dunsaluns

Alla inlägg den 17 februari 2019

Av dunsaluns - 17 februari 2019 09:23

Söndagmorgon och solen skiner bakom träden. Jag värmer upp kaffe från gårdagens besök. En vän kom hit med sina barn. De tog fram korongspelet på vårat större köksbord. De skrattade så mycket så vi gick upp i soffan för att prata. Där var herr herre och såg TV, just när vi kommit upp började en film som vi såg på bio för 11(!) år sedan- Australia, den är jättefin, men lång..

Jag sitter vid fönstret. Blidan har gjort skarpa spår ute på isen. Spira står uppe på rundbalen och spanar efter sina kompisar. En hackspett flaxar bland tallarna. Tilde vaknar och börjar leka med sina dockor och hästar. Snart ska jag gå ut en stund. Hämta mjölk, hämta ägg. Det har varit några veckor med riktigt kalla grader så jag tror hönsen återgick till att gå på sparlåga, men nu har det kommit några ägg igen. Tilde kunde gå och hämta ägg helt själv igår. Det brukar vara svårt med dörren in till hönorna, men hon klättrade upp på foderkistan, så det gick bra.
De var ute med skotrarna igår, jag var inne och städade. Viggo fyller 10(!) år på tisdag, så jag ska baka och fixa lite idag tänkte jag.
Jag brukar alltid planera och baka i förväg. Men nu sen jag började som kundansvarig på kontoret har jag fokuserat på att lära mig så mycket som möjligt om det under den första tiden. Så jag har skjutit fram förberedelserna, man måste kanske inte baka en massa jämt. Och jag tycker verkligen att ?man ska helga vilodagen? oavsett om man är religiös eller inte. Det finns så mycket man kan hitta på, men ibland ska man bara låta bli. Utbudet bara växer..

Förhoppningsvis kan jag återgå till mer normala arbetstider nu när första inskolningstiden är slut och jag återgår till att jobba några % som assistent hos min tidigare kund. Hoppas det blir en bra kombo, och inte allt för rörigt att ha två jobb på samma företag. Imorgon ska vi åka skidor :) Hoppas det blir lika fint som nu, och inte så blåsigt. Blir kul att få vara ute och jobba efter sex veckor på kontoret. Ljuset börjar ju komma tillbaka så smått..

Just nu vill jag göra allt: åka skidor med Tilde, ta med henne till stan och köpa en present till Viggo, baka lite, kasta lite tvätt i maskinen, göra en ?damm? (se förra inlägget), salta in ett bocklår och testa göra en lågtempare?... kanske gör jag inget av det :)
Jag har åtminstone fyllt på tvålpumpen i toan. Jag skrev hur jag gjorde flytande tvål i ett tidigare inlägg, men att jag tyckte den blev för tunn. Den håller sig bra i kylen men tjocknar avsevärt har jag insett. Så nu när jag fyllde på fick jag använda sked och tratt. Det är bra att inte behöva köpa tvålförpackningar. Schampo köper jag inte heller. Började vänja av håret för nåt år sedan. Nu har det fått en ?självrengörande effekt? (eftersom det inte är påverkat av schampo) och det räcker med att tvätta det med ägg. Man får skölja väl och hålla duschen fräsch ;) Jag tänker så, att allt som jag spolar ner i avloppet skulle kunna gå rakt ut på gården där hönsen pickar, utan att det ska komma någon till skada, nu eller i framtiden. Undrar bara vad jag ska hitta på med tvättmedel?? Har testat handtvätta lite i min egen tvål, men inte använt i maskinen.. Finns säkert nåt bra alternativ.. Har du nåt förslag?

Man får ju se nu med det nya jobbet och andra förändringar, om jag måste göra avkall på fler av mina ambitioner och önskningar.. men om man utgår ifrån att allt ska vara hållbart (miljömässigt, hälsomässigt, ekonomiskt, känslomässigt...) borde man ju hamna på någon förenlig, förnöjsam, medelväg..
Hunden nosar på mina fötter under bordet, jag har stuckit in fötterna under den varma pälsen, nu ska vi gå ut...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards