dunsaluns

Alla inlägg den 16 augusti 2016

Av dunsaluns - 16 augusti 2016 12:33

lättlunh: mangold och sallad från palnteringslådan. Ärtor hemifrån och stekost från getterna. Mallig

Av vasslen har jag gjort bröd som vi kan rosta till frukost. Blåbär finns det gott om i skogen, skulle vilja plocka varje dag. Hönorna har satt igång och börjat värpa bättre också sen jag var i fjällen, undrar vad Herr Herre gjorde för trick?
Vi har plockat färska örter till maten och börjat ta potatis från landet. Så fastän man tycker att man misslyckas med allt så får man ändå någon slags lön för mödan som man trots allt lagt ner.
I år blev jag lika förvånad över hur god potatisen var. Det fanns inte amandine att köpa i år, så jag köpte gourmandine istället. Eget utsäde fick jag så lite av eftersom de var sämre på lagring än tex.ajax, som jag också odlat. Så gourmandine var det alltså vi tog upp nu. Supergod! Bara smälter i munnen.
Tydligen så har getmjölken också förändrats nu i augusti, eller sen jag bytte till ny beteshage. Den smakar nästan inget getigt alls, så nu är den mer populär att dricka igen. Några dricker den ju ändå alltid :) också blir det förstås mer mjölk nu också när killingen är avskild. Han får inte gå med sin mamma nu eftersom de blir könsmogna så tidigt. Men han har gott sällskap av sin far Tjeephes, som visar sig vara oväntat snäll mot lille Kloke.

Kycklingarna har vuxit och ser ut som minihöns. De går som en flock för sig och en kväll såg jag att de gått och lagt sig under bron istället för i hönshuset. De äldre hönorna är snabba på att toffla till ynglingarna när de kommer för nära, så än dröjer det nog lite innan de uppnår sina platser på sittpinnarna. Dagtid går de ändå in och provsitter lite, men på natten är de oftast förvisade till luckan. Den lilla grå är min favorit, hon har så speciell färg, och den andra som syns ska heta Chicken, har V sagt. Chicken är också en höna, de andra får nog va namnlösa kanske, om det ska måsta bli gryta av dem till vintern. För många tuppar kan man inte ha på så litet utrymme. Men än är det sommar kvar, eller åtminstone gräs och utevistelse, så då har man råd med lite överskott. Gården är stor nog för dem.
Nu är jag sjuk och dricker kamomillte som jag har plockat i sommar. Det har inte varit lika överflödigt med kamomill som de sista tre åren, men vad kan man begära?

 

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards