dunsaluns

Alla inlägg den 26 november 2019

Av dunsaluns - 26 november 2019 14:15

Det blev lagom detta år. Från ett tjugotal kycklingar 2017 till inga kycklingar i hettan 2018 och sen en misslyckad höstkyla istället ( ett kusligt år) också årets resultat- 5 vuxna höns. Tyvärr miste vi en av småhönorna i slutet på sommaren. En liten kyckling försvann i gräset i början av sommaren.. men det är sånt som händer.. jag tror ändå mina höns mår bäst av att leva naturligt och frigående större delen av året. Vi fick två gula kycklingar som såg ut att bli vita, de blev lite spräckliga men i mina ögon väldigt ljusa. En grå höna med mycket mörkare anlag än de flesta kring ögon och öron, det tycker jag är väldigt fint. Hon är som gråsvart iställetför rosaröd. Mörka ben och varje fjäder har ett mönster av grå-vita ränder/böjar..

En höna är svart och kompakt och väldigt fin som hon är. Kul att ha fler svarta i flocken. De gamla två svarta hönorna har något brunt på sig. Svart var en önskad färg av hon som ursprungligen hade bjurholmshönsen -Elsie.
De här hönorna är inte helt fullvuxna än, de har tex fortfarande liten kam. Kammarna kan växa ganska olika på den här rasen. Jag hoppas kammarna slutar växa, både för att det är fint och för att de inte lika lätt förfryser eller skadar dem då.

Den tredje hönan kom ut mörk, nästan helsvart men jag anade fort att hon skulle få sån där prickar på halsen som KajsaGranat. Men de här vita prickarna bredde ut sig och blev ett häftigt mönster precis som på den grå hönan jag beskrev ovan, fast mycket tydligare. Hon låg i redet idag när jag hade städat lite. Hon blev obekväm med kameran. Det var ju dumt av mig att störa henne. De här små hönorna har just börjat värpa ägg. Det är bra för oss just nu när de vuxna hönsen har ruggat och har vintersemester från värpandet. På hyllan ovanför ligger Fifi, hon är äldre och tam.. Den spräckliga hönan syns kanske bättre på översta bilden, där hon tittar ut.

Efter jag hade städat kom gamlingarna in och satte sig på pinnarna. Vintersemester var det. Under bajsbrädan har jag ett stort sandbad åt dem, som jag fyllde med sandjorden jag grävde upp på gården när jag skulle plantera äppelträd. Det var ju då jag slogs med skottkärran i ett tidigare inlägg..
Gamlingarna sitter på sina pinnar : längst till vänster sitter Orra, ljusbrun/ljusfux,hon som alltid ruvar fram kycklingar. Brevid henne står FIFA-18, svart med röda fjädrar på halsen. Brevid tuppen ligger PF- pinkfeet, hon är svart med lite spräckligt brunt på huvud o hals. Tuppen heter Kobra(Svartöga) och längst i högra hörnet sitter Lia, grå med lite röda fjädrar på halsen.
Bröderna bus aktar sig för stortuppen. Kobra är snäll men hård. Snart åker nog någon av dem i en gryta nära mej. Den vitare är lite kaxig. Men nog är de fina ändå.

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards