dunsaluns

Alla inlägg den 14 februari 2020

Av dunsaluns - 14 februari 2020 22:27

Jag har alltid tänkt att jag skulle fota inne i ladan när jag städat fint där. Istället blev det att fota denna vinterkväll då jag har allt annat än städat i ladan. Getterna river ständigt sådant man bygger. De är förvånansvärt starka och fingerfärdiga med hornen. De lyckas skala bort svetsat nät och stånga sig genom dörrar ibland. Höhäckar har kort livslängd. Men ni kan i alla fall få se hur man rymmer en hel farms djur i en liten hölada på 4,5 x4,5m. Till höger är det en dörr in till hönsen. De har en alkov på ca 110cm bredd och hela högersidan på ladan. Det är fönster på båda sidor av ytterdörren. Från hönsens fönster lyser det ofta rött av värmelampan. Den hänger i samma krok i taket som vattenbehållaren. När man får upp vattenbehållaren en bit så blir det inte lika mycket skräp i vattnet och det värms under lampan. Alldeles brevid lampan har jag en hylla med fyra reden ovanpå varandra. De är nära lampan för att äggen ska hålla längre om det blir kallt. Längre bort, under snedtaket finns handluckraren som oftast står öppen så de kan gå ut i en liten rastgård under tak.

På bilden är ytterdörren i vägen så man inte ser det vänstra fönstret, där Lyckan brukar kika ut. Hon har lilla kätten längst till vänster när man kommer in. Lyckan är svart.

Står man i dörröppningen ser man rakt in på den största kätten längst in. Där skulle lätt tre getter kunna bo om de höll sams. Getter är noga med rang och stångas mycket,därför är det viktigt att de i så fall bor ihop med nära någon nära släkting tex syster eller mor. Därför sover Torvi och Spira längs in, de är tvillingar och har var sin ände av boxen. Detta är viktigt att veta när de går in. Till höger ser man den isolerade väggen mot hönsen och den skräddarsydda dörren in till dem. Tillräckligt liten för att rymma foderkistan mot väggen. På foderkistan står getterna när jag mjölkar dem. Ovanför finns en liten smal hylla. Längre upp ovanför stora kätten längst in, har jag ett höloft. Det rymmer hö för en vecka eller två. Men nu har jag lite annat material där. Bla. en flyttkartong för höns. Närmast dörren till höger har jag en liten binge med korn och havre blandat. Hönsmat. Men ibland kan getterna och kaninen få lite godis därifrån. Ovanför har jag koppel till getterna. Klövtång och halsband till killingar mm.. jag brukar även hänga hönsalmanackan där. Så kan man lätt skriva hur många ägg man får varje dag och lämna statistik till genbanken..

Till vänster mellan lyckans lilla jätte och den stora kätten är Gullies kätte. Gullie är vit. Den är lagom stor tycker jag. Hon kan lätt bo där med sina killingar. (Allt går fö. under JBVs regelverk.) om man sitter i Gullies box ser man rakt ut mot foderkistan och dörren in till hönsen. Visar bild med stängt in till hönsen och en bild där dörren är öppen. Man servattenautomaten som hänger i en kedja från taket under värmelampan.

Getterna går på rad in och ställer sig på sina platser. De är noggranna. Spira till höger och Torvi springer förbi henne och går till sitt hörn längst in till vänster. Så tuggar de hö och sover där och på morgonen går de ut i vinterhagen igen...
Spira är skyggast och hon står alltid halvt under höhäcken. Men den är inte längre som den borde.. hennes gråspräcckliga syster tuggar en hötuss i andra hörnet..

Gullie står i boxen i mitten och håller koll på alla. Hon är äldst och bestämmer..
Det blev inte så vackra bilder tyvärr. Man får fota snabbt när det är närmare -20 grader. Så inte telefonen hinner lägga av..

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards