dunsaluns

Alla inlägg under oktober 2017

Av dunsaluns - 5 oktober 2017 21:38

Igår hittade jag en hög med fjädrar, och mitt i den låg min finaste lilla blå höna. Så är det..
Den är kläckt i sommar och jag såg direkt att den var min favorit av 18 kycklingar.. Också nu, när hon är nästan värpmogen och börjar se ut som en höna, då ska hon inte få finnas.. Det var nog en rovfågel som blev skrämd av ponnyn, för det var plockat fint men inte taget en enda tugga. Mitt framför lillhuset i gethagen där Spöket brukar stå..
(Båda hönor är samma på båda bilder. Två fina flickor från Orras kull, som i övrigt var många tuppar)
Bjurholmshöns#

Av dunsaluns - 4 oktober 2017 23:49

Ännu ett inlägg om hagar. När allt gräs gulnade och de långa energifattiga stråna ratades och man tillslut började lägga in hö på en åkerplätt som skulle betas, måste man ge upp och inse att säsongen är slut och det är dags att plocka in lösa hagar och vintra hela geteriet till hödiet..
Men så var det ju ändå rätt så mycket grönt kvar nere vid stranden, så för ett par veckor sedan så flyttade getterna ner dit igen. De blev upplivade och gick friskt lös på buskar och återväxt. Här fanns det ju mycket mat för ett gäng getter!
De får komma in i ladan på nätterna.
Nu har det varit ösregn i två dagar så de har faktiskt, tyvärr varit helt installade två dagar eftersom det inte är jättebra regnskydd i den hagen.. Ikväll kom de dock ut en stund på bete medan jag, Tilde och spöket rastade hunden. Tilde red genom skogen, vi gick ner och tittade till båten. Där nere på andra sidan stängslet gick getterna och letade något strå och löv här och där. Det är som om två dagar räcker för att förvandla tiden från höst till vintermånad. Vi har varit lite förkylda och i karantän, så vi har varit mer nere hos getterna och myst i skogen. Det behövs ibland, annars är det mest fullt ös hela tiden så jag inte hinner skriva här heller..

Presentation


Hej!
Jag tycker om att skriva och göra bilder. Här på bloggen samlar jag bilder och texter om sånt jag blir glad av. Nästan allt bloggande sker via mobilen, delvis därför kommer mina foton vara långtifrån felfria.. Gillar någon bloggen och vill läsa och

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright

  Alla texter och bilder här skyddas av copyright!

 

Vill du låna en bild (tex. till din blogg)och hänvisa till mej är du välkommen att fråga :)

Att dela mina hela inlägg på facebook är ju också helt ok (eftersom de då kopplas hit till min blogg)

MEN

 Tar du/kopierar en bild/text utan lov, kommer jag hem till dej och river sönder din cykel!!.. eller nåt... >:(

 

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Sök i bloggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards