dunsaluns

Direktlänk till inlägg 3 januari 2019

God morgon

Av dunsaluns - 3 januari 2019 23:05

Sömnigt klev jag ut ur sovrummet och passerade fönstret i TVrummet när en svart skugga rörde sig där utanför. Det kändes som en älg i storlek av dinosaur vällde upp i fönstret. Betänk också att detta är på övervåningen, så jag avfärdade min syn i samma sekund jag såg den, med insikten att det var en synvilla orsakad av trötthet och morgontimmans mörker. Men nej! Det rörde sig på riktigt en mule upp i skyn där ute. Den nappade efter några rönnknoppar i kanten av gräsmattan och de stora öronen gick inte att ta miste på. En älg! Men så stor. Eller nä, det är en till kropp, och en till.. de smälte samman med rönnen som ett stort svart monster. Men när jag sen hämtade telefonen ser man ju att de inte var så gigantiska som jag upplevde dem. Man är väl inte van att se djur i den dimensionen utanför fönstret helt enkelt. Det är väl ungefär som när månen står lågt och ser mycket större ut bara för att den syns i proportion till träden...
Och jag som bara skulle klä mig och gå ut och mjölka. Kan säga att jag lade in ett litet pass extra morgongymnastik innan jag vågade mig ut hehe. Jag väckte tilde som sov i rummet inunder, så de stod ju rakt framför hennes fönster också. Fascinerande djur.. hur kan så stora däggdjur överleva i kylan i våra snödjupa skogar när de bara har rönnknoppar att äta??.. ingen skördar hö åt dem..
efter en liten stund tog jag korgen och en vattenhink och gav mig ut i mörkret. Det knakade lite mystiskt i skogskanten när jag gick på min lilla stig över jälan. Jag väntade nästan att de skulle komma sättande över snön. Jag skulle vara chanslös där ute i öppenheten med djup snö runtom. Jepp, jag nojar för stora vilda djur. Jag är nog inte speciellt bekväm i deras närhet. Men jag har sluppit möta dem riktigt nära i skogen i allafall. Fast det är ju lite kul att få se dem.
På kvällen var jag ute med hunden på en längre promenad, det var jätteskönt, men det var kallt och jag hade dragit upp huvan över mössan. Så man hör ju inte så bra, och har ingen vidare vidvinkelsyn. Svart som natten och så kom jag ihåg de där älgarna från morgonen, när jag passerade ett skogsparti. Väljer de att stå på vår gräsmatta kan de ju vara var som helst! Så gick jag och hunden mitt på vägen innan vi kom ut över åkrarna igen, man vill ju inte gå för nära kanten om det skulle stå nån älg där i busken och tycka man var för närgången. Huga. Med mössan som glider halvvägs ner över ögonen...
Skönt att få röra på sig var det i allafall, och jag funderade faktiskt inte så mycket över älgarna. Jag fick vad min kropp och mina öron behövde efter en vecka med barnen och alla högtidsdagar och första dagen på min nya arbetsplats, (fast jag har delvis kvar mitt vanliga jobb)..
Jag har suttit på kontoret och läst på och planerat lite. Idag hade jag med mig hemgjort fil och blåbär till mellis. Stekta grönsaker och stekost med sallad till lunch.
Ha det bra! Kör försiktigt! Och gå försiktigt!

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

7 januari 2019 15:43

jo nog sjutton ser dom stora ut när dom kommer nära och här har jag ofta dom på gårdsplanen och i trädgården. Lite mindre nu när Kinabror kommit hem och har med sig hunden Jack

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dunsaluns - Fredag 19 april 19:49


Lite bilder på killingarna. Geten skulle visst heta Hedda eller Hedvig, och bocken vet jag inte säkert. De är Lappgetter. Jag undrar på gårdsnamn om de ska ha stamtavlor. Myrlandet som Mellanboda har kallats av en författare. Vi är bara åtta åretrunt...

Av dunsaluns - Torsdag 18 april 10:16


Todays endless story. Sometimes things just don?t work out as planed. Trying again and again, never give up. Even though I thought the last failiure was the end, it never is, everything is eternal. Sometimes life commands us to rest. Back off and wit...

Av dunsaluns - Torsdag 18 april 00:00

Asså, Torvi är som ett kinderägg. Nu kom det två överraskningar idag när jag kom ut i fuse på kvällen. Helt färdiga och nystöpta. Två starka, fina killingar som inte ens var helt torra än. Tilde har nog aldrig klätt sig så snabbt, hon hade inte ens s...

Av dunsaluns - Lördag 23 mars 17:19


När det blir vår uppe i myrlandet får knytt och oknytt hoppa mellan tuvorna för att inte bli blöta om fötterna? Nu är det ju vårvinter, men snart är blötvåren här och det börjar porla, kvittra, kuttra och kurra överallt i skogen. ...

Av dunsaluns - Onsdag 28 feb 21:21

Man får pressa sig fram, som en räv genom gärdesgården. Nu började det flyta på med mycket kunder men nej, då ska man få feber och må dåligt i flera dagar. Vaknade tidigt på morgonen med huvudvärk. Jag vaknar på morgonen och ligger kvar i sängen. Pl...

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards