dunsaluns

Direktlänk till inlägg 20 mars 2020

Barn och djur

Av dunsaluns - 20 mars 2020 08:38

Jag tycker man lär sig mycket om grundläggande psykologi av djuren. Sånt kommer möjligtvis lättare av dig själv om man varit med och uppfostrat valpar, lett starka hästar och fångat kaniner som barn. Det krävs en viss inre självsäkerhet och tålamod och finess för att samarbeta med djuren. Ibland måste man kunna styra dem för att det inte ska uppstå onödiga risker. Det kan vara att man behöver stoppa en hund från att gå fram till en annan, eller att fånga en kanin så att den inte sk äta upp grannens trädgård, eller stoppa en skenande häst på väg ut mot landsvägen..
Men det kan också handla om att vara så pass lugn så att man får möjlighet att lyfta upp en höna.

Att koppelträna en get är inte så lätt. Enklast är om man får dem att gå bakom, eftersom de annars lätt kan dra iväg med ett barn. Hunden blir gärna ivrig när man får möte. Jag har lärt flickan att visa hunden att hunden inte får gå före och börja leda, då nosar den gärna iväg tvärs över vägen för att försöka hälsa på allt och alla. Det är viktigt att man har kontroll och leder hunden har jag sagt. Det är du som bestämmer vem den får gå fram till. Hon lärde sig nyligen att känna av när hunden är på väg att börja vilja leda och då tar hon kopplet och för hunden snett bakom sig för att tydligt visa att det är hon som möter ?trafiken?.. Plötsligt blir hunden hur lätt som helst att hålla.

I somras höll hon sin nyfikna get när brorsan kom och hälsade på på fäboden med sin lilla valp. Det är bra för djuren att vänja sig vid barn. De blir lugnare. Men det är viktigt att inte överlåta för stort ansvar på barn, för det är inte så lätt. Men väldigt bra att lära sig. Man lär sig se och tolka situationer och beteenden. Getterna tycker det är skönt när flickorna plockar bort gammal vinterull ur pälsen..

I söndags åkte vi häst och släde till grillkåtan. Efter jag packat ur släden och pappa selat av hästen såg jag att Tilde fick leda ut honom till hagen. Pappa gick först och hästen är väl van att följa honom så det gick väl bra. Men så plötsligt stannar flickan upp hästen. Pappa undrade nog vad hon höll på med. Men jag hade just kommit ut och såg att hon bromsade upp hästen, antagligen för att den gick för snabbt för henne. Hon har ju lärt sig att man ska ha dem under kontroll själv.. hästen lydde henne direkt och vände sig mot henne, sen kunde de fortsätta..

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

21 mars 2020 09:46

Så underbart. Vilken gåva du ger till barnen när du lär dom saker som är så bra att kunna när dom blir vuxna. Hur många barn får lära sig sådant. Inte många skulle jag tro i den här hetsiga världen när ingen har tid att stanna upp och tänka till. Allt hjärta till dig. Du är ett föredöme. Jag tycker så om dig

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dunsaluns - Lördag 23 mars 17:19


När det blir vår uppe i myrlandet får knytt och oknytt hoppa mellan tuvorna för att inte bli blöta om fötterna? Nu är det ju vårvinter, men snart är blötvåren här och det börjar porla, kvittra, kuttra och kurra överallt i skogen. ...

Av dunsaluns - Onsdag 28 feb 21:21

Man får pressa sig fram, som en räv genom gärdesgården. Nu började det flyta på med mycket kunder men nej, då ska man få feber och må dåligt i flera dagar. Vaknade tidigt på morgonen med huvudvärk. Jag vaknar på morgonen och ligger kvar i sängen. Pl...

Av dunsaluns - Onsdag 21 feb 21:04

Ibland drömmer jag mycket. I perioder känns det som om jag jobbar på och lever i flera världar samtidigt. Jag vaknar ibland och vet att jag varit i flera drömmar under samma natt och jobbat på med olika uppgifter. Aldrig åskådare alltid uppdragstagar...

Av dunsaluns - Måndag 19 feb 22:11

Det har varit en fin vecka och en fin helg. Mycket jobb, matlagning och en liten drink, små promenader i solen och lite vila och bakning. Idag fyller min son 15 år. Det är helt otroligt. Han har blivit så stor och klok och rolig. Fast det har han ju ...

Av dunsaluns - Lördag 10 feb 20:29


Nu hade jag ingen passepartout som passade. Men jag är så glad att jag äntligen målat något klart. Det ger mig en sådan glädje och inspiration. Får väl skaffa en ny passepartout eller byta ram bara. Ha en fin helg. ...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards