stå där bredvid när man eldar, och mumsa hö och granbarr på andra sidan stängslet, medan vi mumsar pinnbröd och varm choklad...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards