dunsaluns

Alla inlägg den 13 september 2018

Av dunsaluns - 13 september 2018 08:08

Jag gör tvål av getmjölk. Men Jag köpte en massa ingredienser, bl.a bivax från en person jag känner som har egna bikupor. Jag tillförde lite honung också. Jag hittade ett recept och gick efter det eftersom det är ganska pillrigt att räkna ut hur mycket hårt och mjukt fett man annars ska ha för att det ska bli en bra tvål. För trots att alla ingredienser utom en kommer från skafferiet och kylen, alltså inte är vad som brukar kallas kemikalier, så är det ju trots allt kemi hur allt reagerar med vartannat ändå.
Den här tvålen ska bli mycket mjuk och snäll mot huden. Kallrörd tvål är också snällare mot huden än tvål som kokas ihop i stora massproduktioner. För i den här processen bevaras de goda egenskaperna i produkterna. Genom att jobba med frusen mjölk så blev det inte så varmt att blanda i kaustiksodan. Mjölken blev alltså inte karamelliserad, som annars kan visa sig som bruna prickar i tvålmassan. Jag tillsatte inga örter eller dofter förutom lite honung. Olivoljan känns på doften och så är den mjölkig och krämig av getmjölken. Om jag gör mer tvål ska jag se om jag hittar något ännu enklare recept. Jag hade i bivax för att det ska härda mer när man har så mycket mjuka oljor i tvålen.

Olivolja
Getmjölk
Kokosolja
Rapsolja
Kaustiksoda
Bivax
Honung

Eftersom vätskedelen inte är baserad på vatten utan mjölk, som också innehåller lite fetter så blir den väldigt mjuk. Det tog lång tid att vispa. Jag gav upp och började varva med stavmixer. Den stod den och geléade sig i kylen i 2,5 dygn. Den hade stått framme när jag skar upp den i bitar, så det var lite svårt att inte göra fingeravtryck i alla bitarna, de var så mjuka. Men min vän med bina säger att tvålen blir hårdare när den har mognat. En vanlig vattenbaserad tvål tar fyra veckor att mogna. Men denna får nog ligga tills framåt jul nån gång..

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards